تصویر شاخص لوازم یدکی بی‌کیفیت

ماجراهای من و لوازم یدکی بی کیفیت

این مطلب را به اشتراک بگذارید

در بازار داخلی فرقی ندارد راکب ب‌ام‌و آخرین مدل باشید یا پژو ۲۰۶. بالاخره ماشین است و خرابی‌هایش. اگر اولی را دارید، چند سالی از شر تعمیرات و لوازم یدکی قلَابی خلاص هستید ولی در صورتی که دومی را خریده‌اید (صفر کیلومتر یا دست دوم) توصیه می‌کنم در اولین فرصت با یدک فروش محله رفیق شوید!

مقاله مرتبط: ۱۰ روش برای دق مرگ کردن ماشینتان! 

حجم گسترده‌ای از وسایل نقلیه‌امان ساخت داخل هستند که از بدو تولد در تعمیرگاه‌ها به سر می‌برند، البته تعمیر کردن این خودروها هم داستان خودش دارد، اگر دارای گارانتی باشند عزیزتان را صبح زود با ذکر ایراد به نمایندگی مربوطه می‌سپارید و اگر کارتان سریع پیش برود عصر همان روز با یک ایراد جدید تحویل می‌گیرید! اگر هم مثل من در ابتدای خرید قید نمایندگی را بزنید، بایستی زود به زود به ملاقات جناب یدک فروش بروید.

اگر چنین ایراداتی در کشورهای توسعه‌ یافته بوجود می‌آمد، قطعا آن خودرو شانس فروش را از دست می‌داد و کمر سازنده در پرداخت جرایم شاکیان دولا می‌شد! ولی اینجا فرق می‌کند و هیچ اهمیتی ندارد که وقت گرانبهای خود را به بهای تعمیرات خودرو از دست بدهید. البته این داستان همچنان ادامه دارد، هنوز نفس راحتی از بابت تعمیر شدن وسیله‌اتان نکشیده‌اید که دوباره و دوباره همان ایراد نمایان می‌شود!

مقاله مرتبط: ۴ تغییری که باعث افزایش ایمنی خودروی شما می‌شوند

لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت از سروکله‌ی لوازم فروشان بالا می‌روند، نکته‌ی جالب اینجاست که ایشان در میان سونامی زباله گرفتار شده‌اند و به سختی اجناس خوب را (در صورت وجود) از بد تشخیص می‌دهند! زمانی بود که جنس گرانتر به معنای کیفیت مرغوب‌تر آن بود، ولی دیگر چنین نیست، یا باید خیلی خوش‌شانس باشید یا برای انتخاب استخاره کنید!

این ضرب المثل انگلیسی در کشور ما کار نمی‌کند: هنوز آنقدر پولدار نشده‌ام که جنس ارزان بخرم!

بیایید مواردی را که اخیرا برای بنده بوجود آمده بررسی کنیم:

  • با ترمزگیری شدید در سرعت‌های بالا، فرمان اندکی لرزش دارد. برای افزایش کارایی و به نوعی حساسیت تصمیم به تعویض دیسک ترمزهای جلو می‌گیرم. زمان زیادی را در خیابان ملت برای پیدا کردن بهترین دیسک ترمز می‌گذارنم، دست‌آخر گرانترین نمونه را با صدها برچسب هولوگرام و اطمینان و استاندارد خریداری می‌کنم. با رضایت خودرو را به دست تعمیرکارم می‌سپارم، ولی مشکل اینجاست که مجموعه‌ی توپی و سگ‌دست و دیسک ترمز پراید با بلبرینگ چرخ به هم پرس شده‌اند و بلبرینگ‌ها بعد از باز شدن دیگر قابل استفاده نیستند! یک بلبرینگ باز می‌شود، ولی دومی در مجموعه گریپاژ کرده! مجبور می‌شوم یک جفت بلبرینگ چرخ با یک عدد سگ‌دست و توپی بخرم! لنت‌های ترمزم نصفه و نیمه تمام شده‌اند، از این مارکی که خریده‌ام رضایت دارم، پس به مغازه‌ی اختصاصی فروش لنت می‌روم و از همان مارک گران‌قیمت برای جلو و عقب خریداری می‌کنم. بعد از نصب و پرداخت هزینه‌ی ۴۲۰ هزار تومانی و آب‌بندی کردن ترمزها نوبت به آزمایش می‌رسد، در سرعت ۱۲۰ کیلومتر به یکباره بر روی ترمز می‌کوبم، ترمز ماشین به شدت ضعیف شده و بو و دود لنت فضا را پر کرده. بعد از چند هفته دیسک‌های ترمز هم به شدت تاب برداشته‌اند به گونه‌ای که در سرعت ۵۰ تا فرمان بندری می‌زند، دهانم از تعجب باز می‌ماند!
  • عقربه کیلومترشمار خودرو ناگهان از کار می‌افتد و به طبع آن دور موتور از ۳۰۰۰ بالاتر نمی‌رود و ماشین بدجور ریپ می‌زند، یک سنسور برقی کیلومتر شمار خریداری می‌کنم و در جای مربوطه نصب می‌کنم، همه چیز به نظر رو به راه می‌رسد! طبق قرار برای نصب ای سی یو مسابقه‌ای تنظیم شونده مراجعه می‌کنم، سیم‌کشی خودرو از نو انجام می‌شود و ای سی یو را نصب کرده برای برنامه‌ریزی کامپیوتر به راه می‌افتیم، هنوز مسافتی طی نکرده‌ایم که خودرو شروع به ریپ زدن می‌کند و به شدت دود می‌کند! تنها چیزی که به نظرمان می‌رسد این است که ای سی یو مشکل دارد. بعد از بررسی دقیق و یک هفته سر و کله زدن متوجه می‌شویم که سالم است و ایراد از سنسور سرعتی است که هفته‌ی گذشته تعویض کرده‌ام، سنسور را تعویض می‌کنم و همه چیز درست می‌شود و دهانم از تعجب باز می‌ماند!
  • تیغه‌ برف پاک‌کن‌هایم صدای قرچ قرچ می‌دهند، فصل بارش است پس در اولین فروشگاه لوازم یدکی توقف می‌کنم و گرانترین و به نظر خودم بهترین برف‌پاک‌کن را خریداری می‌کنم، این برف‌پاک‌کن‌ها فوق‌العاده هستند و از همان روز اول سمفونی گوش‌نوازی پخش می‌کنند! با زدن برف‌پاک‌کن آب فقط بر روی شیشه مالیده می‌شود و خبری از پاک شدن نیست! همچنین بعد از ۴ ماه استفاده پاره می‌شوند و دهانم از تعجب باز می‌ماند!

البته مواردی که گفته شد مشتی‌ست نمونه‌ی خروار، شما چه ماجراهایی با لوازم یدکی بی‌کیفیت داشته‌اید؟ لطفا از تجربیاتتان برای من و خوانندگان کارنوتر بگویید. 🙂

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

4 در مورد “ماجراهای من و لوازم یدکی بی کیفیت”

  1. الحمدلله کیفیت قطعات که عالی است ولی خب ما متوجه نمیشویم…!
    به همین دلیل ما کلا از خرید خودرو و قطعات خودرو هم دهانمان باز میماند و هم دهانمان سرویس میشود!

  2. من واسه ماشینم که ال ۹۰ مدل ۹۰ هست، بخاطر خاموش شدنش چهار بار در یک هفته استپر عوض کردم ، چهار نوع مختلف آخر هم استپر اصلی اصلی !! جواب داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال یوتیوب کارنوتر رو دیدید؟

سلام به همه!

من خودروهای داخلی رو تست می‌کنم.

ویدئوهای جذاب این بررسی‌ها رو در کانال یوتیوب کارنوتر تماشا کنید.

This will close in 0 seconds