توربوشارژ ایراد دار

ایراد در توربو | این ۴ نشانه می‌گوید توربو از بین رفته است

این مطلب را به اشتراک بگذارید

خودروی توربوشارژ مصرف و قدرت بیشتری نسبت به انواع تنفس طبیعی (پیشرانه‌ی معمولی) دارد. اما به مرور زمان این قطعه فرسوده خواهد شد و ایراد در توربو به‌وجود خواهد آمد. توربو در زمانی که دچار اشکال می‌شود، علایم خاصی از خود نشان می‌دهد.

در این نوشته به ۴ ایراد در توربو خواهم پرداخت که بیشتر شایع است. همچنین این محتوا را می‌توانید در قالب فایل ویدئویی زیر تماشا کنید و اگر علاقه‌مند به موضوعات خودرویی هستید، توصیه می‌کنم حتما در کانال یوتوب کارنوتر عضو شوید.

در کانال یوتوب کارنوتر در مورد تعمیر و نگهداری، شناخت تجهیزات و قطعات خودرو و همچنین توصیه‌هایی در مورد افزایش عمر قطعات خودرو محتوا می‌سازم.

ایراد در توربو به شکل روغن‌سوزی

برای تشخیص این مورد نیاز به تخصص چندانی ندارید، اگر از اگزوز خودروی شما دود آبی خارج می‌شود، پس پیشرانه‌ روغن‌سوزی دارد. البته مشاهده این مورد به صورت قطعی خبر از ایراد در توربو نمی‌دهد. گاهی روغن‌سوزی به دلیل خارج شدن قطعات پیشرانه از آب‌بندی است.

همیشه بعد از وقوع این پدیده، از صحت کارکرد پیشرانه اطمینان حاصل کنید. اگر موتور ایرادی ندارد، پس این قضیه زیر سر توربوی فسقلی است!

کاهش قدرت و افزایش مصرف سوخت

اگر سرویس‌های دوره‌ای خودرو، به‌خصوص تعویض فیلترهوا در خودروی توربو‌شارژ به موقع انجام نشود، می‌تواند باعث ایجاد ایراد در توربو شود.

هوای فشرده در توربو توسط گردش سریع پره‌ها در حلزونی توربو ایجاد می‌شود. در صورت تعویض دیرهنگام فیلترهوا، ذرات آلودگی در دراز مدت پره‌های توربو را دچار خوردگی می‌کنند.

هنگامی که پره‌ها شکل استاندارد خود را از دست می‌دهند، قدرت خروجی توربو به شدت کاهش پیدا می‌کند و مصرف سوخت هم افزایش پیدا می‌کند. اگر دوست دارید ریسک ایراد در توربو را به حداقل برسانید، این نوشته را مطالعه کنید: ۴ نکته اساسی برای افزایش طول عمر توربوشارژ

وجود صداهای عجیب و غریب

در صورتی که خودروی‌تان کشش گذشته‌ را ندارد و از سمت توربوشارژ صداهای نامعقول شنیده می‌شود، احتمال وجود ایراد در توربو وجود دارد.

هنگامی که پدال گاز را تا انتها می‌فشارید، شفت توربوشارژ تا ۲۵۰ هزار دور در دقیقه دوران می‌کند، که مقدار بسیار زیادی است! شفت توربو اگر در تماس با روغن موتور نامرغوب باشد، دچار خوردگی می‌شود و بعد از مدتی باعث ظهور سر و صداهای عجیب و غریب در توربوشارژ خواهد شد.

روشن شدن جراغ چک موتور

در زمان روشن شدن چراغ چک حساسیت بیشتری به خرج دهید و در اولین فرصت خودروی‌تان را برای تشخیص عیب به دستگاه دیاگ متصل کنید. چرا که وقوع مشکل در برخی از سنسورها به کارکرد توربو لطمه وارد خواهند کرد.

اگر دوست دارید جزئیات بیشتری در این زمینه بدانید، توصیه می‌کنم که حتما فایل ویدئویی بالا را تماشا کنید. این نوشته هم مطالعه کنید: ۵ نکته برای شتاب‌گیری سریع‌تر با خودروی توربو


این مطلب را به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «ایراد در توربو | این ۴ نشانه می‌گوید توربو از بین رفته است»

  1. سلام
    سورن توربو دارم چراغ چک خطای سنسور اکسیژن نشون میده تعویض کردم بعد از یک هفته دوباره خطا داد و جدیدا ناک میزنه و کمپرسور فشار که گذاشتم یکی از سیلندر ها فشارش زیر ۵۰ درصد شده
    لطفاً در مورد سنسور اکسیژن و ناک زدن و اینکه آیا باید سر سیلندر باز بشه راهنمایی کنید
    ممنون

    1. سلام
      همونطور که گفتید فشار یکی از سیلندرها پایین هست و این ماشین در حال حاضر مثل یک خودرو سه سیلندر داره کار میکنه و خطای ناک رو صادر میکنه، باید موتور باز و تعمیر بشه.
      راجع سنسور اکسیژن هم مدل اصلی اگر گیر میارید ببنیدید، جنس‌ها خرابه متاسفانه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا