وانت آریسان بهتر است یا فرغون

این مطلب را به اشتراک بگذارید

سبد خودروهای ساخت داخل با انواع سواری‌های فرانسوی و شاسی‌بلندهای چینی تکمیل بود، فقط جای خودروهای تجاری خالی بود تا اینکه سایپا، وانت پراید را برای باربری‌های سبک به بازار فرستاد.

وانت سایپا حداقل ظاهر به روزتری نسبت به پیکان وانت ایران‌خودرو داشت و همین موضوع به‌ عرضه‌ی وانت روآ با شکل و شمایل پژو پارس انجامید. امروز در کارنوتر، به بررسی و مقایسه این وانت با یک دستگاهِ باربری سنتی می‌پردازم تا ببینیم چند مرده حلاج است.

قبل از هر چیز از شما دعوت می‌کنم کانال یوتوب کارنوتر را مشترک شوید. در کانال یوتوب کارنوتر در مورد شناخت قطعات خودرو، نگهداری و تعمیر ماشین به زبان ساده محتوای ویدئویی تولید می‌کنم، که قطعا به کار شما خواهد آمد. 🙂

شهرت

wheelbarrower-vs-arisan

فرغون دو هزار ساله گرم و سرد روزگار را چشیده و از شهرتی جهانی برخوردار است، ولی وانت آریسان را تنها یک سال است که می‌شناسیم.

قیمت

wheelbarrower-vs-arisan-9

قیمت آریسان ۲۰ میلیون تومانی ظرف یک سال به ۲۷ میلیون تومان رسیده، این در حالی است که ارزش یک فرغون درجه یک، در حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

ظرفیت باربری

wheelbarrower-vs-arisan-5

طبق ادعای سازنده، این وانت ظرفیت تحمل ۸۳۰ کیلوگرم بار دارد، در صورتی که توانایی باربری بهترین فرغون، فقط به ۲۵۰ کیلوگرم می‌رسد. در ضمن فضای گسترده‌تر در آریسان، نوید حجم باربری بالاتری را می‌دهد.

استحکام

قسمت بار تنها به وسیله‌ی این دو پروفیل آهنی به هم متصل می‌شوند! پهنای هر کدام از آنها در حدود ۳ سانتی‌متر است که به نظر نمی‌رسد حتی توانایی نگهداری آریسان بدون بار را داشته باشد.
قسمت بار تنها به وسیله‌ی این دو پروفیل آهنی به هم متصل می‌شوند! پهنای هر کدام در حدود ۳ سانتی‌متر است که به نظر نمی‌رسد حتی توانایی نگهداری آریسان بدون بار را داشته باشند. در این تصویر پروفیل‌های خم شده را صاف و تسمه کشی کرده‌اند.
خم شدن پروفیل آسیب‌هایی به بدنه وارد کرده است.
خم شدن پروفیل آسیب‌هایی به بدنه وارد کرده است.

صاحبان آریسان می‌گویند، کمر این خودرو در ظرفیت‌های مجاز بارگیری هم خم می‌شود، ولی یک فرغون حتی در ظرفیت‌های بالا، خم به ابرو نمی‌آورد.

مقاله مرتبط: ماجراهای من و لوازم یدکی بی کیفیت

قدرت

wheelbarrower-vs-arisan-2

آریسان از همان پیشرانه و انتقال قدرت مدل جاودانه‌ی پیکان استفاده می‌کند که ۸۶ اسب‌بخار خروجی دارد. هر چند برای وزن ۱۲۴۰ کیلوگرمی رقم مناسبی نیست، ولی از فرغون که تنها به زور و بازوی مالکش می‌نازد، خیلی سرتر است!

هزینه های نگهداری

wheelbarrower-vs-arisan-4

فرقی نمی‌کند آریسان را به صورت صفر کیلومتر بخرید یا کارکرده، به هر حال ماشین ایرانی است و خرابی‌ها و هزینه‌های پی در پی‌اش. ولی فرغون فقط از یک محفظه و یک چرخ و بلبرینگ تشکیل شده که بعید به نظر می‌رسد حالا حالاها خرجی روی دستتان بگذارد. تازه ار پرداخت هزینه‌‌ی سالانه بیمه هم معاف می‌شوید.

تجهیزات

wheelbarrower-vs-arisan-6

آریسان نسبت به مبلغ پرداختی تجهیزات مناسبی دارد، از ترمز ABS، سیستم صوتی، دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین بگیرید تا سیستم هیبریدی (دو سوخته بودن) و تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک. فرغون بینوا در این بخش به کلی مردود است!

ایمنی

wheelbarrower-vs-arisan-10

هر چقدر هم که آریسان در این زمینه بروزتر باشد، دلیل بر ایمن‌تر بودنش نمی‌شود! در واقع فرغون هیچ‌گاه آن قدر سرعت نمی‌گیرد که با جان شما و بقیه بازی کند!

مقاله مرتبط: چرا ما ایرانی‌ها در پشت فرمان عجول هستیم

زیبایی

wheelbarrower-vs-arisan-11

از طراحی وانت آریسان نمی‌توان به سادگی ایراد گرفت، ولی فرغون رابطه‌ عمیقی با فلسفه‌ی زیبایی‌شناسی ندارد.

هدفم برای نگارش این نوشته، بررسی نقاط قوت و ضعف این تازه‌ وارد با چاشنی طنز بود. امیدوارم خوشتان آمده باشد.

به نظرتان آیا مالکین آریسان از این خودرو رضایت دارند؟ آیا قیمت ۲۷ میلیونی برای این خودرو توجیه پذیر است؟


این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

13 در مورد “وانت آریسان بهتر است یا فرغون”

  1. درسته اتاق اریسان ضعیفه ولی از راحتی اونم نمیشه چشم پوشی کرد کولر خوب فرمون خوب جادار بودن ماشین درکل برای کارای متوسط ماشین خوبیه

  2. سلام.اقا درست میگید قبول داریم اتاق ضعیفی داره ولی راننده احساس بهتری نسبت نیسان و وانت پشت فرون داره.در ضمن من خودم دادم دسته یه اوستا شاسی را با بروفیل ۸دوبل کرد کامل تا عقب الان راحت تا ۲تن بار هم باهاش میبرم.

    1. سلام
      بله خودم مدتی داشتم و ازش راضی بودم، تقویت شاسی هم در جریان هستم ولی ظاهرا چند سالی هست خود کارخونه تقویت کرده شاسی رو و مشکلی ندارن. هر چند برای بارهای سنگین باز هم بهتره تقویت انجام بشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال یوتیوب کارنوتر رو دیدید؟

سلام به همه!

من خودروهای داخلی رو تست می‌کنم.

ویدئوهای جذاب این بررسی‌ها رو در کانال یوتیوب کارنوتر تماشا کنید.

This will close in 0 seconds