تصویر شاخص تعویض شمع و وایر سمند EF7

آموزش تعویض شمع و وایر در خودروی سمند و سورن EF7 و دنا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

این آموزش بهترین راهنمای تصویری برای تعویض شمع و وایر در خودروی سمند و سورن EF7 و دنا در هر دو نمونه‌ی تنفس طبیعی و توربو است. یک موتور هر چند هم که درایده‌آل‌ترین شرایط قرار داشته باشد، اما با یک جرقه‌ی ضعیف بازدهی نامنا‌سبی خواهد داشت. با کارنوتر همراه باشید.

قبل از هر چیز از شما دعوت می‌کنم کانال یوتوب کارنوتر را مشترک شوید. در کانال یوتوب کارنوتر در مورد شناخت قطعات خودرو، نگهداری و تعمیر ماشین به زبان ساده محتوای ویدئویی تولید می‌کنم، که قطعا به کار شما خواهد آمد. 🙂

چه زمانی باید شمع‌ها را تعویض کنیم؟

بهترین زمان همان کیلومتر توصیه شده در دفترچه‌ راهنمای خودرو است. توصیه‌ی من برای نمونه‌ی توربو EF7 تعویض کامل شمع‌ها در هر ۱۵ هزار کیلومتر است. عده‌ای زمان تعویض را به صورت چشمی تشخیص می‌دهند و تا زمانی که الکترود شمع به صورت کامل از بین نرفته، از شمع استفاده می‌کنند که کار اشتباهی است.

چه زمانی باید وایرها را تعویض کنیم؟

انتقال جرقه از کوئل‌ به شمع‌ به وسیله‌ی قطعه‌ای به اسم وایر انجام می‌شود.در صورتی که وایر ایراد داشته باشد، شمع‌ نیروی الکتریسته‌ی لازم برای بهترین جرقه و بازدهی را از دست می‌دهد. وایرها بسته به تولید کننده دارای عمر متفاوتی هستند، مثلا وایرهای بوش فابریکی سورن توربوی من تا صد‌هزار کیلومتر بدون هیچ ایرادی کار کردند، ولی وایرهای موجود در بازار اگر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، ممکن است حتی در هزار کیلومتر نخست دفرمه شوند و کارایی خود را از دست بدهند. پس برای تهیه این قطعه باید حساسیت به خرج داد.

وایر ایراددار در قسمت اتصال به شمع و کوئل دارای پارگی یا ترک‌های ریز یا درشت است.

ابزار مورد نیاز برای تعویض شمع و وایر چیست؟

آچار شمع EF7

برای تعویض شمع موتور در خودروی EF7 تنفس طبیعی و EF7 توربو تنها به یک آچار ۸ میلی‌متری رینگی و آچار شمع نیاز دارید.

آموزش تعویض شمع و وایر در خودروی سمند و سورن EF7 و دنا

برای دسترسی به مکان شمع‌ و وایرها ابتدا لازم است تا کاور موتور را جدا کنید.

در نمونه‌ی معمولی قاب علامت زده شده را از اطراف بگیرید و به آرامی بالا بکشید تا خارهای آن آزاد شود.

در EF7 توربو قسمت جلو‌ی کاور را مانند حالت باز کردن کاپوت به سمت بالا بیاورید تا دو خار جلویی آزاد شوند و بعد کاور را به سمت خود بکشید تا از گیره‌های موجود روی براکت مانیفولد هوا آزاد شود.

سیستم جرقه‌ی این خودرو به صورت کوئل جداگانه روی هر شمع است و برای باز کردن وایر و یا شمع‌ها، ابتدا باید تک تک کویل‌ها را باز کنیم.

این کوئل‌ها با پیچ E در جای خود چفت شده‌اند، اما برای کاربران خانگی به دلیل تخصصی بودن آچار E از آچار ۸ میلی‌متری رینگی استفاده می‌کنیم.

هر عدد کوئل دارای یک پیچ است، آن را با آچار ۸ میلیمتری رینگی باز کنید و در جای مناسبی قرار دهید.

برای باز کردن مجموعه‌ی کوئل و بوت وایر باید از کوئل گرفته و هم‌زمان با اعمال حرکات ملایم چرخشی به چپ و راست، به سمت بالا بکشید.

این نوشته هم به کارِت می‌آید: آموزش تعویض لنت ترمز جلو در خودروی سمند و سورن EF7 و دنا

هشدار: مراحل باز کردن و بستن کوئل و وایر و شمع را در هر سیلندر از صفر تا صد انجام دهید و سپس سراغ سیلندر بعدی بروید، جابه‌جا بستن کوئل‌ها باعث اختلال جدی در کارکرد موتور خواهد شد.

بعد از بیرون کشیدن کوئل با دو حالت روبرو خواهید شد; حالت اول مجموعه بوت وایر به همراه کوئل از سر شمع جدا می‌شود، که این بهترین حالت ممکن است و در وایرهای مرغوب و یا فابریکی شاهد آن هستیم.

در حالت دوم کوئل از بوت وایر جدا شده و وایر به سر شمع می‌چسبد، در این حالت سعی کنید کوئل را به وایر متصل کنید و دوباره با حرکات چرخشی ملایم به سمت بالا بکشید.

بوت وایر توربو

اگر همچنان موفق به خارج کردن وایر نشدید، متاسفانه وایر شما جنس نامناسبی دارد و در اثر حرارت ایجاد شده به سر شمع چسبیده! در صورت متوسل شدن به زور و کشیدن وایر شمع به سمت بالا، ممکن است قسمت انتهایی آن پاره شده و بر سر شمع باقی بماند.

در این شرایط پیشنهاد می‌کنم قبل از اعمال زور بازو، ابتدا فنر مرکزی وایر را با ابزار دم‌باریک با احتیاط خارج کنید و بعد با وسیله‌ای شبیه به میل بافتنی به نوبت از هر دو سمت داخلی و خارجی وایر وارد کنید و به صورت دایره‌ای محل اتصال وایر با شمع و سرسیلندر را جدا کنید. در این‌صورت وایر نگون‌بخت بدون پارگی با فشار ملایم از جای خود خارج خواهد شد.

بعد از خروج وایر، شمع را باز و تعویض کنید. حواستان باشد از زمان خارج کردن تا جایگزینی شمع جدید، گرد‌و‌غباری به داخل موتور وارد نشود.

یادتان باشد که فاصله دهانه شمع‌ها را حتما چک کنید، برای این منظور نوشته‌ی اگر دهانه یا گًپ شمع تنظیم نباشد، چه بلایی سر ماشین می‌آید را حتما مطالعه کنید.

هشدار: اکر تازه وارد هستید، در زمان بستن شمع بسیار دقت کنید تا رزوه به رزوه شمع را نبندید وگرنه به دردسر بزرگی خواهید افتاد، همچنین از سفت کردن بیش از حد شمع‌ها خودداری کنید وگرنه رزوه شمع‌های سرسیلندر آلومنیومی از بین خواهند رفت و موتور نیازمند تعمیرات اساسی خواهد شد.

بعد از بستن شمع‌ها فقط در صورتی از وایر قبلی استفاده کنید که در زمان خروج با فشار استاندارد از سرشمع جدا شده باشد و داری ترک‌های ریز یا درشت در محل اتصال با شمع نباشد، در غیر این‌صورت نسبت به تهیه بوت‌وایرهای شرکتی اقدام کنید تا کامروا شوید. 🙂

بهتر است کمی به محل اتصال وایرها با شمع موتور، گریس نسوز بزنید تا دفعه بعد که نسبت به تعویض شمع‌ها اقدام می‌کنید به دردسر نخورید. وایر را به کوئل متصل کنید و بعد با فشار ملایم بر روی شمع قرار دهید و پیچ‌های کوئل را در حد معقول سفت کنید. این کار را برای هر چهار سیلندر انجام دهید و دقت کنید که سوکت‌ کوئل‌ها متصل باشند. با قرار دادن کاور موتور در جای خود کار‌تان را تمام کنید.

اگر تمامی مراحل را درست انجام داده باشید، موتور خودرو بعد از روشن شدن نرم‌تر از گذشته کار خواهد کرد و مصرف و آلودگی کمتری خواهد داشت.

برای کارکرد بهینه‌ی موتور تعویض به موقع فیلترهوا هم اجباری است، این‌جا یاد بگیرید: چگونه فیلترهوای سورن توربو یا دنا پلاس توربو را تعویض کنیم؟

دوستان گرامی از آن‌جایی که محتوای سایت کارنوتر به صورت اختصاصی تهیه می‌شود، وب‌سایت‌های مختلفی مطالب من را به صورت غیرقانونی کپی‌برداری می‌کنند، برای یاری دوستان‌تان در تعمیرات خودروی‌شان و همچنین دیده شدن کارنوتر خواهشمندم نوشته‌ها را به اشتراک بگذارید.

و این‌که حتما از محتوای ویدئوی کارنوتر در یوتوب دیدن کنید و برای قوت قلب من برای ساخت کلیپ‌های آموزشی بیشتر لطفا مشترک شوید 🙂


این مطلب را به اشتراک بگذارید

34 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تعویض شمع و وایر در خودروی سمند و سورن EF7 و دنا»

  1. عبدالعزیز نارویی

    با سلام،من سمند ef7,دارم،سایکلون راتعویض کردم،قبل از تعویض روغن نامرغوب تعویض روغن برام ریخته بود که باعث شد که به شمع های ماشین روغنی شوند،الان تنظیم موتور برای من شمع هارو تمیز کرد،شمع ها هم سالم سالم هستن،فقط مشکل من الان دود سفیدی هست که از اگزوز بیرون می آید من اهل زاهدان هستم اینجا کسی از موتورef7,اطلاعات ندارد،ممنون میشم راهنماهیم کنید،باتشکر

    1. سلام دود سفید مربوط به همان روغن نامرغوب هست که به مرور زمان بخار میشه و دیگه دود سفید از اگزوز نمیاد موفق باشید

  2. با سلام فنر داخل وایر باید از یک طرف به سر کوئل وصل باشه و از طرف دیگه به سر شمع ؟ یا باید کمی فاصله داشته باشه از هر دو طرف؟ واسه EF7

  3. ماشین برق میاد صدای پمپ میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه اونم گاهی وقتی اینجوری میشه راهنمایی کنید ممنون
    ماشین دنا هست

  4. سلام من سمند ال ایکس مدل ۸۴ دارم.چند وقته که مشکلی پیش اومده و از اگزوز دود سیاه خارج میشه و هنگام روشن کردن موتور به لرزش در میاد و دور موتور زیر خط ۱ تا مرز خاموشی میرسهبعد از کمی حرکت و بالا رفتن آمپر خوب میشه و بعضا هم نه.استوپر تعویض کردم و تعمیرگاه های مختلفی بردم که خطای سنسور اکسیژن و سنسور مپ نشان میداد.البته سنسور مپ جدید نصب کردم و بعد از تست از سوزن انژکتور، یکی از سوزنها مشکل داشته که تعویض کردم ولی متاسفانه مشکل حل نشد.البته شمعها همگی سالم هستند.میخواستم دلیلشو بدونم چون هرجایی میبرم یه چیزی میگن و کلی قطعه تعویض کردم

  5. با سلام بنده سورن توربو مدل ۹۷ دارم ماشینم دنده دو وقتی میخوام شتاب گیرم انگار موتو ماشین قطع و وصل میشه کپ میکنه ..وایر و شمع عوض کردم درست نشد میتونم شمع سوزنی بوش استفاده کنم یا نه..کلا چه شمع و وایری استفاده کنم واسه این موتور..تشکر از استاد گرامی

    1. سلام
      همون شمع فابریک رو استفاده کنید، بوش آلمان باشه بهتره، دقت کنید کد حرارتیش FR7DC+ باشه
      وایر هم فابریکیش حداقل ۱۰۰ هزار کار می‌کنه، جنس‌های تو بازار رو باید تست کنید، کیفیت‌ها خیلی متفاوت هست.
      وایرهای فابریک بوش هم فقط با ست کویل‌ها متاسفانه قابل خریداری هست!

    1. از جنس آشغال وایرهاست متاسفانه، منم به همین مشکل رو سورن توربو برخوردم، داخل وایر رو به یک پیچ گوشتی دراز و نازک ناحیه بین شمع و وایر رو بکشید جدا شه، در هر صورت احتمال پاره شدن وایر خیلی بالاست و یک دست وایر مرغوب باید تهیه کنید.

  6. سلام
    سمند ۹۲ دارم دوگانه شرکت ef7
    قاب سر سوپاپ رو برداشتم کلی روغن از کنار وایرام زده بود علتش چیه؟

  7. سلام. خیلی مطلب آموزنده و خوب بود، بخصوص مطالب در رابطه با درست بستن شمع که مشکلات عجیب و قریب پیش نیاد. خدا خیرت بده

  8. با سلام بنده ماشینم ef7 دوگانه هست به تازگی در حال حرکت که هستم و بالاتر از ۱۴۰ و ۱۵۰ که میروم بعد از طی مسافت حدودا ۶.۷ کیلومتر به یکدفعه چراغ چک روشن میشه و ماشین جونش گرفته میشه و وقتی توقف میکنم و سر گاز گاز میدم کمی ریپ و به عبارتی یکم ۳ کار میکنه و زمانی که ماشینو خاموش میکنم و و مجدد روشن میکنم درست میشه میشه لطفا راهنماییم کنید؟

  9. ماشین سمند et7 دارم متاسفانه دست مکانیک نا بلد دادم همه ی کویل ها را با هم باز کرد فکر کنم اشتباه بسته چطور میشه ترتیب درستش رو پیدا کرد

  10. سلام سمند ای اف سون ۹۰ خریده ام وقتی میخوام روشن کنم ۳تا۵ استارت میخوره.چرا؟چندکارانجام دادم وعوض کردم یک هفته خوب بود دوباره مث اول شده.چرا؟

  11. باسلام و تشکر از توضیحات کاملتون
    بنده سمندگازسوزef7 دارم و طبق توضیحات شما اقدام به تعویض شمع کردم که متاسفانه دوتا از وایرها سرشون جدا شدن که اقدام به تعویضشون کردم.ولی مشکلی که واسم پیش اومده بعد از تعویض شمع و وایرها خودرو روشن نمیشه.میخواستم ببینم دلیلش چی میتونه باشه.بازم ممنون

  12. سلام دنا ۹۵ گرفتم همه چیش درسته ولی وقتی موتور گرمه میخوام با یک راه بندازم یکم کپ میکنه ومیکوبه علتش چیه ممنون

  13. سمندef7دوگانه شرکت دارم امروز خواستم از پارکینگ بیارم بیرون زور نداشت و بیرون نیومد و اگزوزش کمی دود میکرد بعضی وقتا
    دلیلش چیه؟

  14. محمدرضا نصوحیان

    ارادت وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون من یه دنا مدل اخر ۹۹ دارم تو دنده و یک و دو فقط فقط تا میخام راه بیفتم ماشین خیلی اوقات ریپ میزنه ،ممنون میشم کمکم کنید از شمع و وایر هستش؟ماشین اصلا کار نکرده از چیه،باید پامو خیلی اروم از رو کلاج بردارم تا اینطوری نشه

  15. سلام.دلیل سوختن دسته سیم کوئل و کوئل و ecu سمند ef7 با هم چی میتونه باشه؟اصلا امکانش هست یا از قبل یکیش مشکل داشته و باعثه خرابی سایر قطعات شده؟

  16. سلام من دنا ۹۶ دارم ۸۰ هزار تا کارکرد خطای کوئل ۲و ۴ میداد شمع اش رو عوض کردم خوب شد ان جی کا فیک بود تورچ انداختم خوبه ولی دیروز یهوه وسط خیابون شروع کرد ریپ زدن و چراغ چک خاموش روشن میشد تا حالا وایر شو عوض نکردم شاید از اون باشه چون صبح ها هم میخوام استارت بزنم یه صدا شبیه سوت مکش میاد نمیدونم از چیه میخاستم ببینم میتونم خودم باز کنم با مولتی متر مقاومتش رو بگیرم ببنیم ایا درسته یا پرش داره چون منم رشت زندگی میکنم رطوبت زیاده فکنم فنر داخل وایر زنگ زده و چه وایری الان بندازم اگه این خراب بود

    1. سلام
      بله وایر مقاومت صفر میتونه خیلی عملکرد بهتری داشته باشه. به اسم وایر تقویتی بعضی ها میفروشن. ولی مغزی فنریشو با مولتی متر چک کنید صفر باشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا