تصویر شاخص ب‌ام‌و M3 E46

با این ۶ دلیل برای خرید ب‌ام‌و M3 معطل نمی‌کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دور از انتظار است، در جمع ماشین‌دوستان گفتگویی راجع به اتومبیل‌های اسپرت شکل بگیرد ولی صحبتی از ب‌ام‌و M3 به میان نیاید! در زمان‌های نه چندان دور که سیاست‌های ژاپنی و محافظه کارانه به قلب این خودروساز آلمانی رسوخ نکرده بود، مدل‌های پرقدرت و بی‌نظیری از M3 و M5 ساخته شدند. سال ۲۰۰۰ را یادتان هست؟ ‌ب‌ام‌و M3 E46 نتیجه‌ی یک تحول بزرگ بود و به نظر بنده بدون هیچ حدومرزی با هدف شاد کردن ساکنان این کره‌ی خاکی ساخته شد، چه مالکان، چه کسانی که حتی تصویر این خودروی زیبا را می‌دیدند. (تصویر M3 طلایی رنگ را روی جلد مجله‌ماشین آن سال یادتان هست؟ 🙂 )

مقاله مرتبط: ۵ خودروی ۱۲ سیلندر قدرتمند با قیمت زیر ۲۵ هزار دلار

چندی پیش مطالعه‌ی نوشته‌ی “6 دلیل برای داشتن ب‌ام‌و E46 M3” حس مثبتی در من ایجاد کرد، حال برای انتقال این احساس زیبا به شما و ادای احترام به این مدل تکرار ناشدنی تصمیم به تهیه‌ی این مطلب گرفتم. از نسل سوم M3 در خلال سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶، ۸۵۷۴۴ دستگاه تولید شد. برای مالکیت M3 در کشورهای خارجی، تنها پرداخت ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان کافی است. هر چند در ایران عرضه نشد ولی در سال‌های اخیر، علاقه‌مندان کشورمان با شور و اشتیاقی مثال زدنی چندین دستگاه سری سه کوپه را به M3 تبدیل کردند. آیا برای مطالعه‌ی ادامه‌ی این مطلب آماده‌اید؟ پس با کارنوتر همراه شوید.

BMW-M3-E46 (3)

دلیل اول: قلب پّرمدعا 

M power برای موتور E46 M3 سنگ تمام گذاشته است. این پیشرانه با کد S54 از با آرایش شش سیلندر خطی است و با ۳.۲ لیتر حجم، ۳۳۳ اسب‌بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. M3 با این موتور توانمند (نسبت قدرت به حجم را برای ۱۶ سال پیش در نظر بگیرید!) در ۵.۱ ثانیه از حالت سکون به تندی یکصد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در نهایت در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت توسط الکترونیک محدود می‌شود! S54 تا ۷۹۰۰ rpm دور می‌خورد. این یکی از بهترین موتورهایی است که تا به حال بر روی یک ب‌ام‌و سوار شده!

BMW-M3-E46 (4)

دلیل دوم: گیربکس اسرارآمیز 

M3 E46 با دو مدل گیربکس عرضه شد، یکی گیربکس نیمه اتوماتیک SMG با قابلیت تعویض توسط پدال شیفترهای پشت فرمان است (پدال شیفتر پشت فرمان در آن سالها فقط بر روی این خودرو و فراری ۳۶۰ F1 عرضه می‌شد!) که پیشنهاد می‌کنیم به شدت از آن دوری کنید! نه اینکه گیربکس خوبی نباشد، ولی در ترافیک‌ها کلافه‌اتان می‌کند و از طرفی پیچیده است و قابل اطمینان نیست! مورد بعدی گیربکس شش دنده‌ی دستی است، درست همان مدلی که باید در مالکیت خود داشته باشید. درست است که از SMG کمی کندتر است ولی لذت رانندگی و پیوستگی مواردی هستند که در SMG وجود ندارد.

BMW-M3-E46 (6)

دلیل سوم: ظاهر دلفریب 

درست است که نزدیک به یک دهه از تولید E46 گذشته، ولی هنوز زیباترین ب‌ام‌و ای‌ست که به تولید رسیده. این خودرو با گلگیرهای ورم کرده و نشانه‌های M3، در عین سادگی زیبا و جسورانه است تا آنجایی که به جرات می‌توان گفت، طراحی تکرار ناشدنی آن در سگمنت خودروهای کوپه هنوز هم از زیباترین‌هاست.

BMW-M3-E46 (5)

دلیل چهارم: امپراتوری سر و صدا

صدای برخاسته از M3 و M4 جدید شنیدنی است، ولی هیچ‌کدام در برابر سلطان سر و صدا با موتور ۳.۲ لیتری تنفس طبیعی‌اش حرفی برای گفتن ندارند! در دورهای پایین صدای یک‌ ب‌ام‌و کلاسیک به گوش می‌رسد و در دورهای بالا صدای خش‌دار نعره‌های یک مردآهنی تارهای صوتی را نوازش می‌کند. به نظرم همین یک دلیل برای خرید M3 کافی‌ست! اینطور نیست؟

BMW-M3-E46 (7)

دلیل پنجم: فقط اراده کنید

همانطور که اشاره کردیم، E46 از مدل‌های جدیدتر ب‌ام‌و ارزان‌تر است، به گونه‌ای که حتی با نسل بعدی خود E90 M3 فاصله‌ی قیمتی زیادی دارد. قیمت آن برای مدل‌های پایین حتی کمتر از کیا ریوی مدل سال است، از این جهت برای سایر اقشار جامعه در دسترس است. (منظور جماعت بلاد کفر است و گرنه تکلیف ما که مشخص است!) E46 حتی از نظر هزینه‌‌های نگهداری و بیمه از مدل‌های جدیدتر و حتی هم‌رده‌های خود ارزان‌تر است که همین موضوع بر ارزش مالکیتش می‌افزاید. از نظر نگارنده (محسن کارتاب) این مدل به زودی در صف خودروهای کلاسیک ارزشمند جای خواهد گرفت و نمونه‌های سالم و کم کارکرد از ارزش فزاینده‌ی برخوردار خواهند شد.

BMW-M3-E46 (2)

دلیل ششم: لذت بی حد و مرز

بسیاری از علاقه‌مندان، به خرید مدل‌های جدید و گران‌قیمت‌تر فکر می‌کنند زیرا لذت راندن یک E46 را نچشیده‌اند! بیشتر مدل‌های اسپرت قدیمی ب‌ام‌و لذت رانندگی خالص را دو دستی تقدیم راکب می‌کنند، در صورتی که برای مدل‌های جدیدتر چنین نیست. E46 پیوند بین گذشته و آینده‌ است، به شکلی که گویی تمام خصایص مثبت مدل‌های مختلف ب‌ام‌و را در قالب یک پکیج حرفه‌ای به صورت یک‌جا ارائه می‌دهد. فرمان این خودرو تمام احساس جاده را به دستان راننده منتقل می‌کند، در پیچ‌ها مثل یک قطار در ریل حرکت می‌کند، ولی زمانی که نوبت به شیطنت می‌رسد پشت ماشین منحرف می‌شود و رقص جاده‌ای زیبا و کنترل شده‌ای را به انجام می‌رساند. بیش‌تر مردم هنوز نمی‌دانند که داشتن M3 E46 چقدر می‌تواند لذت‌ بخش باشد، وگرنه ب‌ام‌و برای تولید مجدد این مدل تجدید نظر می‌کرد!

برگرفته از: BMWBLOG

شما به این خودرو رای مثبت می‌دهید یا منفی؟ اگر پاسختان مثبت است چه زمانی برای خرید آن برنامه‌ریزی می‌کنید؟


این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

4 در مورد “با این ۶ دلیل برای خرید ب‌ام‌و M3 معطل نمی‌کنید”

  1. آقا دم شما گرم واقعا خوب مینویسی و از قلمت میشه فهمید میدونی ماشین چیه و عشق ماشین بودن یعنی چی!
    در مورد E46 M3 هم اینو بگم که فقط افرادی که از ته دل به ماشین عشق میورزند میدونند چه اعجوبه ای هست! بهترین BMW که میشد تولید بشه و دیگه تکرار نمیشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال یوتیوب کارنوتر رو دیدید؟

سلام به همه!

من خودروهای داخلی رو تست می‌کنم.

ویدئوهای جذاب این بررسی‌ها رو در کانال یوتیوب کارنوتر تماشا کنید.

This will close in 0 seconds