تصویر شاخص نشانه‌های لاستیک فرسوده

۵ نشانه که می‌گوید به لاستیک جدید نیاز دارید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

سلامت لاستیک‌ها ارتباط مستقیمی با حفظ ایمنی و آرامش شما دارد. چسبندگی و حفظ اصطکاک لاستیک‌ها، بعد از مدتی کم می‌شود. لاستیک فرسوده در هنگام ترمزگیری شدید قفل کرده و خودرو در مسافت بیشتری می‌ایستد. علاوه بر این در پیچ‌و‌خم‌های جاده فرمان‌پذیری نامناسبی دارد.

قبل از هر چیز از شما دعوت می‌کنم کانال یوتوب کارنوتر را مشترک شوید. در کانال یوتوب کارنوتر در مورد شناخت قطعات خودرو، نگهداری و تعمیر ماشین به زبان ساده محتوای ویدئویی تولید می‌کنم، که قطعا به کار شما خواهد آمد. 🙂

برای حفظ جان‌تان این نوشته را تا انتها بخوانید و با دوستان و آشنایان به اشتراک بذارید. با کارنوتر همراه باشید تا از ۵ نشانه‌‌ی لاستیک فرسوده بگویم.

۱. لرزش اتاق

رانندگی با ماشین روباز

با اینکه از سلامت کمک‌فنرها و بالانس بودن رینگ و لاستیک‌ اطمینان دارید، ولی در هر شرایطی لرزش اتاق را احساس می‌کنید.

۲. عمر لاستیک

لاستیک فرسوده

توصیه شده هر ۶ سال یک‌بار ۴ حلقه لاستیک را تعویض کنید. حتی اگر ماشین شما برای چند سال در گوشه‌ی پارکینگ بوده، مواد لاستیک بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهند و این لاستیک دیگر لاستیک روز اول نمی‌شود.

اگر می‌خواهید لاستیک تاریخ گذشته نخرید، نوشته‌ی چگونه لاستیک ته‌انباری و کهنه را شناسایی کنیم را مطالعه کنید.

۳. ترک خوردگی

ترک خوردگی لاستیک

ترک‌های ریز و درشت در سطح و دیواره‌ی لاستیک خبر از تمام شدن عمر مفید لاستیک‌ها می‌دهد. در این حالت باد لاستیک سریع خالی می‌شود و در نهایت لاستیک فرسوده منفجر می‌شود.

۴. ساییدگی

تبلیغ لاستیک کومهو مارشال

عاج لاستیک علاوه بر اینکه چسبندگی را افزایش می‌دهد، از پدیده‌ی آکواپلنینگ (Aquaplaning) جلوگیری می‌کند. آکواپلنینگ، هنگام عبور از آب‌گرفتگی به‌وجود می‌آید. در این زمان لاستیک‌‌ها تماسی با زمین ندارند و هر کدام ساز خودشان را می‌زنند.

ساییدگی لاستیک

عمق عاج لاستیک نباید از ۱/۶ میلی‌متر کمتر باشد. البته در لاستیک‌های جدید با وجود شاخص ساییدگی لاستیک، دیگر نیازی به اندازه‌گیری نیست. این شاخص یا بهتر بگویم برآمدگی‌های ۱/۶ میلی‌متری در فاصله‌ی بین دو ردیف عاج قرار دارند. هر وقت ارتفاع عاج با برآمدگی‌ها یکی شد، زمان تعویض لاستیک فرسوده است.

۵. تاول یا برآمدگی

تاول حباب لاستیک

فرسوده شدن دیواره‌ی لاستیک باعث بوجود آمدن ضایعات تاول مانند می‌شود. با وجود این برآمدگی‌، احتمال ترکیدگی لاستیک زیاد است و باید در اولین فرصت تعویض شود.

به محض مشاهده‌ی یکی از موارد بالا برای تعویض لاستیک اقدام کنید، اگر از محتوای این نوشته خوشتان آمد، در صفحات مجازی به اشتراک بگذارید. 🙂


این مطلب را به اشتراک بگذارید

12 دیدگاه دربارهٔ «۵ نشانه که می‌گوید به لاستیک جدید نیاز دارید»

  1. سلام بر نویسنده محترم
    تورم بغل لاستیک حتما مربوط به فرسودگی لاستیک نیست بلکه در صورتیکه فشار باد لاستیک کم باشد این اتفاق میافتد

  2. سلام خسته نباشید اگر از لاستیک خارجی ۱ سال استفاده شده باشه و بعد ۵ سال در انباری دور از آفتاب و در جای خشک و خنک بصورت مناسب نگه داری شده باشه و از نظر ظاهری کاملا مناسب باشه می توان استفاده کرد

  3. سلام
    خسته نباشید
    من جفت لاستیک هانکوک خریدم هفتاد درصد آج داره تاریخش ۲۰۱۶ هست دیواره لاستیک اصلاً ترک نداره ولی روی لاستیک لابه لای آج ها ترک ریز زیاد داره. به نظرتون استفاده از این لاستیک مشکل نیست.
    در ضمن عمر مفید لاستیک خارجی چقدره؟
    ممنون میشم بابت پاسخ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا