خاموش کردن چراغ آچار سمند و سورن و دنا

خاموش کردن چراغ آچار در سمند و سورن و دنا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اگر چراغ زرد رنگ آچار در پشت آمپر خودرویتان روشن شده است و دلیل آن را نمی‌دانید، در این نوشته اول دلیل روشن شدن چراغ آچار را بررسی می‌کنم و سپس به شما یاد می‌دهم که چگونه با چند حرکت ساده از شَر آن راحت شوید!

آیا روشن شدن چراغ آچار خطرناک است؟

نگران نباشید! این چراغ همانند چراغ چک انجین دلیل بر خرابی خودرو نیست، روشن شدن چراغ آچار تنها یک یادآوری برای نگهداری از ماشین است.

چرا چراغ آچار روشن می‌شود؟

در خودروهای امروزی که مجهز به سیستم مالتی‌پلکس هستند، چراغ آچار به منظور یادآوری موعد سرویس‌های دوره‌ای روشن می‌شود.

آیا با روشن شدن چراغ آچار، حتما باید سرویس دوره‌ای انجام دهیم؟

ممکن است فکر کنید که در خودروی شما سنسورهایی قرار دارند که با از دست رفتن کیفیت روغن یا کثیف شدن فیلتر هوا به شما هشدار خواهند داد; در صورتی که این گونه نیست، در واقع زمان روشن شدن چراغ آچار را شما باید تعیین کنید.

چگونه زمان روشن شدن چراغ آچار را تنظیم کنم؟

از طریق پنلی که در مجموعه‌ی نشانگرهای ماشین شما وجود دارد، امکان تنظیم چراغ سرویس دوره‌ای یا همان چراغ آچار وجود دارد. برای اطلاع از چگونگی تنظیم کردن اعلان‌گر سرویس دوره‌ای به دفترچه‌ی خودرو مراجعه کنید.

چرا من از چراغ آچار بدم می‌آید؟!

تنظیمات این اعلان‌گر معمولا با نوسانات برق یا باز کردن یکی از قطب‌های باتری خودرو به حالت پیش فرض در می‌آید. پس هنوز هم بهترین راه برای دانستن زمان سرویس بعدی، یک قلم و کاغذ است که در ناملایمات روزگار همراه شما خواهد بود!

خاموش کردن چراغ آچار در سمند و سورن و دنا

در این قسمت نحوه‌ی تنظیم یا خاموش کردن چراغ آچار در خودروهای سمند و سورن مولتی پلکس و دنا و دنا پلاس را به شما آموزش می‌دهم.

دکمه‌ی سمت راست را چندین بار فشار دهید تا به صفحه‌‌ی نگهداری Maintenance یا تنظیمات سرویس دوره‌ای برسید.

دکمه‌ی سمت چپ را فشار دهید تا روغن Oil انتخاب شود.

مقاله مرتبط: چگونه سطح روغن موتور را چک کنیم؟

دکمه‌ی سمت چپ را یک‌بار دیگر فشار دهید تا به گزینه‌ها دسترسی پیدا کنید.

برای روغن سه گزینه‌ی ۵۰۰۰ کیلومتر، ۸۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ هزار کیلومتر را داریم، مشخص کنید که تمایل دارید چراغ سرویس دوره‌ای یا آچار بعد از طی چند کیلومتر روشن شود، من بیشترین کیلومتر را انتخاب می‌کنم، چون همانطور که گفتم کیلومتر‌ سرویس‌های ماشینم را در یک دفترچه یادداشت می‌کنم و به این هشدار کاری ندارم. برای انتخاب گزینه‌ی دیگر، دکمه‌ی سمت چپ را بچرخانید و برای تایید یک‌بار دکمه‌ی سمت چپ را فشار دهید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، روغن برای کیلومتر ۱۰۰۰۰ تنظیم شد، ولی چراغ آچار به دلیل صفر بودن کیلومتر فیلتر روغن و فیلتر هوا خاموش نشده است.

برای تنظیم کیلومتر فیلتر روغن Oil F و فیلتر هوا Air F، مراحل بالا را تکرار کنید. در این تصویر با تنظیم کردن هر سه مورد چراغ آچار خاموش شده است.

نکته: برای خودرو‌های دنا و دنا پلاس دکمه‌ها برعکس نصب شده‌اند، یعنی هر کجا که گفتم دکمه‌ی چپ، دکمه‌ی راست را در نظر بگیرید و برعکس.

بار دیگری که چراغ آچار خودروی‌تان روشن شد، می‌دانید که خرابی در کار نیست، با آرامش مقادیر را تنظیم کنید و به راه خود ادامه بدهید.

اگر این نوشته به کار شما آمد، لطفا دوستان خود را به سایت دعوت کنید، ممکن است بتوانند با استفاده از نوشته‌های آموزشی کارنوتر مشکل خودروی خود را به رایگان رفع کنند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید

54 دیدگاه دربارهٔ «خاموش کردن چراغ آچار در سمند و سورن و دنا»

  1. سلام من قبل از اینکه ماشینمو روشن کنم چراغ چک روشن هست اما بعد از استارت میره آیا مشکلی داره ؟سمند ال ایکس

  2. سلام.ببخشد من سمن ال ایکس صفر دارم چند هزارتا کار کرده دارم جدیدا وقتی استارت میزنم کمی بد روشن می‌شود و در حد چند ثانیه چراغ آچار روشن می شود و خاموش میشودو وقتی ماشین روشن هستش و در جا کار می‌کند حس میکنم ماشین کمی لرزش دارد.لطفا راهنمایی کنید.

  3. سلام ممنون بابات راهنماییتون ساعت داخل کیلومتر رفته فقط تاریخ و دما رو نشون میده تو تنظیمإت ساعتم تنظیم میکنم ولی با نمیاد رو صحفه

  4. سلام من کیلو متر دیجیتالی سمند سورنم عدد ۹۹۹۹۹۹۹را نشان میده دو روزه این اتفاق افتاده وعلامت آچار هم روشنه هر چه به تنظیمات میرم ثبت نمیشه راهنمایی کنین ممنون میشم

  5. سلام سال نو مبارک و خسته نباشید.دفترچه راهنمای دنا رو زحمت نیست برایم بفرستید فایل پی دی اف یا….🙏🏻

  6. محمدرضاطالبی

    سلام سمند مولتی پلکس دارم دیشب توی جاده ی دفعه چراغ چک روشن شدواستادم ماشین وخامو ش کردم ۳بارسوییچ وبازکردم ولی باز همونطور روشن بود لطفا راهنمایی کنید

  7. سلام
    دناپلاس اتومات دارم باطری خودرو ضعیف استارت زد به گونه ای که کل برق ماشین انگاری قطع شد ولی با این حال زورشو زد و روشن شد ولی بعدش سه چراغ آچار وabsوebd روشن موندن،فکر کنم‌قاطی کرده!

    1. سلام
      باتری رو در اولین فرصت تعویض کنید.
      چراغ آچار رو هم با همین آموزش خاموش کنید.
      احتمالا چراغ ای بی اس و ای بی دی هم با تعویض باتری خاموش میشه اگر نشد با دیاگ ریست کنن احتمال خیلی زیاد درست میشه.

  8. درود بر شما جناب آریان
    متخصص ،علاقمند و معلم حوزه مکانیک و خودرو
    مطلب را واضح و دقیق به ما تعلیم دادین.
    رحمت به پدر و مادرتون🌷

  9. با سلام چراغ آچار ماشین بنده با تنظیماتی که انجام میدم بازم خاموش نمیشه،،در ضمن چراغ ای بی اس روشنه نکنه از اون باشه؟؟باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید🙏

  10. سلام
    ممنونم،خیلی عالی بود میخواستم برم نمایندگی،کلی وقت و پولمو میگرفتن .
    ام شما با چند صلوات برای گذشتگان و اموات مشگل منو رفع کردی
    انشالله داماد بشی …

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا