تصویر شاخص شفاف سازی طلق چراغ جلو

چگونه با کمترین هزینه طلق چراغ ماشین‌تان را شفاف کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید

زمانی بود که چراغ اتومبیل‌ها از شیشه ساخته می‌شد و در کنار اینکه همیشه شفاف و زیبا می‌ماندند، اما دو عیب بزرگ داشتند; وزن بیشتر و قابلیت شکنندگی بالا‌تر.

در چند دهه اخیر اما چراغ خودرو از پلاستیک ساخته می‌شود و علاوه بر سبک‌تر بودن و قابلیت شکنندگی پایین‌تر، راحت‌تر فرم می‌گیرند و ساخت آنها ارزان‌تر است.

یک خودرو بعد از مدتی که در برابر حرارت و تابش خورشید و ساییدگی محیط قرار بگیرد، عیب بزرگ این چراغ‌های پلاستیکی را نمایان می‌کند، ساییدگی و کِدرشدگی طلق چراغ!

این موضوع علاوه بر نازیبا ساختن خودرو، باعث کاهش نور چراغ‌ها و کاهش دید راننده در شب هنگام می‌شود، که خود می‌تواند باعث ایجاد خطرات بزرگتری شود.

اگر طلق چراغ خودروی‌تان به زیبایی روز اولش نیست و ظاهری کهنه به ماشین‌تان داده است جای نگرانی نیست، با راه‌حلی که امروز می‌گویم همراه کارنوتر باشید، به شما یاد می‌دهم که با پرداخت کمترین هزینه و بدون تعویض آنها، یک جفت چراغ در حد نو داشته باشید.

قبل از هر چیز از شما دعوت می‌کنم کانال یوتوب کارنوتر را مشترک شوید. در کانال یوتوب کارنوتر در مورد شناخت قطعات خودرو، نگهداری و تعمیر ماشین به زبان ساده محتوای ویدئویی تولید می‌کنم، که قطعا به کار شما خواهد آمد. 🙂

چه چیزهایی لازم داریم؟

ورق سنباده پوساب برای شفاف کردن طلق چراغ

برای شروع به چهار ورق سنباده پوستاب به شماره‌های ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰ و ۳۰۰۰ نیاز دارید، برای جور کردن شماره‌‌ی آنها وسواس خیلی زیادی به خرج ندهید، ولی سعی کنید شماره‌ها نزدیک باشند، مثلاً من به جای شماره ۲۰۰ از ۲۲۰ و به جای ۴۰۰ از ۳۶۰ استفاده کردم.

مقداری پنبه و یک پولیش بدنه‌ی نرم و چسب کاغذی پهن و اگر به سلامتی‌ خود اهمیت می‌دهید، در هنگام کار حتما نیاز به استفاده از دستکش لاتکس و ماسک دارید.

کل مواردی که برای این‌کار از ابتدا تا انتها نیاز دارید در همین چند قلم خلاصه می‌شود. البته اگر پول‌تان از نردبان بالا می‌رود من پیشنهاد بهتری برای شما دارم، تعویض چراغ‌ها یا استفاده از کیت‌های بازسازی چراغ.

کیت بازسازی چراغ برای شفاف سازی چراغ

کیت (Lenz Solution) به قیمت ۳۰ دلار، (Rain-X) به قیمت ۱۶ دلار یا (Sylvania) به قیمت ۲۰ دلار از کیت‌های با کیفیت بازار هستند، البته به شرطی که چنین محصولی را در بازار کشورمان پیدا کنید و همچنین توانایی پرداخت ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان برای هر کدام را داشته باشید!

دست به کار شوید

مرحله اول

برای اینکه حال چراغ‌ها را سر جای‌شان بیاورید، می‌توانید به دو صورت عمل کنید. می‌توانید قسمت‌های فلزی بدنه را در ناحیه دور چراغ‌ها چسب کاغذی بزنید تا در حین انجام کار بدنه‌ی ماشین را شرمنده نکنید، اگر هم می‌خواهید که دستتان برای خلق یک اثر هنرمندانه‌ باز‌تر باشد، مثل من چراغ‌ها را از روی بدنه باز کنید.

این نوشته را در مورد باز‌کردن چراغ‌های پراید ۱۱۱/۱۳۲ بخوانید.

مرحله دوم

چراغ پراید ۱۱۱ قبل از شفاف‌سازی

دستکش را دست‌تان کنید و ماسک را به صورت‌تان بزنید تا برای شروع کار آماده شوید، یک محفظه آب کنارتان داشته باشید، چون عمل سنباده‌زنی باید همراه با آب انجام بگیرد، در این تصویر وضعیت‌ چراغ را قبل از عمل مشاهده می‌کنید.

مرحله سوم

سنباده زنی سطح چراغ پراید ۱۱۱

با زبرترین شماره‌ی سنباده که همان شماره ۲۰۰ است شروع می‌کنیم، قسمتی از ورق را جدا کنید و به صورت دولا یا سه‌لا، به صورتی که در زیر دست‌تان احساس تسلط داشته باشید استفاده کنید.

اصول کار با ورق سنباده به شکل تماس با جسم مورد نظر به صورت دوار، با سرعت و فشار یکنواخت است. ورق سنباده را هر چند لحظه در محفظه آب فرو کنید و دوباره شروع کنید.

هر زمان که خاصیت زبری خود را از دست داد، از سمت دیگر و یا ورق سنباده جدید استفاده کنید. این عمل را تا آن‌جا ادامه دهید که سطحی صاف و مات مانند تصویر داشته باشید.

مرحله چهارم

چراغ پراید ۱۱۱ بعد از سنباده ۴۰۰

حالا نوبت ورق سنباده بعدی با ضریب سختی کمتر، یعنی سنباده ۴۰۰ است، روش بالا را هم برای این سنباده تکرار کنید تا سطحی صاف و آماده مانند تصویر داشته باشید، از مات شدگی چراغ دل‌سرد نشوید و کار را تا انتها با صبر و حوصله انجام دهید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

مرحله پنجم

سطح چراغ پراید ۱۱۱ بعد از سنباده ۸۰۰

ورق سنباده ۸۰۰ را دست‌تان بگیرید و دوباره به صورت دوار و فشار یکنواخت، سطح کار را سنباده بزنید، در این مرحله کمی از مات شدگی چراغ کاسته خواهد شد، حواس‌تان جمع باشد که در هیچ کدام از مراحل کار، قسمتی را فراموش نکنید.

می‌دانم که انگشتان شما هم مثل بنده در حال آه و فقان هستند، ولی به شما اطمینان می‌دهم که با دیدن نتیجه کار حسابی شنگول می‌شوید و این سوسول بازی‌ها را هم فراموش خواهید کرد!

پیشنهاد می‌کنم کمی استراحت کنید، یک چای قند پهلو بر بدن بزنید و در زمان مناسب سراغ مرحله بعدی بروید.

مرحله ششم

سطح چراغ پراید ۱۱۱ بعد از سنباده ۳۰۰۰

نوبت نرم‌ترین عضو سنباده‌های موجود، یعنی ورق سنباده ۳۰۰۰ است، در این مرحله شفافیت چراغ بیشتر می‌شود و لنز و دم و دستگاه چراغ به خوبی مشاهده می‌شود.

مرحله هفتم

طلق پراید ۱۱۱ در هنگام پولیش‌کاری

حالا زمان پولیش‌کاری است، مقداری پولیش را با انگشت‌تان بردارید و به صورت دوار روی طلق چراغ بکشید، این عمل را تا آن‌جا ادامه دهید که کل قسمت پوشانده شود.

مرحله هشتم

طلق پراید ۱۱۱ بعد از مراحل شفاف سازی

اگر دستگاه پولیش در بند و بساط‌تان هست که چه بهتر، در غیر این‌ صورت به اندازه‌ی کف‌دست پنبه بردارید و مانند گذشته به صورت دوار و با فشار یکنواخت بر روی تمام سطح بکشید، مرحله هفت و هشت را برای حصول نتیجه بهتر دوباره تکرار کنید.

اگر هنوز خط و خش‌ ریزی بر روی سطح چراغ باقی مانده، به دلیل کم‌کاری خودتان در مراحل سنباده‌زنی است.

اگر هم مراحل بالا را با موفقیت پشت‌سر گذاشته باشید، یک چراغ شفاف و بدون خط و خش نتیجه‌ی عملکرد مناسب شماست.

مرحله نهم

چراغ پراید ۱۱۱ بعد از بازسازی طلق چراغ

چسب‌های کاغذی را جدا کنید یا چراغ را در مکان خود مونتاژ کنید.

انجام تمام این مراحل نه‌گانه بسته به فرم و اندازه‌ی چراغ‌ها، در حدود ۲/۵ تا ۴ ساعت برای هر چراغ زمان می‌گیرد.

اگر این نوشته برای‌تان مفید بود لطفا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. 🙂


این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

50 در مورد “چگونه با کمترین هزینه طلق چراغ ماشین‌تان را شفاف کنید”

  1. جلاسنج و پنبه
    خیلی راحتتر و ساده تره و تاثیر خیلی خوبی هم داره
    جلاسنج رو ابزار فروشی ها دارن بسته بندی نارنجی مثل خمیر دندان

  2. به نظرم یه مرحله ی دهم هم اضافه کنیم و دو لایه ی رو و آستر از جنس سیلر بپاشیم تا هم براق تر بشه روی طلق و هم راحت تر بشه پولیشش زد تا به حالت اولیه برگرده. در ضمن اگه حوصله ی پولیش و سمباده ندارین و میخواین چراغ نو تهیه کنین، حتما حتما چراغ شرکتی و از نمایندگی تهیه کنین. یعنی روی بسته بندی لوگوی شرکت باشه. حالا سایپا رو نمیدونم ولی روی محصولات ایرانخودرو اسم IKCO هستش که شرکتی بودن رو تایید میکنه. دلیلش هم اینه که شرکتای متفرقه ی تولید کننده ی چراغ ، از مواد اولیه نامناسب به اسم کریستال استفاده میکنن که این مواد در برابر نور خورشد ، عمر کمی دارن ولی شرکتی ها از جنس دگالون هستن و عمر تقریبا بیشتری دارن. تولیدات دهه هشتاد شمسی که بعد از گذشت یک دهه از عمرشون هنوز زرد نشدن و نو دیده میشن دیگه جدیدارو نمیدونم. ولی در کل هرچیزی شرکتیش بهتره

    1. کدر بودن چراغ بعد از پولیش کاری برطرف می‌شه، شما یا عجله کردی یا سنباده زدن بلد نیستی.
      در ضمن کامنتتون رو منتشر کردم که دوستان هم ادب شما رو مشاهده کنند.

  3. ممنون از مطالب آموزنده تان من روی چراغ پراید مو به مو انجام دادم.نتیجه عالی بود.حدود۲۰۰دقیقه زمان برد اما نتیجه اش عالی بود. ممنون

  4. من امروز با یک جلاسنج و پنبه چراعهای ماشینم را که ۲۰۶ هستش خیلی راحت و سریع تمیز کردم.همانطورکه دوستمون کفت جلاسنج تیوپی و مثل خمیردندان و نارنجی رنگ میباشد

  5. آیا زبری هایی که مانند پلاستیک بر روی چراغ چسبیده یا شاید بعلت آب شدن رویه چراغ در برابر حرارت هست رو میشه با این روش پاک کرد یعنی الان چراغم زرد نشده فقط حالت پلاستیک فریزری که روی چراغ چسبیده هست؟ ممنون از راهنمایی

  6. سلام داداش روشی حرفه ایتر و بهتر بلدین.ممنون میشم راهنمایم کنید.این روش خوبه ولی مثل چراغ نو نمیشه.یعنی رو ماشینی که یه چراغش نو هستش فرق داره با اینی که این کارا انجام میشه روش

  7. سلام من همه ی این کار هارو کردم .و در آخر به توصیه ی یکی از دوستام اسپری کیلر خریدم.(اکثر ابزار فروشی ها دارن)به صورت یک دست ۲ بار اسپری کردم.چراغ هام کاملا نو شدن.عالی بود.ممنون.
    فقط اضافه کنم که اسپری کیلر رو باید مثله نقاشی بدنه با فاصله ی حدودا ۲۰ سانتی زد.قبلش حتما دقت کنید که سمباده رو جوری زده باشین که رد ننداخته باشه.این اسپری به قدری شفاف میکنه که اگه سمباده رد انداخته باشه نشون میده.

    1. سلام.
      خوشحالم که از این آموزش نتیجه گرفتید، اضافه کردن لایه‌‌ای از کلیر علاوه بر ایجاد یک لایه‌ی براق، محافظت بیشتری هم در جهت خط و خش‌های جدید به عمل میاره.

    2. بنده هم اینکار رو انجام دادم. بسیار شفاف شد ولی بعد از چند ماه کاملا کدر و قهوه ای رنگ شد به نظرم کیلر جلوی نور آفتاب سوخت.

  8. سلام، وقتتون به خیر. ممنون از آموزش مفیدتون.
    سوال من تقریبا شبیه به این مورد هست، ممنون میشم راهنماییم کنین. شیشه(طلق) جلوی عقربه های سرعت و بنزین ماشینم با الکل کدر شده(ینی انگار بخار گرفته ولی مات شده)، اون رو چطور میتونم درست کنم؟ خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین.

    1. سلام
      تابحال به چنین مشکلی بر نخوردم، ممکنه به کار بردن این آموزش شفافیت رو بهش برگردونه ممکن هم هست که نه!
      اگر خواستید انجام بدید سنباده ۲۰۰ رو حذف کنید.

  9. سلام، ممنون از آموزش های خوبتون.
    من این کارو انجام دادم اما متاسفانه چراغهای من مات تر شدن، از سایت دیوار یه آگهی دیدم حوالی توحید یه باطری سازی بود بردم اونجا، استادکارش بعداز نگاه کردن به چراغ ها گفت درست سمباده نزدم بعدش شروع کرد به کار و بعداز پوساب زنی با یه دستگاهی چراغهارو بخار داد مثل روز اولش شد. بعد تو صحبتاش گفت پولیش موقته چند ماه دیگه اثرش میره. سیلر هم بزنید بعد از چند ماه پوسته پوسته میشه. گفت تنها راهش بخار نانو رزینه که جدیدا اومده.

  10. برای اینکه از اشتباهی رخ ندهد و شما صدمه به حباب چراغ نزنید از پولیش استفاده کنید اثرش به مراتب از سنباده بهتر است پولیش به میزان چند صدم از روی حباب را بر میدارد و همان مقدار کفایت می کند که حباب چراغ براق شود البته باید صبور باشید و این کار را ابتدا با کمی خمیر دندان ابتدا انجام دهید تا کمی از لایه سخت آن برداشته شود و بعد از آن با پولیش انجام دهید قطعا از کارتان راضی خواهید بود .

  11. سلام و وقت بخیر. خدمت دوستان عزیز استادان گرامی
    من ی بار این اعمال رو انجام دادم ولی خش شدگی سمباده ۲۰۰ روی چراغ مونده بود ولی بارم فقط با پوست اب ۲۵۰۰ انجام دادم خوب شد بعد پولیش ولی یکم حالت زردی مونده بود
    و از کیلر هم ک میگین ی بار بعد سنباده و پوستاب زدن کیلر زدم و فاجعه شد ی لایه خیلی زخیم روی چراغ افتاد و با هزار بدبختی لایه پاک شد ولی دیگه شفاف نشد
    از من به شما از کیلر ب عنوان شفاف سازی استفاده نکنین

  12. سلام بنده خدا سمباده کاری بلدنیست مرحله اول ودوم
    باحوصله زده ولی مراحل بعدی تند تند زده خودم شغل مت این هست

  13. سلام.به نظرتون این ماتی از داخل نیست درسته که حرارت خورشید از بیرون میخوره ولی اینو هم در نظر داشته باشید تولید لامپ های رشته ای بی کیفیت کمتر از خورشید حرارت تولید نمیکنن پس میتونه بخشی از این ماتی از داخل طلق باشه

  14. اوسکول ۳۰ تومن بده اونجایی که کارشون تنظیم چراغ و این چیزاس واست شفافش میکنن😁دهن خودتم سرویس نکن. اینایی که‌ گفتی فقط ۵۰ تومن هزینش بود ۳ ساعتم میشه😁کدوم راه بهتره بنظرت؟

    1. افراد دو دسته هستنند: کسانی که کارهای ماشینشونو خودشون انجام میدن و ازین کار هم لذت میبرن و افراد دیگه اونایی هستن که علاقه ای به این کار ندارن. هر دو هم حق دارن ولی بهتره همه چیز رو فقط از دریچه کوچک ذهن خودمون نبینیم و سریع قضاوت نکنیم!

  15. سلام ممنون از شما بخاطر مطالب خوبتون، کجا میتونم طلق چراغ جلو ماشینمو عوض کنه چون واقعا حوصله این کارو ندارم خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید

  16. با درود
    با سپاس از اطلاع رسانی جنابعالی
    بنده قبل از خواندن مطلب شما , با سمباده ( ۲۰۰ یا زبر ) سمباده کاری کردم و طلق چراغ خیلی کدر شد , طوریکه که کاملا منصرف شده بودم ولی بعدش با سمباده نرم وآب مجددا همین رو ادامه دادم
    خوشبختانه تقریبا بحالت اولش برگشت .
    اینم توضیح بدم که هم داخل پولیش و هم خمیر دندان و هم سمباده , ماده ای بنام سیلیکای ساینده بکار رفته که نقش اصلی در سایندگی رو داره البته فقط اندازه ذرات در انها متفاوته.

  17. هرکاری کردم نشد ، حتی بردم سرویکار چراغ یک سماده کشید گفت تیره گی نفوذ کرده نمی شود.ایا طلق چراغ جلو رانا در بازار پیدا می شود که تعویض کنیم؟ آدرس ؟

  18. تشکر از مطالب آموزنده ووقتی که گذاشتین ومتاسفم واسه بی ادبایی که چیزی در چنته ندارن و فقط از بقیه ایراد میگیرن با مغز محدود و ناقصشون.

  19. سلام من خانوم هستم و کار سنباده برام سخت هست اما به همکارانم پیشنهاد دادم همه انجام دادن و راضی بودن ممنون از مطالب عالی تون من خیلی دوس داشتم آدرس اینستاگرام تونو داشتم از مطالب دیگه تون استفاده میکردم…ممنون وقت گذاشتید..کلی هم خندیدیم با همکاران بابت نوع نگارش 🤣🤣جلاسنج و من فکر کنم امتحان کنم رووماشینم بهتر باشه
    با سپاس

    1. سلام
      خواهش میکنم
      خوشحالم پسندیدید
      در حال حاضر در یوتوب فعال هستم:
      youtube.com/carnoter

      اینم آدرس اینستاگرام، ولی فعلا فعالیتی ندارم اونجا
      instagram.com/carnoter
      موفق باشید

  20. سلام یه سوالی داشتم من پراید مدل ۸۷ دارم جفت خطر های عقب فابریک هست که دیگه قشنگ مات هستن بعد ۱۵سال ایا میخام بدونم این روش رو خطر عقب ام تاثیر داره یا الکی نرم این کارو بکنم چون نظرات رو خوندم همه رو چراغ جلو ماشین انجام داده بودن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال یوتیوب کارنوتر رو دیدید؟

سلام به همه!

من خودروهای داخلی رو تست می‌کنم.

ویدئوهای جذاب این بررسی‌ها رو در کانال یوتیوب کارنوتر تماشا کنید.

This will close in 0 seconds