تصویر شاخص خودرویی که دود غلیظ می‌کند

چگونگی تشخیص ایراد خودرو از روی رنگ و بوی دود

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ماشین‌ها هم مانندِ سایر جانداران دارای زبانِ منحصر به فردِ خود می‌باشند، خودروها با شما صحبت می‌کنند، مهم نیست که شما چه ماشینی دارید، یک رنو۵ یا یک لامبورگینی، در هر صورت یک علاقه‌مند به اتومبیل با کسب دانش و تجربه در این زمینه، بعد از مدتی با زبانِ ماشینِ خود آشنایی پیدا خواهد کرد. دو دلیلِ بسیار بزرگ برای دانستنِ زبانِ خودرو وجود دارد، مورد اول اینکه هزینه تعمیرات برای شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که در مراحلِ اولیه آن را عیب‌یابی و رفع نقص خواهید کرد و بعدی اینکه شما از راندنِ خودروی خود حس مطلوبی بدست خواهید آورد.

رنگ و بوی دودِ اگزوز از ساده‌ترین آن‌هاست که در ادامه با آن آشنا می‌شوید:

۱. از اگزوز دودی دیده نمی شود: در این حالت موتور در سلامتِ کامل به سر می‌برد، وقتی به مجرای داخلی اگزوز انگشت می‌کشید، نباید چرب و سیاه بشود.

۲. دود سفید: در هوایِ سرد وقتی موتور خاموش است به علت اینکه هوای بیرون سرد است و داخل موتور گرم، در نتیجه هوای داخل موتور بصورت قطرات آب در می آید که بعد از روشن کردن موتور در صبح زود دود سفید رنگی از اگزوز خارج می‌شود، که نتیجه آب سوزی است و پس از گرم شدنِ موتور قطع می‌گردد. البته در صورتی که دودِ سفید در همه حالت از اگزوز خارج می‌شود، دلیل آن سوختنِ واشر سر سیلندر یا ترک خوردگی سیلندر می‌باشد که باعثِ مخلوط شدن آب و روغن می‌شود، که در این‌صورت در اولین زمان به مکانیک باید مراجعه کرد.

۳. دود سیاه: عواملِ متعددی باعث بروز دودِ تیره رنگ می‌شوند که از آن جمله می‌توان به کثیف بودن بیش از حدِ فیلتر هوا، زیاد بودن نسبت سوخت به هوا و کم بودن هوا نسبت به سوخت، ریتارد بودن بیش از حد، خام سوختن بنزین در موتور اشاره کرد.

۴. دود آبی: دود آبی رنگ جز سمی‌ترین دودها است و در صورت مشاهده‌یِ دائمی آن باید در اولین فرصت رفع عیب شود. اگر این دود در مواقع پرگاز قطع می‌شود و در هنگامِ سرد بودنِ موتور بیشتر است اشکال از لاستیکِ گیت سوپاپ یا خلاصی آن است که در این حالت روغن موتور به مقدار بسیار ناچیزی کم می‌شود، ولی اگر در هر دو حالتِ کم گاز و پر گاز دودِ آبی خارج بشود، اشکال از ضعفِ رینگ‌های پیستون یا در مواردی از سیلندر یا بوش پیستون‌هاست.


این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

2 در مورد “چگونگی تشخیص ایراد خودرو از روی رنگ و بوی دود”

  1. سلام وممنون از سایت خوبتون
    اگر موتور tu5 فقططط با تخته گاز ( محدوده ردلاین) دود آبی بدهد نشانه چیست؟

    1. دلیل دود آبی روغن سوزی هست، برای پیدا کردن دلیل روغن سوزی موتور باید باز بشه و بررسی بشه، گاهی ممکنه از ایراد از لاستیک گیت سوپاپ‌ها باشه و یا مشکل از رینگ موتور یا خوردگی دیواره سیلندر و…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال یوتیوب کارنوتر رو دیدید؟

سلام به همه!

من خودروهای داخلی رو تست می‌کنم.

ویدئوهای جذاب این بررسی‌ها رو در کانال یوتیوب کارنوتر تماشا کنید.

This will close in 0 seconds