تصویر شاخص تعویض لنت جلو در خودرو سورن

آموزش تعویض لنت ترمز جلو در خودروی سمند و سورن EF7 و دنا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اگر موتور خودروی شما خراب باشد در بدترین حالت قادر به ادامه‌ی مسیر نخواهید بود، ولی سیستم ترمز معیوب ممکن است به قیمت جان‌تان تمام شود.

در زمینه‌ی سرویس و نگهداری از سیستم ترمز، تعویض به موقع لنت‌‌ ترمز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، که علاوه بر ترمز‌گیری بهتر نیز باعث افزایش عمر دیسک ترمز‌ها خواهد شد.

در این نوشته به شما یاد خواهم داد که چگونه لنت ترمز جلو سمند و یا سورن EF7 و یا دنای خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعویض کنید، پس با کارنوتر همراه باشید.

خرید لنت ترمز سمند و سورن EF7 و دنا

قبل از خرید لنت ترمز جلو باید بدانید که ایران‌خودرو در خودروی سمند و سورن EF7 و دنا برای افزایش قدرت ترمز‌گیری از دیسک و کالیبر‌های بزرگتری استفاده کرده، پس لنت سمند معمولی و انواع ۴۰۵ و پارس با این کالیبر ترمز هم‌خوانی نخواهند داشت.

و نکته‌ی بعدی اینکه در زمان خرید لنت هیچ‌وقت خساست به خرج نداده و معتبر‌ترین برند موجود را تهیه کنید.

تصویر لاستیک سورن توربو

آموزش تعویض لنت ترمز سمند و سورن EF7 و دنا

حالا که لنت مناسب را تهیه کردید برویم سروقت ماشین، ابتدا باید برای دسترسی به لنت ترمز لاستیک جلو را خارج کنیم. اگر در این زمینه آگاهی ندارید در آموزش تعویض رینگ و لاستیک پنچرشده با نحوه کار آشنا شوید.

جک زدن زیر خودرو سمند سورن

ترمز دستی را بکشید و چرخ عقب را با یک مانع مهار کنید تا خودرو جابجا نشود و رینگ لاستیک باز شده را در زیر رکاب یا طبق قرار دهید تا در صورت در رفتن جک محتمل هزینه‌های جانی و مالی نشوید!

کالیبر ترمز سمند سورن EF7 و دنا

این تصویر نمای جلوی‌ کالیبر ترمز را نشان می‌دهد، برای وضوح بیشتر قسمت‌های مختلف را به صورت رنگی نمایش دادم. شما باید با یک اهرم، مانند یک پیچ گوشتی بلند بین پیستون و لنت ترمز فاصله بیندازید تا فضا برای لنت جدید که ضخامت بیشتری دارد فراهم شود.

عقب کشیدن پیستون ترمز دیسکی

حواستان باشد که در کل پروسه‌ی عقب کشیدن لنت، لبه‌ی پیچ گوشتی مطلقا با گردگیر پیستون برخورد نکند. زمانی که لبه‌ی پیچ گوشتی بین لنت و پیستون قرار گرفت، با فشار ملایم به چپ و راست کم کم پیستون به سمت اتاق خودرو جمع می‌شود. در تصویر پیستون کامل چمع شده و فضا برای لنت جدید باز شده.

آموزش تعویض لنت ترمز سمند EF7

حالا پیچ و مهره‌ی قسمت پایین کالیبر ترمز را باز می‌کنیم، مهره داخلی را ثابت نگه می‌داریم و با حرکت آچار به صورت دورانی پیچ را باز و خارج می‌کنیم.

آموزش تعویض لنت ترمز سمند و دنا EF7

بست لاستیکی شلنگ ترمز را از این محل به سمت خودتان بکشید تا خارج شود.

آموزش تعویض لنت ترمز سمند EF7

برای خارج کردن و جای‌گذاری لنت‌های جدید، پوسته‌ی کالیبر‌ترمز را تا انتها به سمت بالا می‌آوریم.

آموزش تعویض لنت ترمز سمند EF7

برای هر سمت باید دو عدد لنت‌ترمز جا بزنید که یکی در تماس با قسمت بیرونی دیسک ترمز است و دیگری داخلی. لنت‌های قدیمی را به صورت کشویی به سمت بیرون بکشید، قسمت‌های علامت‌گذاری شده خار لنت است که لنت از قسمت بالا و پایین با آن‌ها در تماس است.

لنت ترمز سمند سورن EF7 توربو

حالا وقت آن رسیده که لنت‌های جدید را از بسته‌بندی خارج کنید و مانند لنت‌های قدیمی جا بزنید. توجه کنید که لنت باید کاملا در موازات دیسک ترمز قرار گرفته باشد. یکی از لنت‌ها داری شاخص فلزی اتمام لنت است که در قسمت داخلی نصب می‌کنید.

آموزش تعویض لنت ترمز سمند EF7

پیچ و مهره پایین کالیبر ترمز را سفت کنید و بست لاستیکی شلنگ ترمز را در جای خود قرار دهید، رینگ و لاستیک را در ببندید و حالا به مهمترین مرحله می‌رسیم.

به دلیل اینکه پیستون را تا انتها به عقب کشیدیم و تا زمانی که تماس بین پیستون و لنت ترمز برقرار نشود خبری از ترمز نیست، پس حتما باید ترمز را قبل از هر گونه حرکتی پُر کنید.

آموزش تعویض لنت ترمز سمند EF7

چگونه ترمز را پُر کنیم؟

برای این‌ منظور خودرو را استارت بزنید و به صورت متعدد پدال ترمز را به سمت پایین فشار دهید و رها کنید تا اینکه پدال ترمز در بالاترین حالت خود قرار گیرد و احساس سفت بودن پدال به شما دست دهد.

تبریک می‌گویم 🙂 امیدوارم از قدرت ترمز‌گیری با لنت‌های جدید لذت ببرید و از این آموزش ده‌ها هزار تومان به جیب مبارک زده باشید! 😉


این مطلب را به اشتراک بگذارید

14 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تعویض لنت ترمز جلو در خودروی سمند و سورن EF7 و دنا»

  1. سلام ممنون
    فقط بعد از پایان کار ، پدال ترمز مثل قبل بالا نمیگیره ، چند بار هم پدال زدم اما نسبت به قبل پایین تر میگیره ، همه چی درسته خوب ترمز میگیره فقط پایین میگیره

  2. سلام
    آقای آریان ممنون از آموزشتون.بااینکه بار اول بود چرخ سورن رو باز میکردم اما با توضیحات دقیقت براحتی انجامش دادم سپاس

  3. سلام خسته نباشید ،ببخشید من در حال تعویض لنت جلو پیکانم هستم ب مشکل خوردم میشه کمک کنید ممنون

  4. سلام و خیلی ممنون من یک سمند دارم که لنت توی جاده تمام شد اما چون میدونستم که انتهای کار لنت های جلو هست، یک دست نو توی ماشین داشتم و قرار بود موقع بازگشت عوض کنم که به عمر لنت قد نداد و خودم با همین تصاویر توی جاده برای اولین بار و بدون احتیاج به زنگ زدن به امداد خودرو انجام دادم و با تشکر فراون – البته یک نکته بعد از تعویض آرام بروید و چمد ترمز بزنید چون لنت ها خوب ترمز نمیکنند و خدای نکرده توی جاده از این بابت براتون اتفاقی نیفته.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا