تصویر شاخص آب‌بندی خودرو

۱۲ کاری که برای آب‌بندی خودرو صفر کیلومتر باید انجام بدهید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

قدم نورسیده مبارک! اگر می‌خواهید نیم میلیون کیلومتر بدون تعمیر اساسی به ماشین‌تان گاز بدهید، اینجا از رازهای آب‌بندی و رفتار درست با خودروی نازک‌نارنجی‌اتان نوشته‌ام. برای آب‌بندی خودرو صفر کیلومتر باید این ۱۲ کار را انجام بدهید، در ادامه با کارنوتر همراه باشید.

۱. دفترچه ماشین را فراموش نکن!

متاسفانه پلاستیک روی صندلی‌ها و اسفنج روی درها که باید در روز اول به سطل زباله منتقل شوند، تا سال‌ها در ماشین‌‌مان جا خوش می‌کنند، ولی دفترچه راهنمای خودرو از ابتدا به فراموشی سپرده می‌شود!

اگر به سلامت خودروی خود اهمیت می‌دهید، حتی قبل از اولین استارت باید دفترچه راهنمای خودرو را سطر به سطر مطالعه کنید. در این دفترچه چه برای افراد تازه‌کار و چه حرفه‌ای، نکات با ارزشی وجود دارد.

۲. مسیر کوتاه نرو!

موتور ماشین از صدها قطعه‌ متحرک تشکیل شده، این قطعات مکانیکی زمانی که ماشین روشن است با دور بالایی کار می‌کنند و با یکدیگر در تماس هستند و برای روانکاری این قطعات از روغن‌موتور استفاده می‌کنیم.

می‌دانستید که بهترین شرایط برای روغن‌کاری موتور زمانی است که پیشرانه به دمای مطلوب رسیده؟ مشکل وقتی بوجود می‌آید که موتور هنوز گرم نشده ولی شما به مقصد رسیده‌اید و موتور را خاموش می‌کنید، بنابراین قطعات مکانیکی به درستی و با غلظت مناسب روغن در تماس نیستند و عمر موتور کمتر می‌شود.

در همین زمینه این مقاله را حتما بخوانید: درجا گرم کردن ماشین در هوای سرد؛ ضرر یا منفعت؟

۳. تخته‌گاز نکن!

لذتی که در تخته‌گاز کردن است با هیچ چیز قابل مقایسه نیست! ولی اگر خودروی شما در دوره آب‌بندی قرار دارد، بهتر است فعلا به این وسوسه شیطانی گوش ندهید!

تخته‌گاز کردن برای خودرویی که در دوران آب‌بندی قرار دارد، باعث افزایش تنش در بین قطعات مکانیکی شده و قطعات به درستی روی هم چفت نمی‌شوند، نتیجه این می‌شود که در زمان کوتاه‌تری تعمیر لازم می‌شوید.

۴. کات‌اف ممنوع!

یک کار غیر ضروری که جدیدا در اینستاگرام باب شده، نگه داشتن دور موتور در محدوده قرمز رنگ و عرض اندام به رقیبان است! کات‌اف کردن طولانی نشان برتری خودرو نیست و قطعا در طولانی مدت به ضرر جیب شما تمام می‌شود، اگر هم که ماشین صفر کیلومتر است که دیگر نگو و نپرس!

در همین زمینه این مقاله را حتما بخوانید: چه زمانی دنده را تعویض کنیم؟

۵. ترمزگیری ناگهانی نداشته باشید!

سیستم ترمز مورد دیگری‌ست که علاوه بر مجموعه موتور و گیربکس، در دوره آب‌بندی یک خودروی صفر کیلومتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

ترمز‌های ناگهانی باعث داغ شدن بیش از حد لنت و دیسک ترمز می‌شود و احتمال تابدیدگی و چفت نشدن لنت‌ترمز در این دوران افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث ضعیف شدن سیستم ترمز می‌شود.

در همین زمینه این مقاله را حتما بخوانید: آیا ABS در خودروهای داخلی ناکارآمد است؟

۶.  رانندگی در شهر فراموش نشود!

بهترین روش برای آب‌بندی خودرو صفرکیلومتر رانندگی در شرایط مختلف است. رانندگی در سطح شهر به دلیل استفاده از دورهای مختلف و دنده‌های متفاوت و همچنین ترمزگیری‌ با قدرت‌های مختلف، بهترین نتیجه را به همراه دارد.

البته فراموش نکنید که رانندگی در ترافیک‌های سنگین به هیچ عنوان برای یک ماشین صفرکیلومتر مناسب نیست و می‌تواند باعث افزایش حرارت و آب‌بندی نامناسب شود.

۷. روغن را تعویض نکنید!

بهتر است روغن‌موتور را زودتر از زمان سرویس اولیه تعویض نکنید، این‌کار نه تنها سودی برای موتور و آب‌بندی موثرتر آن ندارد، بلکه به ضرر جیب‌تان تمام می شود.

در همین زمینه این مقاله را حتما بخوانید: چگونه سطح روغن‌موتور را چک کنیم؟

۸. کروز‌کنترل ممنوع!

وجود این آپشن در لیست تجهیزات ماشین، رفاه بیشتری را در زمان رانندگی جاده‌ای برای شما به ارمغان خواهد آورد. ولی فعلا برای استفاده از کروز‌کنترل دست نگه دارید، همانطور که گفته شد، در دوره‌ی آب‌بندی خودرو تا حد امکان باید از رانندگی با دورموتور یکنواخت جلوگیری کنیم.

۹. بارکشی کار درستی نیست!

وارد آوردن فشار زیاد به خودرو در این دوران ممنوع است. تحمیل کردن بار زیاد به خودرو علاوه بر استهلاک شدید موتور و گیربکس باعث کاهش عمر دیسک و صفحه کلاچ ماشین می‌شود. فعلا خیال بکسل کردن و یا جابجایی بار سنگین را از سرتان بیرون کنید.

۱۰. کاپوت را بالا بزنید!

پایین آمدن سطح مایعات خودرو باعث وجود مشکلات جدی خواهد شد. پس برای آب‌بندی مناسب خودروی صفرکیلومتر‌تان، قبل از استارت زدن ابتدا کاپوت را بالا بزنید، سطح روغن‌موتور و مایع سیستم خنک‌کننده و حتی روغن‌ترمز و هیدرولیک‌فرمان باید بررسی شود.

اگر تازه‌کار هستید و در باز کردن کاپوت خودروی‌تان مشکلی دارید، مقاله‌ی چگونه کاپوت ماشین را باز کنیم و ببندیم؟ را حتما مطالعه کنید. در این مقاله نحوه باز کردن کاپوت خودروهای داخلی را به صورت تصویری توضیح داده‌ام.

۱۱. باک‌تان را پر کنید!

باک‌خالی را می‌شود به شکم خالی تشبیه کرد، شکم‌خالی باعث زخم‌معده و از کار افتادن انسان می‌شود و باک‌خالی باعث کاهش شدید عمر پمپ‌بنزین و خرابی سوزن‌انژکتورها و خاموش شدن خودرو می‌شود.

اگر از چگونگی سوخت‌گیری سررشته‌ای ندارید، بهتر است با مطالعه مقاله‌ی مانند یک حرفه‌ای بنزین بزنیم دیگر نیازی به متصدی جایگاه سوخت نداشته باشید.

۱۲. محافظت از بدنه‌ی ماشین یادت نره!

بدنه‌ی یک خودروی صفر‌کیلومتر به دلیل تازه بودن رنگ و کیلر آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به مدل‌های کارکرده دارد. برای حفظ زیبایی رنگ بدنه‌ی ماشین‌تان بلافاصله مواد اسیدی مانند فضولات پرندگان را پاک کنید و در شستشوی ماشین وسواس بیشتری خرج کنید.

در نوشته‌ی چگونه یک ماشین براق و زیبا داشته باشیم اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

امیدوارم از این نوشته لذت برده باشید، اگر می‌خواهید بدانید که دوره‌ی آب‌بندی خودرو چقدر طول می‌کشد، در ویدئو بالا راجع این موضوع و تمامی این ۱۲ مورد صحبت کردم. یادتان نرود که برای تماشای کلیپ‌های آموزشی بیشتر در کانال یوتوب کارنوتر مشترک شوید.


این مطلب را به اشتراک بگذارید

8 دیدگاه دربارهٔ «۱۲ کاری که برای آب‌بندی خودرو صفر کیلومتر باید انجام بدهید»

  1. سلام آقای آریان ممنون از اطلاعات خوبتون فقط خواستم بدونم تا چه مدت باید آب بندی انجام بشه تا به روال بیفته خیلی ممنون

  2. سلام وقت بخیر ببخشید خودروی صفر کیلومتر دوگانه سوز رو با بنزین اب بندی کنیم یا با گاز؟ یا ترکیبی از هردو لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا