خودرو توربوشارژ | ۵ نکته برای شتاب‌گیری سریع‌تر

این مطلب را به اشتراک بگذارید

خودروی توربوشارژ نسبت به مدل تنفس طبیعی، حساسیت بیشتری به شرایط محیطی و سلامت فنی خودرو دارد. در این آموزش به ۵ نکته اشاره خواهم کرد که بیشتر نادیده گرفته می‌شود، که با دانستن آن‌ها شتاب بیشتری از خودروی توربوشارژ خود خواهید گرفت. در ضمن اگر حتی ماشین شما فاقد سیستم پرخوران است، پیشنهاد می‌کنم که این نوشته را حتما در وب‌سایت کارنوتر مطالعه کنید.

۱. سلامت فنی خودرو توربوشارژ

اگر حوصله‌ی رسیدگی به خودرو را ندارید، بهتر است دور این سبک ماشین‌ها را خط بکشید، زیرا خودروی توربوشارژ نیازمند رسیدگی و حساسیت بیشتری است. سرویس‌های دوره‌ای، شامل تعویض تمامی مایعات و فیلترها باید بدون تاخیر انجام شوند و قسمت‌های فنی خودرو هر چند وقتی نیازمند بازرسی و رفع عیوب احتمالی هستند. در این زمینه این نوشته به کارتان می‌آید: چگونه از سیستم توربو مراقبت کنیم؟

۲. کیفیت سوخت

بدون شک خودروهای پرخوران با تراکم بالایی که در زمان حداکثر راندمان توربو دارند، نیازمند بنزین با بیشترین مقدار اکتان هستند. در برخی از مدل‌ها حتی با بنزین سوپر هم با پدیده ناک روبرو هستیم، در این بین خودرویی که بنزین معمولی دریافت می‌کند، هم شتاب‌گیری کندتری دارد و هم خرابی‌های گسترده‌تر. اگر دوست دارید بدانید که پدیده‌ی ناک چگونه باعث نابودی موتور خودرو می‌شود، چرا پیشرانه‌ها ضربه‌ (ناک) می‌زنند را مطالعه کنید.

۳. غلظت اکسیژن

اکسیژن یکی از مولفه‌های اصلی در کارکرد تمامی موتورهای درون‌سوز محسوب می‌شود. هر چقدر اکسیژن بیشتر، قدرت تولیدی موتور هم بیشتر، برای همین در کنار دریا که فشار هوا و غلظت اکسیژن بیشتر است خودرو شتاب‌گیری سریع‌تری دارد. البته عکس این موضوع هم صادق است، در جاده‌های کوهستانی و ارتفاعات با اکسیژن رقیق‌تری طرف هستیم و کاهش شتاب خواهیم داشت. این مورد در هوای گرم و سرد هم صادق است. مولکول‌های اکسیژن در هوای سرد غلظت بیشتری دارند و در هوای گرم به جهت انبساط بین مولکولی رقیق‌تر هستند. البته قرار نیست شما را به دروس شیمی دوره‌ی دبیرستان ببرم، همین که بدانید خودروی توربوشارژ در هوای سرد و در کنار دریا بیشتر بازدهی را دارد، کافی است!

۴. وزن و بار اضافی در خودرو توربوشارژ

فرقی نمی‌کند خودروی شما از چه مدل باشد، وزن قاتل شتاب خودرو است، هر چقدر وزن بالاتر باشد، اسب‌بخارهای بیشتری در مسیر شتاب‌گیری خودرو تلف خواهند شد! پس نگاهی به صندوق ماشین بیندازید و تمامی لوازم غیرضروری را خارج کنید.

۵. مهارت راننده

زمانی که صحبت از شتاب‌گیری خودرو، بخصوص یک خودروی سریع توربوشارژ می‌شود، مهارت راننده به عنوان یکی از مهمترین عوامل مطرح است. راننده‌ای که خودرو را نشناسد، بهترین زمان را برای تعویض دنده را نداند و سرعت‌عمل کندی داشته باشد، قاتل شتابگیری خودرو خواهد بود. برای این منظور و تقویت عملکرد‌تان، نوشته‌ی چه زمانی دنده را تعویض کنیم را مطالعه کنید. این هم جایزه‌ی من برای تمام کسانی که این نوشته را تا انتها مطالعه کردند! 🙂 در ویدئو زیر تمامی موارد بالا را در سورن توربوی خودم با جزئیات بررسی کردم و در انتها برای‌تان صفر تا صد سورن توربو را گرفته‌ام.
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا