تصویر شاخص فرق SUV و کراس‌آور

فرق کراس‌آور با SUV، کدام‌یک شاسی‌بلند واقعی است و انتخاب بهتری برای شماست؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قصد خرید شاسی‌بلند دارید؟ چه انتظاری از یک شاسی‌بلند دارید؟ آیا قرار است صرفا در سطح شهر تردد کنید و هر از گاهی دل به جاده بزنید؟ یا اهل ماجراجویی هستید و قابلیت‌های آفرودی شاسی‌بلند برای شما اهمیت دارد؟ با کارنوتر همراه باشید، مطمئن باشید با مطالعه‌ی این نوشته بهترین انتخاب را از بین کراس‌آور و SUVهای بازار خواهید داشت.

شاسی‌بلندها این روزها حسابی روی بورس هستند، دیگر خودروسازی نیست که یکی دو مدل از آن‌ها را در سبد محصولاتش نداشته باشد، حتی ایران‌خودرو و سایپا هم که در طول نیم قرن فقط دو یا سه مدل خودرو تولید کرده‌اند، مدل‌های متنوعی از شاسی‌بلندهای چینی را به بازار فرستاده‌اند.

این نوشته را از دست ندهید: شاسی‌بلند بخریم یا نه-۵ دلیل محبوبیت روزافزون شاسی‌بلندها

فرق کراس‌آور با SUV چیست؟

فرق اساسی شاسی‌بلند واقعی یا SUV و شاسی‌بلند قلابی یا کراس‌آور یا CUV، در ساختار شاسی آن‌هاست. در واقع SUVها روی شاسی‌ وانت‌های سنگین شکل می‌گیرند، ولی کراس‌آورها روی شاسی خودروهای سواری ساخته می‌شوند. بنابراین شاسی‌بلندهای واقعی ماشین‌های قُلدرتری هستند و شاسی‌بلندهای قلابی فقط ادای SUVها را در می‌آورند!

اگر دوست دارید بدانید که چرا خودروسازها به ساختن کراس‌آورها رو آورده‌اند و چرا SUVها در حال فراموشی هستند، حتما این کلیپ را تماشا کنید:

به زبان ساده SUVها دوتکه هستند، و بدنه و شاسی آن‌ها روی هم پیچ می‌شوند، این شاسی به شاسی نردبانی معروف است، مزایای شاسی نردبانی، استحکام بسیار بالا در یدک‌کشی اجسام سنگین وزن است.

شاسی یک خودروی SUV

کراس‌آورها هم به صورت یک‌تکه روی پلاتفرم خودروهای سواری ساخته می‌شوند و از نظر من صرفا یک خودروی سواری با سقف بلندتر هستند! کراس‌آورها اما به دلیل یکپارچه بودن شاسی و اتاق، هندلینگ بهتری دارند و خشونت SUVها را در برابر جاده‌های پُر دست‌انداز ندارند.

شاسی و اتاق یک تکه در خودروی کراس‌آور
شاسی و اتاق یک‌تکه در یک خودروی کراس‌آور

اما فرق اصلی بر می‌گردد به فلسفه‌ی تولید شاسی‌بلند، که همان قابلیت‌های خارج از جاده‌ای یا آفرود آن‌هاست. شاسی نردبانی و سیستم تعلیق سالید و یک تکه اینجا به یاری SUVها می‌آیند و اگر این ماشین دارای قفل دیفرانسیل باشد، حتی از کوه هم بالا می‌رود!

شاسی‌بلند کراس‌آور بخرید اگر:

فرد درون‌گرایی هستید و بیشتر دوست دارید همه چیز قابل پیش‌بینی باشد. اهل بیراهه رفتن نیستید و دشوارترین مسیری که تا الان رفته‌اید، جاده‌ا‌ی بارانی بوده است. شاسی‌بلند را بیشتر برای شکل ظاهری‌اش و اشراف بیشتر به سطح مسیر می‌پسندید.

تویوتا RAV4 جدید

دوست دارید فنربندی ماشین‌تان نرم باشد و در کمال آرامش در مسیر حرکت کنید. ضمنا اهل حساب‌کتاب هستید و مصرف سوخت چالش بزرگی برای‌تان به حساب می‌آید. بنابراین یکی از همین کراس‌آورهای چینی بازار را بخرید و حالش را ببرید.

این نوشته را هم بخوانید: ۱۰ باور غلط درباره رانندگی در زمستان

شاسی‌بلند واقعی بخرید اگر:

فرد برون‌گرایی هستید و زندگی شما بر پایه‌ی چالش های غیرمنتظره بنا شده است. بیشتر در جستجوی خرید خودروی دوم‌تان هستید و قصد استفاده روزمره ندارید. عاشق این هستید که مسیرهای جدید و مکان‌های بکر و دست‌نخورده را کشف کنید و در مسافرت‌ها کت و شلوار اتو کشیده به تن نمی‌کنید!

با ماشین خود رفیق هستید و از فنی خودرو هم تا حدودی سر در می‌آورید. بنابراین شاسی‌بلند واقعی یا SUV بخرید و لذت ببرید!

تویوتا فورچونر ۲۰۲۱

حالا که اهل سفر هستید، این نوشته را مطالعه کنید: برای سفر‌های طولانی چه لوازمی همراه داشته باشیم؟

البته مهم نیست که کراس‌آور دوست دارید یا SUV، مهم این است که کلیپ زیر را حتما تماشا کنید! چون به کار هر دو گروه می‌آید! 🙂

حالا نوبت شماست، به نظرتان با توجه به تعاریف بالا، کدام شاسی‌بلندها در بازار داخلی واقعی هستند و کدام‌یک کراس‌آور؟

یادتان باشد که حتما کانال یوتوب کارنوتر را مشترک شوید، کلیپ‌های جذاب در راه هستند! 😉


این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا