رانندگی در زمستان

۱۰ باور غلط درباره رانندگی در زمستان

این مطلب را به اشتراک بگذارید

در مورد رانندگی در شرایط جوی زمستانی، باورهای غلط زیادی وجود دارند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند. اگر می‌خواهید در روزهای سرد و برفی زمستان رانندگی مطمئنی داشته باشید، حتما این مطلب وبلاگ کارنوتر را با دقت مطالعه کنید. این نکته‌ها شاید ساده به‌نظر برسند، اما تأثیر فراوانی در ایمنی راننده و سرنشین‌ها دارند.

همین طور که دامن پوشیده از برف و یخ زمستان جاده‌ها را دربرمی‌گیرد، به دل جاده زدن و رانندگی در این آب‌وهوا لذت فراوانی دارد. شاید رانندگی ساده باشد، اما رعایت توصیه‌هایی مثل پاک‌کردن برف از روی خودرو یا استفاده از برف‌پاک‌کن‌ها و چراغ‌های مناسب، باعث می‌شوند با ایمنی و اطمینان بیشتری رانندگی کنید.

اما علاوه بر این‌ها باید بدانید که چگونه در شرایط زمستانی با خودروی خود رفتار کنید. نگهداری خودرو در زمستان افسانه‌ها و داستان‌های عجیب‌وغریبی دارد که هرکدام در مورد رانندگی در جاده حرفی می‌زنند. اما بعضی از این نکته‌ها ممکن است به خودرو آسیب بزنند، یا جیبتان را خالی کنند و حتی جانتان را به خطر بیندازند!

از همه بدتر اینکه ممکن است در روز یا حتی شب سردی خودرویتان کنار جاده بماند و شما هم آن‌قدر منتظر کمک بایستید تا کم‌کم تبدیل به آدم برفی شوید! به همین دلیل فهرستی از باورهای غلط درباره رانندگی در زمستان را آماده کردم. در مورد هرکدام هم توضیح مختصری دادم و راه‌حل درست را ارائه کردم.

۱. پاک‌کردن شیشه جلو

اگر می‌خواهید شیشه جلوی خودرو را پاک کنید، آب داغ روی آن نریزید. درجه حرارت بالا به احتمال زیاد باعث ترک‌خوردن شیشه می‌شود. به‌جای آن، هر شب شیشه را با کاور ضدیخ‌زدگی بپوشانید.

۲. فشار باد لاستیک‌ها

وقتی در برف و یخ رانندگی می‌کنید، کاهش فشار هوای لاستیک‌ها، همیشه کشش را افزایش نمی‌دهد. در حقیقت چه‌بسا اوضاع را خراب‌تر هم می‌کند. با استفاده از پمپ پایی یا پمپ باد ۱۲ ولتی، لاستیک‌ها را پرباد نگه دارید.

۳. بازکردن شیشه‌های یخ‌زده

اگر سعی کنید شیشه‌های یخ‌زده خودرو را به‌زور باز کنید، ممکن است به موتورهای الکتریکی و یا حتی خود شیشه‌ها هم آسیب بزنید. برای این کار از مایع یخ‌باز‌‌کن استفاده کنید. یا اجازه دهید بخاری گرم شود و دریچه‌ها را روی شیشه‌ها تنظیم کنید. بخاری را در گرم‌ترین حالت روشن نگه دارید.

۴. تیغه‌ها را عوض کنید

اگر تیغه‌های برف پاک‌کن ساییده شده‌اند، نباید برای بیشترکردن عمرشان آن‌ها را در مثلا سرکه بخوابانید! آن‌ها را سریعا عوض کنید، راهنمای سریع تعویض برف‌ پاک‌کن‌ها را مطالعه کنید، قطعا به کارتان می‌آید.

۵. برف را پاک کنید

اینکه اگر سقف و شیشه جلوی خودروی شما با برف پوشیده شده باشد ممکن است پلیس جریمه‌تان کند دیگر افسانه نیست، بلکه در تضاد کامل با قوانین رانندگی در جاده‌ها هم هست. بنابراین پیش از استارت‌زدن، حتما خودروی خود را تمیز کنید. خوب تمیز کنید، نه اینکه فقط دایره‌ای درست کنید که روبرویتان را ببینید. برای تمیزکردن کل خودرو از یک فرچه مویی نرم استفاده کنید.

۶. لاستیک‌های زمستانی

لاستیک‌های زمستانی فقط مخصوص برف و یخ نیستند، بلکه در هر آب‌وهوایی به‌محض اینکه دما به زیر هفت سانتیگراد برسد، لاستیک‌های زمستانی درمقایسه با لاستیک‌های تابستانی یا چهارفصل، مزیت‌های فراوانی خواهند داشت. جنس این لاستیک‌ها برای کار در سرما سازگاری بیشتری دارد و شکل آج آن‌ها باعث می‌شود آب تغییر جهت بدهد تا لاستیک‌ها بتوانند روی سطح جاده به‌خوبی حرکت کنند.

۷. دیفرانسیل عقب

با راندن خودروی دیفرانسل عقب‌تان در برف و یخ مشکلی به وجود نخواهد آمد. اگر لاستیک‌ها را به تسمه و زنجیر چرخ و اتصالات زمستانی مجهز کنید، به‌طرز قابل‌توجهی کشش را تقویت می‌کنید. این برای خودروهای دیفرانسیل جلو و خودروهای چهار چرخ محرک هم کاربرد دارد. زنجیر چرخ‌های تسمه‌ای با بیشتر مدل‌ها سازگاری داشته و برای استفاده روی دو لاستیک هم به‌اندازه‌ی کافی تسمه دارد. توصیه می‌کنم نوشته ۵ نکته مهم برای رانندگی در فصل برفی زمستان را حتما مطالعه کنید.

۸. دیگران را کور نکنید

رانندگی زیر بارش برف با چراغ‌هایی بیشتر از آنچه واقعا نیاز دارید، همیشه هم کمک‌کننده نیست. وقتی میزان دید کاهش پیدا می‌کند، می‌توان از چراغ‌های مه‌شکن استفاده کرد، اما برای دیدن و دیده‌شدن در شرایط معمولی، نور پایین کفایت می‌کند. وقتی از نور اضافه استفاده می‌کنید، احتمال دارد راننده‌های دیگر را کور کنید.

۹. جداکردن باتری

خیلی از راننده‌ها در شب‌های زمستانی باتری خودرو را جدا می‌کنند؛ اما این کار لزوما برق را نگه نمی‌دارد. اگر هم قرار باشد اتفاقی بیفتد، بیشتر از آنکه مفید باشد، آسیب می‌رساند. راه آسان برای جلوگیری از کم‌شدن شارژ باتری در دمای پایین وجود ندارد، اما می‌توانید از شارژر باتری خودرو استفاده کنید.

۱۰. اجتناب از راه‌های میان‌بر

در شرایط بد آب‌وهوایی زمستان، ماندن در جاده‌های شلوغ خیلی بهتر است. احتمال بیشتری دارد که در این جاده‌ها نمک‌پاشی کنند. اگر هم خودرویتان خراب شد، راننده‌های دیگری در جاده پیدا می‌شوند که کمکتان کنند. برای ماندن در جاده‌های اصلی از چی‌پی‌اس استفاده کنید. این وسیله‌ی مفید شما را در مسیر مناسب راهنمایی می‌کند.

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا