تصویر شاخص بهترین پیشرانه‌های سه سیلندر

۱۰ پیشرانه‌ی سه سیلندر که هر ماشین‌بازی باید بشناسد

این مطلب را به اشتراک بگذارید

صحبت راجع پیشرانه‌های سه سیلندر شاید زیاد با ذائقه‌ی ماشین‌دوستان سازگار نباشد، ولی در لیست امروز به موتورهایی اشاره کرده‌ایم که لازم است هر علاقه‌مندی با آنها آشنا شود. موتورهای سه سیلندر با حجم کم و وزن کمتری که دارند بیشتر برای تپیدن در سینه‌ی موتورسیکلت‌‌ها مناسب هستند. ولی تجربه نشان داده اتومبیل‌های موفقی هم هستند که فقط سه سیلندر داشته‌اند و بس! برای مطالعه‌ی لیست با کارنوتر همراه شوید:

۱. هوندا E07A

best-i3-engines (1)

این موتور اوایل دهه‌ی نود روی خودروی جمع و جور (Kei Car) و دوست داشتنی هوندا “بیت” سوار بود. این پیشرانه با حجم ۶۵۶ سی‌سی و قدرت ۶۳ اسب‌بخار در دور موتور ۸۱۰۰ rpm از بیت سبک وزن، یک رودستر دیفرانسیل عقب تند و تیز ساخته بود.

۲. فورد اکوبوست یک لیتری

best-i3-engines (10)

این پیشرانه‌ از آوریل سال ۲۰۱۲ به بازار راه پیدا کرد و توسط موسسه‌ی تحقیقات موتور فورد در انگلستان ساخته شده. سه نمونه‌ی ۱۰۰ و ۱۲۵ و ۱۴۰ اسب بخاری از این موتور تولید می‌شود که قدرتمند‌ترین نمونه، فقط بر روی نسخه‌ی قرمز/مشکی فیستا سوار شده است. جالب است بدانید در فیستا رالی، از این موتور ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت گرفته‌اند.

۳. دایهاتسو کوپن KF I3

best-i3-engines (4)

نسل جدید دایهاتسو کوپن برخلاف نسل اول، فقط با یک پیشرانه‌ی سه سیلندر توربو عرضه می‌شود. این موتور تنها با حجم ۶۵۹ سی‌سی، ۸۶ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند که رقم خیره‌کننده‌ای است! از آن‌جایی که این ماشین دیفرانسیل عقب است، احتمالا کمی خود را سرزنش خواهید کرد!

۴. هوندا S07A‎

best-i3-engines (3)

هوندا S660 جانشین لایق مدل بیت است. نحوه‌ی قرارگیری موتور در وسط اتاق و دیفرانسیل عقب بودن، ما را به یاد خودروهای سوپراسپرت می‌اندازد. اما تنها موردی که فاصله‌ زیادی با این استاندارد دارد، موتور سه سیلندر ۶۵۸ سی‌سی آن با قدرت ۶۳ اسب بخار است! البته برای تشنگان سرعت و شتاب موتور ۱ لیتری سه سیلندر با قدرت ۱۲۷ اسب‌بخار عرضه می‌شود.

۵. سوزوکی F6A

best-i3-engines (5)

این موتور بر روی مزدا کرول هم قرار گرفت، ولی بیشتر با خودروی (Kei Car) سوزوکی Autozam AZ-1 شناخته شد. یک خودروی موتور وسط با درهای گالوینگی که پیشرانه‌ی ۶۵۷ سی‌سی آن ۶۳ اسب‌بخار در اوایل دهه‌ی نود تولید می‌کرد.

۶. ب‌ام‌و B38A15T0

best-i3-engines (6)

این پیشرانه با این کد‌های عجیب و غریب و طولانی چیزی نیست جز موتور ۱.۵ لیتری و سه سیلندر ب‌ام‌و i8 ! این پیشرانه‌ی توربو‌شارژ بدون کمک موتور برقی ۲۳۱ اسب‌بخار خروجی دارد!

۷. پژو EB2DTS 

best-i3-engines (9)

این پیشرانه که اخیرا توسط مجموعه‌ی پژو سیتروئن به تولید رسیده با حجم ۱.۲ لیتر و به مدد توربو، ۱۳۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. شایان ذکر است ۹۵ درصد از گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متری از دور ۱۵۰۰rpm در دسترس است!

۸. فولکس‌واگن 1.0 TSI 

best-i3-engines (7)

با حجم ۹۹۹‌سی‌سی می‌تواند ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و فولکس‌واگن گلف ۱۳۵۰ کیلوگرمی را در ۹.۷ ثانیه از حالت سکون به تندی یکصد کیلومتر بر ساعت برساند! این موتور بر روی محصول کوچکتر این کمپانی، “آپ” هم عرضه می‌شود.

۹. جنرال‌موتورز B10XFT

best-i3-engines (2)

جنرال موتورزی که تا همین چند سال پیش فکر کردن به موتورهای چهار سیلندر را کاهش منزلت می‌دانست، حال به سمت تولید پیشرانه‌ی سه سیلندر رفته است! این موتور که از اواخر سال ۲۰۱۴ در مد‌ل‌های اُپل آدام و کورسا قابل انتخاب است، ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

۱۰. نیسان DIG-T R

best-i3-engines (11)

و اما با سلطان موتورهای سه‌سیلندر دنیا آشنا شوید! این موتور ۱.۵ لیتری ریزه میزه تنها ۴۰ کیلوگرم وزن دارد و به کمک توربوشارژ ۴۰۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند که این نسبت قدرت به وزن حتی از موتورهای فرمول یک هم بهتر است! سازنده از این موتور فقط در خودروی مسابقه‌ای ZEOD RC استفاده کرده و فعلا برنامه‌ای برای بهره‌گیری در مدل‌های خیابانی ندارد.

به نظر شما عصر خودروهای پرحجم و پرمصرف رو به پایان نیست؟ چه احساسی راجع به پیشرانه‌های کم حجم و پر توان دارید؟

منابع استفاده شده:

 Caranddriver ,Newatlas, Wikipedia, Carbay, PSACarthrottle


این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

1 در مورد “۱۰ پیشرانه‌ی سه سیلندر که هر ماشین‌بازی باید بشناسد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال یوتیوب کارنوتر رو دیدید؟

سلام به همه!

من خودروهای داخلی رو تست می‌کنم.

ویدئوهای جذاب این بررسی‌ها رو در کانال یوتیوب کارنوتر تماشا کنید.

This will close in 0 seconds