تصویر شاخص باد نیتروژن برای لاستیک‌ها یا هوای فشرده

باد نیتروژن برای لاستیک‌ها- تمام حقایقی که باید بدانید!

این مطلب را به اشتراک بگذارید

باد نیتروژن در گذشته فقط برای لاستیک‌های ماشین‌ مسابقه یا لاستیک‌های هواپیما بکار برده می‌شد، اما چند سالی است که ژنراتورهای تولید نیتروژن حتی در بیشتر آپاراتی‌ها دیده می‌شوند!

از آنجایی که حرف و حدیث‌های ضدونقیضی در مورد پُرکردن لاستیک‌ها با باد نیتروژن وجود دارد، با یک آزمایش عملی درستی یا نادرستی تمامی این ادعاها را بررسی کردم و حالا زمانش رسیده که تجربیاتم را با شما در میان بگذارم، پس با کارنوتر همراه باشید.

اول از همه باید به این نکته اشاره کنم که هوای معمولی بیچاره هم شامل ۷۸ درصد نیتروژن است و گاز نیتروژن فقط برای ۱۸ درصد نیتروژن بیشتر فخرفروشی می‌کند! حالا باید ببینیم که این درصد ناچیز تاثیری هم در عملکرد لاستیک‌های خودرو دارد یا فقط یک جور بازار گرمی است؟

اگر حوصله‌ی مطالعه این متن را ندارید، توصیه می‌کنم که این ویدئو را تماشا کنید، تازه در آن‌جا نکات بیشتری هم عنوان کردم و ارزش افزوده‌ی بالاتری دارد!

آیا لاستیکی که با باد نیتروژن پُر شده، خنک‌تر می‌ماند؟

وجود درصدی از آب در هوای فشرده دردسر ساز است!

می‌توان گفت که همینطور است. هوای فشرده شامل ۱ درصد ناخالصی و بخارآب است ولی در نیتروژن با یک گاز خشک طرف هستیم و خبری از رطوبت نیست، بخارآب در لاستیکی که با هوای فشرده پُر شده در دمای بالا شروع به جوشش می‌کند و دمای لاستیک را بالاتر می‌برد و در نتیجه باعث انبساط لاستیک و کاهش سطح چسبندگی لاستیک خواهد شد.

این نوشته هم زیاد بی‌ربط نیست، سعی کنید بخوانید: رینگ و لاستیک بزرگتر چه تاثیری روی ماشین می‌گذارد؟

آیا لاستیکی که با باد نیتروژن پُر شده، نیاز به تنظیم فشار ندارد؟

خیر، لاستیکی که با باد نیتروژن هم پُر شده باشد، باز هم نیاز به تنظیم فشار دارد. اما از آنجایی که نیتروژن ضریب نفوذ کمتری نسبت به اکسیژن دارد، دیرتر به تنظیم فشار نیاز پیدا می‌کند. نتایج آزمایشی را در همین زمینه در ویدئو بالا بیان کردم که تماشای آن خالی از لطف نیست.

آیا لاستیکی که با باد نیتروژن پُر شده، دیرتر پوسیده می‌شود؟

هم بله و هم خیر! درست است که نیتروژن ضریب نفوذ کمتری دارد و فعل‌وانفعالات آهسته‌تری نسبت به لاستیکی که با هوای فشرده پُر شده دارد، ولی باید در نظر داشته باشید که عمر مفید لاستیک‌ها فقط شش سال است و در این مدت کوتاه از‌این نظر با هم تفاوتی ندارد.

همینطور که عنوان کردم عمر مفید لاستیک‌ها کوتاه است، برای یک انتخاب درست در زمان خرید لاستیک، حتما مقاله‌ی چگونه لاستیک ته‌انباری و کهنه را شناسایی کنیم؟ را مطالعه کنید.

آیا لاستیکی که با باد نیتروژن پُر شده، نرم‌تر احساس می‌شود؟

لاستیک نرم‌تر احساس آرامش بیشتری برای سرنشینان خودرو به همراه دارد، ولی آیا لاستیکی که با باد‌ نیتروژن پُر شده، احساس نرمی بیشتری نسبت به لاستیکی که از هوای فشرده پُر شده دارد؟ برای دانستن پاسخ این سوال حتما ویدئو را تماشا کنید.

اگر هم علاقه‌مند به موضوعات خودرویی هستید لطفا کانال یوتوب کارنوتر را ساب کنید. امیدوارم از این نوشته لذت برده باشید، اگر سوالی در این زمینه داشتید، رودرواسی نکنید و برایم کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ‌تان را بدهم. 🙂


این مطلب را به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه دربارهٔ «باد نیتروژن برای لاستیک‌ها- تمام حقایقی که باید بدانید!»

  1. من روآ دارم. چند ساله که برای لاستیکا نیتروژن میزنم.

    چون روآ تعلیقش خشکه، خیلی تفاوت احساس میشه.

    وقتی باد معمولی میزنی (حتی روی درجه ۳۰)، انگار تمام شن‌ها و زبری‌های آسفالت رو حس میکنی؛

    ولی اگه نیتروژن (حداکثر درجه ۳۰) بزنی، هم این موردو حس نمیکنی، هم اینکه حداقل در مورد روآ، یه تاثیر شگفت‌انگیز داره.

    و اونم اینکه توی دست‌اندازهای نه‌چندان تند و تیز، ماشین عین ماشینای آمریکایی قدیمی، بازی میکنه.

    هم حس سواری خوبی داره؛ هم نمیکوبه. یعنی ماشین چند بار به آرومی بالا و پایین میره که در مورد استفاده از باد معمولی، اصلا همچین اتفاقی نمی‌افته.

    اینو هم بگم اول تردید داشتم نیتروژن بزنم یا نه. چون کارخونه نمیزنه و معمولا ما این تصورو داریم که کاری که کارخونه میکنه، بی‌عیب‌تره. اما از یه راننده تاکسی پژو ۴۰۵ که داشت لاستیکا رو نیتروژن میزد پرسیدم: تغییری حس کردی؟ گفت: زمین تا آسمون فرق میکنه. موقعی که باد معمولی میزدم، هر سه ماه یه بار میباست میدادم تعمیر جلوبندی؛ اما الان مدتهاست که برا تعمیر جلوبندی نرفتم. درست میگفت…

    البته اینو هم بگم که برای ماشینی مثل روآ معجزه نمیکنه. کماکان سر دست‌اندازها کمک عقب، سرنشینو پرت میکنه!

  2. سلام،من ت مغازم دستگاه نیتروژن دارم،الان ۵ ساله دارم برا ماشین مشتری میزنم تازگیا بعضیا میگن تاثیر زیادی ندارع امکانش هست بگید از چیع؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا