تصویر شاخص رینگ و لاستیک

رینگ و لاستیک بزرگتر چه تاثیری روی ماشین می‌گذارد؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

استفاده از رینگ بزرگتر و لاستیک دیواره کوتاه چند سالی است که به شدت مُد شده، تا جایی که بیشتر خودروسازان هم به صورت استاندارد در محصولاتشان از رینگ سایز بزرگ استفاده می‌کنند.

به یاد داشته باشید که هر تغییری مزایا و معایب خاص خودش را دارد، اگر می‌خواهید برای خرید رینگ بزرگتر تصمیمی آگاهانه بگیرید، با کارنوتر همراه باشید! قرار است در این نوشته به بررسی تک تک نقاط ضعف و قوت رینگ سایز بزرگ بپردازم.

پیشنهاد می‌کنم قبل از مطالعه متن، ویدئوی وقتی از رینگ و لاستیک بزرگتر استفاده می‌کنیم چه اتفاقی برای ماشینمان می‌افتد؟ را مشاهده کنید.

ابتدا نقاط قوت را بررسی می‌کنیم:

افزایش چسبندگی

به شرط اینکه از لاستیک پهن‌تر با جنس بهتری استفاده کنیم، چسبندگی خودرو هم به سطح جاده افزایش پیدا می‌کند.

این نوشته را هم بخوانید: ۵ نشانه که می‌گوید به لاستیک جدید نیاز دارید

افزایش هندلینگ

افزایش چسبندگی تایرهای خودرو باعث افزایش خوش‌دستی و هندلینگ می‌شود. حالا امکان طی کردن پیچ‌ها با اعتماد به نفس بیشتر و سرعت بیشتری وجود دارد.

افزایش قدرت ترمز‌گیری

خودرو با لاستیک پهن‌تر و دیواره کوتاه‌تر در مسافت کمتری متوقف می‌شود. هر کدام از این موارد می‌توانند باعث افزایش چشم‌گیر ایمنی خودرو شما بشوند.

افزایش زیبایی خودرو

هیچ کس نمی‌تواند منکر این قضیه بشود که رینگ و لاستیک بزرگتر باعث افزایش زیبایی خودرو می‌شود. آیا می‌توانید خودروهای لوکس امروزی را بدون رینگ‌های غول‌پیکر و لاستیک‌های دیواره کوتاه تصور کنید؟ قطعا شرم‌اور می‌شد!

فکر می‌کنم مزایای رینگ و لاستیک بزرگتر در همین‌جا تمام می‌شود! برویم سراغ معایب این انتخاب:

اضافه وزن

از آنجایی که در رینگ بزرگتر از آلیاژ بیشتری استفاده شده، پس وزن هم افزایش پیدا می‌کند. افزایش وزن آن هم در قسمت دورانی خودرو قطعا به ضررمان تمام می‌شود! مگر اینکه پول‌تان از پارو بالا برود و برای تهیه‌ی رینگ‌های سبک وزن با آلیاژ منیزیوم و فیبر‌کربن مشکلی نداشته باشید!

کاهش قدرت

اولین تاثیر رینگ‌های سنگین وزن، اتلاف انرژی بیشتر خودرو برای چرخاندن رینگ و لاستیک جدید است. قرار است که موتورِ خودرو اسب‌بخارهای بیشتری را برای این موضوع خرج کند!

افزایش مصرف سوخت

با افزایش سطح تماس لاستیک‌ها و اصطکاک بیشتر و همینطور افزایش وزن مجموعه‌ی رینگ و لاستیک‌های جدید، مصرف سوخت هم افزایش پیدا می‌کند.

برای کاهش مصرف سوخت راه‌های مختلفی وجود دارد، که در مطلب چگونه مصرف سوختم را ۲۰٪ کم کردم؟! آنها را گفته‌ام.

کاهش نرمی فرمان

اصطکاک بیشتر تایرها به ضرر مجموعه تعلیق و جعبه‌فرمان تمام می‌شود، چرا که این مجموعه با رینگ و لاستیک استاندارد خودرو رابطه بهتری داشتند! برای خرابی‌های زود‌هنگام جعبه فرمان و تعلیق خودرو آماده باشید.

افزایش ساییدگی در لاستیک‌ها

لاستیک‌های پهن‌تر با جنس نرم‌تر و سطح تماس بیشتری که دارند، زودتر ساییده می‌شوند و ریال‌های بیشتری از جیب‌تان خارج می‌کنند!

افزایش کوبش

با توجه به کاهش حجم دیواره لاستیک‌ها دست‌اندازها هم بیشتر به کابین منتقل می‌شوند، از این گذشته در دست‌اندازهای شدید امکان پارگی لاستیک و شکستن رینگ وجود دارد!

برای خرید لاستیک جدید حتما مطلب چگونه لاستیک ته‌انباری و کهنه را شناسایی کنیم؟ را بخوانید تا سرتان کلاه نرود!

خطا در کیلومترشمار

اگر قطر رینگ و لاستیک جدید با قطر رینگ و لاستیک کارخانه تطابق نداشته باشند، باعث ایراد در کارکرد خودرو می‌شود. در خودروهای امروزی ای سی یو برای تنظیم موتور به اطلاعاتی نظیر سرعت خودرو نیازمند است که اگر در محاسبه‌ی سایز رینگ و لاستیک جدید اشتباه کرده باشیم سنسور کیلومتر‌ دچار خطا می‌شود و اطلاعات نادرستی به ای سی یو منتقل می‌شود.

خطا در سنسورهای ترمز

در ترمزهای ناگهانی مجموعه ای بی اس وظیفه‌ی سنگینی را به دوش می‌کشد. اگر اندازه رینگ و لاستیک به درستی انتخاب نشده باشد حسگرهای ای بی اس هم دچار خطای محاسباتی می‌شوند!

اگر دوست دارید به چنین مشکلاتی برنخورید، همین‌جا در کامنت‌ برایم بنویسید که توضیحات کامل‌تری در مورد انتخاب سایز صحیح رینگ و لاستیک می‌خواهید. در این‌صورت مقاله‌های بعدی را به این موضوع اختصاص خواهم داد! 🙂

معاینه فنی

سعی کنید در انتخاب سایز رینگ و لاستیک زیادی اغراق نکنید، وگرنه معاینه فنی بی معاینه‌ی فنی!

اگر راهنمایی کامل‌تری می‌خواهید، حتما ویدئو زیر را تماشا کنید. من در این ویدئو به جزئیات بیشتری پرداخته‌ام و در انتها نتیجه‌گیری کرده‌ام که در متن وجود ندارد!

قرار است بزودی ویدئوهای جذاب‌تری هم در زمینه ماشین در کانال یوتیوب کارنوتر قرار بگیرند. پس دنبال کردن کانال یوتیوب کارنوتر از واجبات یک ماشین‌باز است! 😉

امیدوارم از این آموزش استفاده کرده باشید، از سال ۱۳۹۵ تا الان در وب‌سایت کارنوتر مطالب آموزشی مختلفی قرار داده‌ام. باعث خوشحالی بنده است که مطالب بیشتری در اینجا بخوانید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🙂


این مطلب را به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه دربارهٔ «رینگ و لاستیک بزرگتر چه تاثیری روی ماشین می‌گذارد؟»

  1. سپاس از شما
    رینگ و لاستیک‌استاندارد پرادو ۲۶۵/۶۵/۱۷ هست توصیه میکنید از لاستیک ۲۸۵/۷۰/۱۷ استفاده کنیم؟
    چون داخل حلقه گلگیر پر میشود رخ ماشین فوقالعاده پرابهت و زیبا میگردد
    لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. هیچ مشکلی نداره فقط شروع حرکت باید به آرامی انجام شود تا فشار از روی گیربکس برداشته شود ضمنا روی جلو بندی تاثیر می‌گذارد اما نه زیاد

  2. من روی وارد سایت کیا ریو مدل ۲۰۰۴ شدم و مشخصات فنی در آن نوشته شده که ساز رینگ ۱۴ در صورتی که شرکت سایپا با رینگ ۱۳ این خودرو را وارد بازار کرده که باعث سیستم تعلیق خشک و مصرف بنزین بالا و ….حالا خودم رینگ فولادی ۱۴ گذاشتم و تمام معایب آن برطرف شده ضمن اینکه رخ زیبایی پیدا کرده ضمنا پژو در سایت اصلی از رینگ ۱۵ استفاده شده که باز هم میگم هندلینگ و تعلیق و مصرف سوخت و خطا کیلومتر برطرف می‌شود ، نمی‌دونم چرا ایران هر ماشینی که تولید کرد رینگ خودروهای مذکور را کوچک کرد حتی رینگ استاندار. پراید ۱۴ و ۱۵ فولادی هستش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This will close in 0 seconds

پیمایش به بالا