درجا گرم کردن ماشین در هوای سرد؛ ضرر یا منفعت؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای حل کردن صورت مسئله بهتر است خودمان را جای ماشین قرار دهیم! تصور کنید که ساعت‌ها در هوای سرد بی حرکت ایستاده‌اید و قرار است که یک‌باره شروع به دویدن کنید! انجام چنین کاری بدون شک سلامتی شما را تهدید خواهد کرد و این شرایط برای ماشین بیچاره، سخت‌تر از آنی است که فکرش را بکنید.

برای روشن شدن موضوع، بیایید تا حال و روز ماشین را در دقایق اولیه استارت زدن در هوای سرد بررسی کنیم. برای به حرکت درآوردن یک خودرو، صدها قطعه‌ی مختلف با سرعت‌ متفاوت حرکت می‌کنند. مثلا زمانی که عقربه دور شمار عدد ۲۰۰۰ را نشان می‌دهد، پیستون و شاتون‌ها ۲۰۰۰ بار در دقیقه بالا و پایین می‌روند!

در نتیجه‌‌ی این حرکات سریع، اصطکاک شدیدی ایجاد می‌‌شود که در اینجا روغن، وظیفه‌ی کاهش اصطکاک و حرارت را بر عهده دارد.

روغن موتور با فرمولی که دارد، در هوای سرد هم به وظیفه‌اش عمل می‌کند؛ ولی در دمای زیر صفر، روغن سفت‌تر خواهد شد و در نتیجه مدت کوتاهی طول می‌کشد که تمام قسمت‌ها به درستی روغنکاری شوند.

آخر ماشین را درجا گرم کنیم یا نه؟

ماشین‌های کاربراتوری را یادتان هست؟ برای روشن کردن‌شان در هوای سرد نیاز به یک متخصص داشتیم، چقدر گاز بدهیم که خفه نکند، ساسات را چقدر بکشیم و… ولی اتومبیل‌های انژکتوری اهل حساب و کتاب هستند و همه چیز را هلو برو تو گلو کرده‌اند.

یک موتور انژکتوری سلامت در دمای زیر صفر با یک استارت روشن می‌شود، ولی در این شرایط ECU (مغز الکترونیکی ماشین) برای  خاموش نشدن موتور، دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتورها می‌دهد، همین سوخت زیاد روغن را از دیواره‌ سیلندر‌ها شستشو می‌دهد و در نتیجه اصطکاک بین پیستون و دیواره‌ سیلندرها افزایش پیدا می‌کند!

این شرایط تا زمانی که دمای پیشرانه تا حدود ۴۰ درجه برسد همچنان ادامه دارد، ولی همچنان عنوان کردیم که روغن موتور در دمای زیر صفر غلظت بیشتری دارد و کمی زمان می‌برد که روغن رسانی را به درستی انجام دهد. پس با این وضعیت راهکار چیست؟

  1. بسته به دمای هوا، اجازه دهید موتور بین ۱ تا ۲ دقیقه به صورت درجا کار کند.
  2. سپس به آرامی شروع به حرکت کنید و دور موتور را تا رسیدن پیشرانه به دمای مطلوب به آرامی بالا ببرید.
  3. ۲ دقیقه ابتدایی شروع به حرکت، از دور موتور بالاتر از ۲۰۰۰ اجتناب کنید.
  4. فراموش نکنید که علاوه بر موتور، سایر قسمت‌های مکانیکی خودرو هم نیاز به گرم شدن دارند. این قطعات شامل مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر و کمک‌ فنرها می‌شود.
  5. در سرد‌ترین شرایط دمایی، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی، خودروی شما به دمای ایده‌آل می‌رسد. بخاری را روشن کنید و از رانندگی در هوای سرد زمستانی لذت ببرید.

فراموش نکنید رانندگی در زمستان اصول خاص خودش را می‌طلبد. برای آشنایی با این موارد ۵ نکته‌ی مهم برای رانندگی در زمستان را مطالعه کنید.

راستی در این هوای سرد به ضدیخ ماشین‌تان توجه کرده‌اید؟ عواقب نداشتن ضدیخ را بخوانید، هر چیزی که در مورد ضدیخ لازم است بدانید را در این نوشته بیان کرده‌ام.

و در نهایت بگویید که پیش از این خودرویتان را چگونه گرم می‌کردید؟ و خواهشمندم اگر این نوشته را کاربردی می‌بینید در فضاهای اجتماعی به اشتراک بگذارید. 🙂


این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

22 در مورد “درجا گرم کردن ماشین در هوای سرد؛ ضرر یا منفعت؟”

  1. سلام

    نوشتید در هوای سرد تا رسیدن دمای موتور به دمای مطلوب دنده ها را در دور ۲۰۰۰ عوض کنیم ؟ اونوقت از یک به دو رو چطور در دور ۲۰۰۰ عوض کنیم ؟؟ همینجوریشم دور ۲۰۰۰ دنده مرده ای هستش …

    1. سلام

      ۱. می‌تونید اون دو دقیقه رو با همون دنده یک راه برید، زمان زیادی نیست.
      ۲. اگر نیاز به شیفت هست بستگی به ماشینتون داره، اگر دور پایین تورک کمی دارید یا مسیرتون سربالایی هست باید بالاتر شیفت کنید تا مشکلی که گفتید پیش نیاد.

      فراموش نکنید که این اصل مربوط به شرایط دمایی زیر صفر هست.

  2. سلام اقا محسن. پراید ۱۱۱ دارم. سوال دارم درباره بعضی موارد از جمله صافکاری.. ممنون میشم بهم ایمیل بدبد

  3. سلام و با تشکر از پاسخ. خواستم بدونم صافکار خوب و ماهر برای پراید چه کسی رو میتونید بهم معرفی کنید و اگر تهران هستین ماشین رو بیارم ببینید اول. ممنونم.

    1. خواهش میشه.
      به این آدرس مراجعه کنید و سراغ آقای محمد افغانی رو بگیرید:
      صالح آباد، لاین کندرو به سمت رجایی جنوب.
      دوستان برده بودن راضی بودن، هم از لحاظ قیمت هم از لحاظ کیفیت و خوش قول بودنشون.
      موفق باشید.

  4. با سلام، من چون شما رو خیلی‌ قبول دارم، وسواس داشتم از شما بپرسم، و نظر شما رو بدونم، خیلی‌ ممنونم از پاسخ.

  5. محسن جان سلام. ویدیویی میدیدم که یک خارجی میگفت ماشینی که کم کار میکنه یا بیشتر تو پارکینگ هست، هر دو سال باید روغن ترمز عوض بشه و تازه باید باشه چون رطوبت هوا رو جذب میکنه و عوض نشه به سیستم ترمز و قطعات اسیب میزنه. همینطور مکمل بنزین رو گفت حتما بریزید گاهی. چون بنزین بمونه تو باک برای یک ماه، رسوباتی ایجاد میشه که سیستم بنرین رسانی و… خراب میکنه.
    ضد یخ رو هم گفت هر دو سال عوض کنید تا تازه باشد. تازگی روغن ترمز، و ضد یخ و ریختن مکمل بنزین گفت لازم هست. روغن ترمز پراید رو هفت سال هست عوض نکردم. همینطور روغن فرمان هیدرولیک که سرویس کار گفتن خوبه رنگش و قرمز هست و نیازی به تعویض نیست. نظر شما در مورد تعویض ضد یخ پراید بعد دو سال و چه مارک و نوع مکمل سوخت استفاده کنم بعد هفت سال که تا الان هیچ مکملی نریختم تو باک، ایا اشتباه بوده؟

    1. سلام دوست من
      بله مایعات و روغن‌ها حتی اگر ماشین استفاده نشه باید تعویض بشه.
      بله حتما روغن ترمز رو تعویض کنید. در سرعت‌های بالا و ترمز شدید فرقش رو نشون میده، روغن ترمز فعلی شما بسیار سریع‌تر از روغن ترمز تازه به جوش می‌رسه.
      برای هیدرولیک هم ترجیح بر تعویض هست. یک اینکه رنگ قرمز روغن دلیل مطمنی بر کارکرد درست روغن نیست دو اینکه بعد از این مدت ذرات ریزی در این روغن قطعا وجود دارند که باعث اصطحلاک زودهنگام‌تر مجموعه هیدرولیک شما خواهند شد.
      برای مکمل بنزین اصلا توصیه نمی‌کنم. به جای مکمل هر دو یا سه باک یک باک رو بنزین سوپر بزنید. بلند شدن رسوبات کف باک به ضرر شما تمام خواهد شد و کوچکترین تاثیرش گرفتگی انژکتورها خواهد بود.
      مکمل اصل و خوب تو ایران نداریم، مکمل خوب بالای ۲۰۰ هزار تومن قیمت داره و ضرورتی هم برای استفاده روی پراید نداره.
      موفق باشید.

  6. محسن جان گفتید: « بلند شدن رسوبات کف باک به ضرر شما تمام خواهد شد و کوچکترین تاثیرش گرفتگی انژکتورها خواهد بود.»
    من پریروز قبل خوندن پیام شما اکتان بوستر Würth المانی رو از تعویض روغنی گرفتم به قیمت چهل و پنج هزار تومن. ریختم تو باک همه رو. سیصد میلی لیتر هست. گفت المانی اصل هست و تاریخ تولیدش روی بدنه، کنار درب، با چراغ قوه لیزری خونده میشه فقط.یکی کوچیک داشت و بهم نشون داد چطور تاریخ تولید با نور لیزر خونده میشه.
    الان سوالم اینه که آیا این اکتان بوستر، رسوبات کف باک ام رو بلند میکنه؟ من همش بنزین سوپر میزنم و فقط یکی دو بار تو این هفت سال و تو ۱۸۰۰۰ کیلومتر، بنزین معمولی زدم. مرسی محسن جان.

    1. خیر عزیز ایرادی نداره.
      این نکته رو بخاطر بسپارید که ماشین شما نیازی به اکتان بوستر نداره زیرا برای این میزان تراکم موتور، بنزین سوپر اکتان مورد نیاز رو فراهم می‌کنه.

  7. محسن جان من یک Petrol injection cleaner همون مارک Würth رو گرفتم.گفت هم این و هم اکتان بوستر رو با هم بریزم تو باک. این کار رو نکردم. فقط بوستر رو ریختم هفدهم ماه قبل. الان این تمیز کننده انژکتور رو بریزم؟ یا صبر کنم وقتی دفعه بعد بنزین زدم، بعدش بریزم؟

  8. عرض سلام دارم به همه..خواستم چندتا مطلب را با اجازه اساتید محترم بیان کنم..اول اینکه با ماشینتون رفیق باشید.و اصلا فکر اینکه قطعه آهنی بیش نیست را از سرتون بیرون کنید.دوم اینکه زیاد بهش حساس نباشید و همینطور منتظر و دلواپس این نباشید که صدایی خاص ازش بشنوید.سوم اینکه بهش دائم ور نرید و به قطعاتش بی مورد دست نزنید.۴.موتور ماشین را با آب شست شو نکنید و هفته ای یکبار با یک دستمال جنس خوب موتور و اجزا را به آرامی پاک کنید و تمیز نگه دارید.اینجوری اگه قطعه ای هم خراب بشه راحت تر میشه تشخیص داد تا اینکه کثیف و روغنی گلی باشه و نتونی قطعات را ببینین.۵.در مورد درجا کار کردن خودرو هیچ ایرادی نداره حتی اگه نیم ساعت هم ماشین درجا سلو کار کنه.فقط هرباری یه نیم گاز خیلی ریز باید بهش داد.۶.سعی کنید بی مورد از ماشینتون کار نکشید.و واسه تفریح نبریدش دور دور.۷.تا میتونید صبح ها تا اوایل غروب از ماشینتون استفاده نکنید.چون آلودگی هوا بیشتره و ماشینتون هم به هوای تمیز احتیاج داره.هم اینکه شلوغی کمتره و نسبت کلاج و گاز و ترمز حداقل کمتر میشه و این خوبه..۸.کولر را هرباری حتی تو زمستان هم روشن کنید البته قببش بخاری روشن نبوده باشه.وگرنه کمپرس میکنه و موتور ماشین حالت از جا کنده شدن بهش دست میده.و اصلا داغون میشه.خلاصه کولرش را روشن کنید حدود ده دقیقه تا گاز رسوب نکنه و نخواید هزینه های گزاف بدید واسه گاز و غیره..۹.به هیچ عنوان تاکید میکنم به هیچ عنوان پشت سر اتوبوس ها .و بغل دست کامیونها و مینی کامیونها رانندگی نکنید.اینجوری هرچی آلاینده گازوئیل و زهرماری هست میره داخل راه نفس ماشینتون.۱۰.دو هفته یکبار باد لاستیکها را تنظیم کنید.تا لاستیک سالم داشته باشید.البته اگه اهل تیکاف و دستی کشیدن نباشید..
    خلاصه اینکه امیدوارم درک کرده باشید که چرا اتومبیل از گوشت و پوست و استخونه و خیلی خوب باهاش رفتار کنید.عاشقش باشید و دوستش داشته باشین.امیدوارم چهار چرخ ماشینهاتون همیشه سالم و سرحال بچرخه واستون و نیازی به زدن بنزین سوپر و مکمل و امثال اینهادهم نیست.فقط مسائل مربوطه به بنزین زدن و باک را رعایت کنید ..موفق و موید باشید

  9. سلام وقتتون بخیر ‌.سوالم این هست وقتی در هوای سرد ماشین داخل پارکینگ پارک هست ترمز دستی را بکشیم ممکن است یخ بزند و به لنت ها بعد ازروشن کردن ماشین اسیب برساند‌.؟موقع ای ک فرمون را میچرخانیم صدای تق تق میدهد مشکل چیست و اگ رفع نشود چه اتفاقی می افتد ؟

    1. سلام
      خیر لنت‌ها مشکلی پیدا نمی‌کنن.
      علت تق تق فرمون می‌تونه از موارد مختلفی ایجاد بشه: مثل نیاز به واشربندی فرمون، ایراد از بوش‌های جک هیدرولیک فرمون، شل بودن پیچ‌های جعبه فرمان، ایراد از سیبک یا کله پلوس و… باشه که باید مکانیک مربوطه (جلوبندی‌ساز-تعمیرکار جعبه فرمون) از نزدیک رویت کنه تا علت دقیقش مشخص بشه.

  10. سلام آقا محسن من ماشینم پژو پارس هستش پارسال و سال های پیش ماشینم در سرما تک استارت روشن میشد و حتی در سرمای شدید تک استارت روشن میشد و دور موتور برای لحظاتی روی ۱۲۰۰ میموند تا ماشین گرم بشه اما الان صبحا ماشین با زور زدن روشن میشه انگار که باتری ماشین ضعیف باشه ( باتری ماشینو پارسال تعویض کردم) و دور موتور بالای ۱۵۰۰ و تقریبا ۱۶۰۰ میمونه
    و موتور ماشین از لحاظ سر سیلندر و واشر اینا ۲ سال پیش تعمیر شده و مشکلی نداره
    میشه مشکلات احتمالی رو بگید بهم ممنون ❤️❤️

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال یوتیوب کارنوتر رو دیدید؟

سلام به همه!

من خودروهای داخلی رو تست می‌کنم.

ویدئوهای جذاب این بررسی‌ها رو در کانال یوتیوب کارنوتر تماشا کنید.

This will close in 0 seconds