تصویر شاخص پژو آردی کاربراتوری

آیا پژو آردی ماشین به‌درد‌بخوری هست یا نه؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

در این روزهایی که بیشتر سایت‌های خودرویی سرگرم آزمایش ماشین‌های چندصدمیلیونی هستند، من با پژو آردی حدود دو هزار کیلومتر در شرایط مختلف رانندگی کردم تا سر از کار این ماشین در بیاورم و بفهمم آیا باارزش هست یا نه!

قبل از هر چیز از شما دعوت می‌کنم کانال یوتوب کارنوتر را مشترک شوید. در کانال یوتوب کارنوتر در مورد شناخت قطعات خودرو، نگهداری و تعمیر ماشین به زبان ساده محتوای ویدئویی تولید می‌کنم، که قطعا به کار شما خواهد آمد. 🙂

اواخر دهه‌ی هفتاد اتاق فکر ایران‌خودرویی‌ها در حال سوزاندن فسفر بودند، که یک نفرشان نام «آردی» را پیشنهاد داد و درجا پذیرفته شد.

لوگوی جلوپنجره پژو آردی Peugeot RD

نام این ماشین که از حروف اول محور عقب (Rear Drive) گرفته شده یک افتضاح بازاریابی بود. آردی در سال‌های اول حضورش در بازار، به دلیل نام‌گذاری عجیب و غریبش، دست‌مایه‌ی طنزپردازی مجله‌ها و روزنامه‌های زیادی بود.
البته اگر من در اتاق فکر ایران‌خودرویی‌ها بودم، نام «نمکی» را برای این ماشین انتخاب می‌کردم، چون هزینه‌کردن مبلغ هنگفتی برای تعویض دم‌و‌دستگاه ۴۰۵ دهه‌ی هشتادی با پیکان دهه‌ی شصتی، واقعا حرکت جالب و با‌نمکی بود.

پژو آردی، خودرویی خاص

بله اشتباه نخواندید، تا الان از واژه‌ی «خاص» فقط برای ماشین‌های میلیاردی استفاده می‌کردیم، ولی باور بفرمایید ماشین مورد آزمایش ما خودروی خاصی است.
نخست اینکه تنها ماشین تولید انبوهِ تاریخ خودروسازی است که در ابتدا به‌صورت محور جلو ساخته شده و بعد به محور عقب تغییر پیدا کرده، بیچاره ۴۰۵ زیر این عمل چه زجری کشیده است!

پژو آردی سفید رنگ

دوم اینکه آردیِ این آزمایش در سال ۱۳۸۰ ساخته شده، ولی در تمام عمرش تنها مسافتی حدود ۵۰ هزار کیلومتر پیموده! درواقع بیشتر قطعات موجود در این اتومبیل به‌صورت دست‌نخورده باقی مانده‌اند و دست من را برای قضاوت در مورد کیفیت مواد مصرفی و آزمایش خودرو بازتر گذاشتند.
در فاصله‌‌ی زمانی کوتاهی، دو سفر رفت و برگشت از تهران به ساری و دیگری به تبریز داشتیم و باعث شد که هر چه بیشتر با DNA این خودرو آشنا شوم. با کارنوتر همراه باشید تا نقاط ضعف و قوت پژو آردی را یک‌به‌یک بررسی کنیم.

چه چیزهایی را در مورد این ماشین دوست دارم؟

کیفیت ساخت

موردی که در خودروهای ایرانی به‌خصوص مدل‌های بعد از ۱۳۹۰ وجود دارد، کیفیت ساخت پایین و مواد ارزان قیمت است.

ما در آردی با چنین مشکلی روبرو نشدیم. درب‌ها به آسانی بازوبسته می‌شوند، تمامی پنل‌ها چفت‌وقرص در جای خود قرار دارند، فوم صندلی‌ها شکل خودشان را حفظ کرده‌اند و تَرکی در داشبورد و رودری‌ها مشاهده نمی‌شود.

امکانات رفاهی

در آن سال‌ها امکانات رفاهی ماشین‌های آخرین‌سیستم هم انگشت‌شمار بودند، بنا‌براین وجود قفل‌مرکزی، شیشه‌بالابرهای برقی در جلو، آینه‌های جانبی تنظیم شونده از داخل، شیشه گرم‌کن و پرژکتور عقب در آردی غنیمت به شمار می‌‌رود.

آرگونومی مناسب

فضای داخلی پژو آردی Peugeot RD

با استفاده از داشبورد ۴۰۵، همه‌چیز در بهترین موقعیت خود قرار گرفته. فندک و جاسیگاری در پایین‌ داشبورد و در قسمت میانی سیستم صوتی قرار دارد، کمی بالاتر کنترل تهویه و دکمه‌های مه‌شکن، فلاشر، گرم‌کن شیشه‌عقب و ساعت دیجیتال به چشم می‌خورند.

پژو آردی نقطه‌ی کور ندارد و رانندگی با آن آسان است. صندلی‌ها در عقب و جلو لبه‌های برآمده دارند و از سرنشینان در پیچ‌ها حمایت می‌کنند.

آسایش سرنشینان

به دلیل عایق‌بندی بهتر، صدای موتور نسبت به پیکان کمتر شنیده می‌شود. بدنه‌ی ۴۰۵ طراحی آیرودینامیکی دارد و در سرعت‌های بالا خبری از صدای زوزه‌ی باد نیست. گیربکس و دیفرانسیل بی‌صدا در این ماشین، حتما به دلیل کارکرد پایین است.

انتقال قدرت

نمای جانبی پژو آردی

جعبه‌دنده ۵ سرعته و دیفرانسیل ضریب کوتاه است و برای هر سرعتی یک دنده‌ی مناسب وجود دارد.

کشش خودرو

بیشتر قدرت این پیشرانه‌ی ۶۹ اسب‌بخاری تا رسیدن به چرخ‌های عقب قربانی می‌شود، ولی به لطف ضریب مناسب دنده‌ها و وزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی‌ کشش مناسبی دارد و راننده را حتی در جاده‌های کوهستانی با وجود سرنشین نا‌امید نمی‌سازد.

پیشرانه از دور‌موتور ۲۰۰۰ به بالا کشش خوبی دارد. اگر شیب جاده با شما یار نبود کافی است دورسنج را به بالای ۳۵۰۰ دور‌بردقیقه برسانید. آردی در دور ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ بیشترین توان و گشتاورش را رو می‌کند.

هندلینگ

پژو آردی سفید مدل ۱۳۸۰

آردی به دلیل استفاده از سیستم تعلیق پیکان در هر دو محور، فنربندی سفت‌تری نسبت به ۴۰۵ دارد. همین تعلیق چفت‌و‌قرص‌تر در کنار موقعیت قرارگیری چرخ محرک در عقب، باعث افزایش هندلینگِ پژو آردی شده است.

در سرعت‌های بالا رفتار این خودرو به راننده اطمینان خاطر می‌دهد. برخلاف پراید در هنگام تعویض لاین سریع، کمک‌ها بازی زیادی ندارند و خودرو به یک پهلو نمی‌خوابد.

توصیه می‌کنم برای افزایش هندلینگ، رینگ و لاستیک ۱۳ اینچی آردی را با رینگ ۱۴ اینچی و لاستیک دو سایز پهن‌تر، که به صورت استاندارد در پژو ۴۰۵ نصب می‌شود تعویض کنید.

لذت رانندگی

علاوه بر هندلینگ خوبی که نشان داد، سیستمِ فرمان بی نقصی هم دارد. فرمان آردی در سرعت‌ بالا با دقت عمل می‌کند و جزئیات سطح مسیر را به راننده منتقل می‌کند. این مورد در کنار دسته‌دنده کروی شکل و ضرایب مناسب جعبه‌دنده و دیفرانسیل باعث افزایش لذت رانندگی ‌می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که چرا ماشین‌های دیفرانسیل‌عقب لذت رانندگی بالاتری نسبت به دیفرانسیل جلوها دارند، ۷ دلیل برای دوست داشتن خودروهای دیفرانسیل عقب را بخوانید.

تهویه

آردی تا ۱۳۸۲ از کولر بی‌بهره بود، ولی ظاهراً مالک قبلی آستین‌ بالا زده و سیستم تهویه‌ی مطبوع را برای آسایش خود و سرنشینان اضافه کرده.

همین‌ طور که بخاری این ماشین در سیاه زمستان شما را روسفید می‌کند، کولر پژو آردی زیر تیغ آفتاب عملکرد خوبی دارد و لبخند رضایت را بر لبان‌تان می‌نشاند.

هزینه‌ی نگهداری

عمر مفید قطعات فنی این خودرو مناسب است، اما در صورت خرابی با هزینه‌ی تعویض قطعات پیکان مواجه می‌شوید که نزدیک به پراید است. برای تعویض قطعات تزئینی شما یک ۴۰۵ سوار هستید و باید کمی بیشتر از پراید پرداخت کنید.

این آردی با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری هزینه‌ی نگهداری پایین‌تری نسبت به انژکتوری‌ها دارد. اگر به دنبال آردی کاربراتوری هستید مدل‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ را بردارید.

چه چیزهایی را در مورد این خودرو نمی‌پسندم؟

آوای موتور

درست است که آردی از پیکان بی سروصداتر است، ولی به گوش رسیدن زمزمه‌‌های پیکان بعد از گرفتن غربیلک فرمان ۴۰۵ در دستانم کمی عجیب است!

سیستم سوخت‌رسانی

موتور پیکان در پژو آردی

هر قدر تعریف کردم بس است، بگذارید کمی راجع نقاط ضعف آردی بگویم. راستش برای امثال ما که بیشتر با انژکتوری‌ها سروکار داشتیم، روشن کردن یک خودروی کاربراتوری راحت نیست. برای اولین استارت در دمای زیر ۲۰ درجه، باید اهرم ساسات تا نیمه کشیده شود و با کمی فشار بر روی پدال، هم‌زمان استارت زد تا خودرو روشن شود!

قبلاً در مورد نقاط ضعف و قوت ‌مدل‌های انژکتوری و کاربراتوری نوشتم، اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، مطالعه‌ی ماشین کاربراتوری بهتر است یا انژکتوری را توصیه می‌کنم.

پدال کلاچ

ضعف دیگر این ماشین پدال کلاچ سفت و سختش است، برای حل این مشکل، آردی سوارها می‌گویند: “استفاده از سیستم کلاچ اهرمی، کلاچ آردی را مثل دُنبه نرم می‌کند”!

سیستم فرمان

پژو آردی مدل ۱۳۸۰

آردی‌ تا ۱۳۸۲ فاقد هیدرولیک فرمان است. پارک کردن هم با ماشین بدون هیدرولیک مصیبت است.در این ماشین نیازی به خرج اضافی برای تعمیرات هیدرولیک فرمان ندارید و از باشگاه رفتن هم بی‌نیاز می‌شوید!

مصرف سوخت

به ازای هر صد کیلومتر رانندگی در شهر حدود ۱۱ لیتر می‌سوزاند و برای رانندگی برون شهری هم کمتر از ۹ لیتر مصرف نمی‌کند. هرچند  این مقدار برای موتور ۱۶۰۰ cc قدیمی مناسب است، ولی با استانداردهای امروزی جور در نمی‌‌یاد.

ظرفیت باک سوخت

ظرفیت باک آردی ۵۲ لیتر است. در مسافت‌های طولانی دوست داشتم باک بنزین بزرگتری داشت.

سیستم تعلیق

من به تعلیق سفت‌و‌سخت علاقه‌مندم و در ۱۱۱ خودم از سِت تعلیق اسپرت استفاده کرده بودم، ولی کوبش این خودرو به‌خصوص در محور عقب برای هر کسی خوشایند نیست.

فضای داخلی

پژو آردی در برابر پراید فضای بیشتری برای راننده و سرنشینان دارد، ولی نسبت به پژو ۴۰۵ قسمتی از فضای پای عقب و صندوق برای جای‌گذاری اکسل و دیفرانسیل تصاحب شده و با انتقال زاپاس خودرو از زیر صندوق به درون صندوق‌بار این فضا کوچکتر شده.

سیستم اگزوز

مشکل آخر نبود فضای مناسب برای لوله اگزوز است. اگر قصد پریدن از روی سرعت‌گیرها را داشته باشید، صد‌هزار‌تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

آیا پژو آردی ماشین به درد بخوری هست یا نه؟

ایمنی آردی از رقیب اصلیش یعنی پراید بالاتر است، موتور سگ‌جان‌تری دارد و راندنش مثل یک ۴۰۵ با شتاب کمتر، ولی هندلینگ بیشتر و فضای کوچک‌تر در کنار رقم پرداختی کمتر است.

پژو آردی از رده خارج است و با قیمت‌ کمتری از پرایدهای هم‌مدل خریدوفروش می‌شود. اگر می‌پرسید، آردی در رنج قیمتی ۶ تا ۱۲ میلیون‌ تومان ارزش خرید دارد یا خیر؛ نظرم مثبت است.

آردی از سال ۸۲ به بعد با نام «آردی‌آی» شناخته می‌شود، برای داشتن هیدرولیک‌فرمان، کولر و سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، ارزش بیشتری دارند. این ماشین از سال ۸۵ تا ۹۰ با نام «روآ» تولید شد و عمده تفاوت آن با مدل‌های قبلی در بهینه‌سازی پیشرانه بود.

اگر پژو آردی دارید، در مورد نقاط ضعف و قوت این خودرو برایم کامنت بگذارید؟ آیا با جمع‌بندی بنده موافق هستید؟

با اشتراک این نوشته در فضای مجازی، قطعاً به نویسنده انرژی می‌دهید. 🙂

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید

درباره نویسنده

289 در مورد “آیا پژو آردی ماشین به‌درد‌بخوری هست یا نه؟”

  1. سیدحمیدرضا باب الحوائجی

    مطلب خیلی خوبی بود. آدم رو ترقیب به مطالعه می کنی و این هنر ارزشمند تو هست.
    بله با همه ی موارد موافقم و معتقدم از پراید ماشین بهتری هست. اگرچه، پراید هم نقاط قوت خودش رو داره.
    – در مورد هندلینگ موافق نیستم. هندلینگ آردی حتی از پیکان هم ضعیف تر است.
    – دیفرانسیل ماشین پدرم ۵۰۰ هزار کیلومتر کارکرده، بدون تعمیر، کاملا فابریک و بی صدا.
    بی اغماض میگم، ماشین واقعا جان سختیه
    خصوصا مدل پایینا

      1. سلام و ممنون از سایت خوبتون فقط یه جا اشتباه داشتی که اونم من اینجا بگم اونم اینه که پژو آردی های قبل از سال ۸۲ یا همون کاربراتور ها ۵۵ اسب بخار قدرت دارند شما که بالا نوشتید ۶۹ اسب بخار مال آردی های انژکتور هستش.

      2. آردی خدایی ماشین بی آزار و خوبیه من مدل ۸۱ کلکسیونی دارم همش خواب بوده ماشین صفره اصلا تو جاده با سمند داداشم مسابقه گذاشتم بهم نمیرسید تو جاده کفی ازش خیلی راضیم هیچ فرقی با پژو نمیکنه فقط حیف ک اسمش بد در رفته

        1. سلام من یه ۸۳ دارم خیلی ازش راضیم.بخدا یه چرخش پژوه و پراید می ارزه.ماشین فوق العاده نرم و راحتی هستش.من خودم شخصا به سمند هم ترجیح می دم.بخدا تنها ماشینی که آدم توش خسته نمیشه.اتفاقا هلدینگ عالی داره.پژوه سلطان واشر.ادم هی میترسه.

    1. داداش بازم متفاوتند ، آردی آی من که مدل ۸۴ هست ، هندلینگ اش غوغا میکنه ، اینجوری بگم واقعا ۴۰۵ هست ، حتی در مواقعی بهتر از اون ، سربالایی رو باهاش ۱۴۵ تا رفتم و این نشان از قدرت موتورش داره

        1. سلام من آردی مدل نیمه اول ۸۲ دارم هیدرولیک بدون کولر وکاربراتوری
          من تا ۱۷۵ تا باهاش رفتم و سربالایی هم با ۳ نفر سرنشین ۱۴۰ رو رفتم
          ماشینم ۱۲۰هزار کار کرده

          1. داداش راست میگه آردی سوارنشدی بیجهت اطلاع غلت نده آر دی تو سر بالایی موتور دومش فعال میشه تا ۲۰۰ تا هم بچه رفتن گاز هنوز جا داشت ولی خوب دیگه ترسیدن بخاطر لاستیکاش کمی صاف شده بودن والا ۲۵۰ تا رو هم به راحتی با دنده ۵ میره

          2. داداش چی میگی من یدونه آردی۸۳ دارم کفی ۱۷۰ تا ۱۸۰ بدون دیسک صفحه میره و سر بالای ۱۱۰ تا ۱۲۰ البته دف تویوتایی کارکرد ۳۴۰۰۰۰
            من که ازش راضیم اصلا خرج نداره

    2. هندلینگ آردی کمی بیشتر از نصف هندلینگ است ولی هندلینگ پیکان نصف است چطور موافق نیستید

      آردی ماشینی است که با نام دی تولیدش رو کنار گذاشتن واقعا ماشین های امروزه خیلی ضعیف تر از ماشین های قدیمی هستند
      ممنون که درمورد خودرویی قدیمی و خوب تحقیق کردید و مطمئن باشید وقت خود را هدر ندادید

      1. آردی آی خداییش کولر بخاری استحکام اتاق وشاسی وهندلینگ خوبی داره این ماشینو فقط اگر تو دست اندازها آهسته بری و همیشه حواست به فنهای رادیاتور وروغن و واسکازینش وآب تورادیاتش باشه عمری برات کار میکنه درضمن جاده‌های ایران برای بالای ۱۲۰تا ساخته نشده والا با آردی بنزینی راحت میشه ۱۸۰تا را پرکرد تو سربالایی هم با کل سرنشین همون ۱۰۰تا براش بسه

  2. یک شهروند تهرانی

    با سلام

    پژو آردی(کاربوراتوری) برای کسی که سالها خودروهای خارجی یا سرعتی مانند پژو و پراید رانندگی کرده اصلا مناسب نیست اما برای کسی که سالها پیکان سوار شده و به تعمیرات آن آشنا بوده و مراعات کرده باشد خوب است .
    از سال ۷۸ خانواده صفر خریداری نمودند و آب بندی ۳۰۰۰ کیلومتر با سرعت پایین را رعایت کرده بودیم(کسی برای پیکان هم نمی کرد) و با سرعت زیاد رانندگی نکرده بودیم (حدکثر ۱۰۰تا ۱۱۰کیلومتر گاهی در اتوبان ۱۲۰کیلومتر با دنده ۵ که معدل سرعت ۸۰ -۹۰ – ۱۰۰ کیلومتر پیکان بادنده ۴ است )تا سال ۹۲ ( ۱۴سال ) برای ما کارکرد. علی رغم نداشتن کولر و هیدرولیک و سنگین بودن و … اما جادار و مقاوم بودن – گیربکس۵ دنده – و بزرگ بودن باک بنزین برای سفرهای طولانی مانند سفر مشهد نسبت به پیکان مزیت بود در این مدت به جرات ۱/۳ هزینه لوازم مصرفی پژو۴۰۵ دادیم. مانند چراغ – شیشه بالابر و سرویس برقی .و …. مابقی لوازم مصرفی پیکانی مانند لوازم دلکو پلاتین و فیوز دلکو – لوازم کاربوراتور و فیلتر- لوازم ترمز و جلوبندی و فنربندی پیکانی و … البته بدون منت نمایندگی مجاز و گاهی قابل تعمیر توسط خودمان. در این مدت موتور و گیربکس و دیفرانسیل باز نشد وفقط ۲بار صفحه کلاچ و لوازم میل گاردان تعویض شد

    در حالی که همزمان با ما چند نفر خریداری نمودند اما عادت به سرعت بالا و تخته گاز و لایی کشی و … داشتند همان ۲ سال اول به خرج و خرابی افتاد و به می گفتند افتضاح است بفروشید اذیت می شوید. مفت نمی ارزد ….
    هر خودرویی با مراعات و رسیدگی سالم می ماند و دیرتر خراب می شود

      1. سلام خسته نباشید خدمت دوستان اردی سوار بنده یه روا دارم مدل ۸۸دیسک صفهه هم پارسال عوض کردم دیسک صفهه پژویی هست مدل ماشین من اما سربالایی هارو اصلان خوب نمیره فقط با۱یا۲در بعضی از شیب ها ۲هم نمیره ۱هم نمیره ماشین یه حالت خفگی میگیره خاموش میشه برمیگیره میاد پایین مشگلش چیه؟پمپ بنزین تازگی عوض شده باتری اتمی پارسال تعویض شده سرویس روغن فیلترهم اوک هست

        1. حالت خفگی شمع و وایر و کوئل رو چک کن،یه دیاگ هم بزن که اگه سنسوری مشکل داره مشخص بشه،و اینکه اون سربالایی که دوستان میگن،مسیر دورگیری موتور باید باشه،والا که یه سربالایی که قبلش فرصت دورگیری موتور نیست،همون یک و دو باید بری عزیز جان

        2. ماشین شما درصورتی که دچار خستگی رینگ شده باشد نیاز به چک و فیلر گیری سوپاپها دارد اینطور که می‌فرمایید ایراد از کمپرس کم سیلندر هست چون حتی در صورت خرابی سنسور هوا ، دود وسوخت خودرو به صورت خودکار حداقل را در نظر گرفته که باعث تغییر خیلی تأثیر گذار نخواهد بود و آنها نیز در دیاگ نمود پیدا می‌کنند

      2. سلام پژو اردی مدل ۸۴ خوب هست الان بخرم دومین ماشینم هم هست برای مسافرت های طولانی هم میخوام در هفته تقریبا ۲٠٠ ۳٠٠ کیلومتر میخوام برم باهاش ماشین قبلیم پیکان بود الان میخوام اردی بخرم به نظرتون بخرم یا نه؟ درضمن رانندگی با سرعت بالا رو هم خیلی میپسندم با پیکان که میتازوندم 😂

    1. سلام من تا بحال ماشین نداشتم اولین بار میخوام بخرم اگه قسمت باشه یه ماشین دیدم ۸۶ اردی ای بی رنگ شاسی ها سالم باطری و جلوبندی تعمی اساسی وغیره همه چیزش اوکی بود بنظرتون اردی بخرم خوبه یا پراید ۸۵

  3. سلام.بنده اوایل پاترول داشتم و پراید و سمند و پارس.اما بخاطر خرید منزل یه آردی آی ۸۲ گرفتم.اوایل خیلی ازش بدم میومد و علاقه ای نداشتم بهش.اما یکم که گذشت و باهاش خو گرفتم متوجه شدم ماشین بدی هم نیست.فقط شتاب کمی دارع و صداش بیشتر از ۴۰۵ هست.اما در عوض واقعا موتور جون سخت و مقاوم تری داره نسبت به ۴۰۵ که در صورت مراعات نکردن یه واشر سرسیلندر میره تو پاچه آدم اگرم خیلی بی ملاحظه باشی حتی یه سرسیلندر میخواد.در ثانی هزینه نگهداریش از قسمت موتوری خیلی خیلی کمتره حتی اگر خرج باز کنه.هندلینگ بهتر از پراید اما پایین تر از ۴۰۵ داره.گیربکس های آردی آی نسبتا ضعیف هست و من خودم یه گیربکس کتراگ آلمانی که روی سری اول آردی نصب بود روش نصب کردم.یه گیربکس نرم و با کیفیت.میرسیم به ضریب دیفرانسیل که واقعا توی تاپ اسپید تاثیر گذاره.فاجعه هست دیفراسیل آردی چون با دنده ۵ ماشین روی سرعت ۱۴۰ شروع میکنه به کات آف کردن و بالاتر نمیره اونم با تعویض دیفرانسیل با نمونه تویوتایی حل میشه و میشه تاپ اسپید بیشتری رو تجربه کرد.پروانه خودرو رو هم با نمونه برقی اتوماتیک عوض کردم که تقریبا ۵ اسب بخار رفت رو قدرت موتور.در کل ماشین بدی نیست و با یکم تغییرات میشه یه ماشین مناسب و کم خرج.البته نا گفته نماند من سینی چراغ عقب و درب صندوق عقب رو هم ۴۰۵ کردم و رخ شد ۴۰۵.البته اگر دیفرانسیل رو ندید بگیریم.الانم پیگیرم دیفرانسیل پلوس خور پیدا کنم براش یا بسازم تا کمک های عقب رو لوله ای کنم.اینم بگم خودم دست به آچارم و همین باعثه زیاد هزینه نمیشه اما اگر بخواین این کارارو بیرون انجام بدین به قیمت یه پارس براتون در میاد.

      1. منظورش همون فن پژوییه که با ترموستات روشن خاموش میشه…که البته همه انژوکتوریها دارای همین سیستم هستند و نیازی به نصب ندارن، هرچند هنوزم در تابستان بعضی ها برای کمک به خنک کردن موتور از پروانه روی واتر پمپ استفاده میکنند

    1. من فقط متعجبم با وجود اون سه تا ماشین مدل بالا پاترول وپارس وسمند .چرا این همه خرج موتوری وظاهری ماشینی کردی که فقط برای خرید خونه خریدیش .😂 بازم دمت گرم کنتور که نداره قبض بیاد

    2. سلام و عرض ادب. اقا من میخوام یه ماشین بخرم و از اینکه اردی دف عقبه خیلی خوشم اومده بنظر شما واسه یک جوون ماشین خوبیه؟ و اینکه از پس خرجش بر میام؟. اگر خوب باشه میتونید راهنماییم کنید واسه تقویتش؟

    3. سامان پورمحمود

      سلطان داری یه جت شخصی درست میکنی ها ، دمتگرم حال کردم با این همه سلیقه ات
      منم چند سال ایکس ۳۳ اتومات داشتم بخاطر شرایط مالی فروختم
      فقط بخاطر اینکه پراید سوار نشم rd خریدم مدل ۸۳
      اوایل خیلی ازش بدم می اومد ولی کم کم باهاش حال کردم
      منم خیلی بهش رسیدم و اسپورت کردم ماشین و
      اگر روزی بخوام ماشین بهتری بخرم حتما این و واسه داخل شهری و هزینه کمتری که نسبت به بقیه ماشین ها داره نگهش میدارم
      از طرفی هم رفیق روزهای سخت زندگی هست RD
      انشالله هر کی داره واسش خوش رکاب باشه

  4. سلام
    نقد و بررسی زیبا و منصفانه ای بود
    من هم اگه بخوام به عنوان کسی که ۱۲ سال ماشین رو نگه داشته نظر بدم
    البته در کنار جی ال ایکس و ۲۰۶ که دارم
    همون طور که میدونیم نحوه استفاده از ماشین برای هر شخص متفاوته
    در مورد هندلینگ باید بگم نسبت به سایر ماشینای داخل بهتره
    سیستم تعلیق هم همون طور که فرمودید ناخوشاینده
    این ماشین کولر و بخاری مناسبی داره که کولرش چندان روی قدرت موتور تاثیر منفی نمیذاره
    این ماشین برای خانواده های کم درامد مورد خیلی خوبیه ایمن و جادار و هزینه تعمیرات پایین
    اما برای کار و مسافرکشی به نظرم پراید گزینه کم استهلاک تر و کم مصرف تری هست
    برای کار های اسپورت و تعویض موتور به تقویت شاسی هم مورد بسیار خوبیه اما صرفا برای پیست چون داخل شهر نمیشه مجوز تعویض موتور گرفت
    و خب این ماشین به دلیل هدف تولیدش که ساخت ماشینی ارزون بود نقاط ضعف زیادی داره
    که خب اگر بخوایم به رفعشون بپردازیم هزینه بین پنج تا ده میلیون بسته به مدل ماشین داریم
    والبته چیزی که در نهایت حاصل میشه شتاب معقول تر و صدا و مصرف کمتر و تعلیق بهتر هست
    که از مدل جی ال ایکس گزینه بهتری محسوب میشه به جز شتاب که در همون سطح قرار میگیره
    مدل های تا ۸۱ گیربکس آلمانی گتراگ۲۴۰ داشتن که بهترین گیربکس نصب شده روی این خانواده بوده
    و سیستم اگزوز و دیفرانسیل و تعلیق عقب این ماشین با ماشین های روز نامتقارنه و باید بهینه سازی بشن…

    1. سلام با شما در مورد مصرف کمتر موافق ولی در مورد اصتحلاک مخالفم زیرا من روا مدل ه‍۵ دارم و هنوزم که هنوزه موتور پلمپ می باشد

  5. سلام بر شما عزیز گرامی خیلی استفاده کردم از این اطلاعات چون خودم یک دستگاه Rdiدارم و نسبتا راضی هستم

  6. سلام دوستان من آردی ۸۴ دارم دو بار برام پیش آمد آب رادیاتور به خاطر عمل نکردن ترموستات باعث خرابی در واتر پمپ وتخلیه رادیاتور شد با آن که من دیر متوجه شدم حرارت رو خط قرمز هست ولی هر دو بار موتور بر خلاف خانواده پژو کاملا سالم ماند

  7. ممنون از اطلاعات دقیقتون، فقط یه نکته عرض کنم که اگه سرسیلندر فقط یک بار به تراش بره موتور تو سربالایی ها داغ میکنه، وبجای پلاتین اگه مگنت نصب کنید کارایی و شتاب موتور حداقل ۱۵ درصد میره بالا، مصرف سوختش هم کمتر میشه، ودیگه از پلاتین سوختن خبری نیست.ارادتمند شما هادی از شهرستان اهر،

  8. قطعا خیلیا به من میخندن، اما من اولین ماشینی که خریدم روآ بود، بعد از چند سال جون کندن میتونم ماشینم رو عوض کنم، اما واقعا هیچ ماشینی بهتر سراغ ندارم، دلیل اصلیم هم لذت رانندگی دیفرانسیل عقب هست، تا روزی که یه BMW-All Wheel Drive یا مشابه نتونم بخرم دلم نمیاد بهش دست بزنم، تصمیم خرید پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و خصوصا سمند رو برای ظاهر داخلی که به سلیقه من میخوره گرفتم، چندتا از ماشین های آشنایان و دوستان رو هم سوار شدم، اما واقعا لذتی که از رانندگی روآ میبرم رو نمیبرم، شتاب کمی داره، و با رانندگی بد مثل من خرج تعمیر هم زیاد کردم براش اما واقعا دوست دارم، اگر کسی خودرو مشابه بتونه بهم معرفی کنه قطعا عوض میکنم چون به جز لذت رانندگی از ظاهر ماشین اصلا راضی نیستم

  9. دوستان میخواستم بدونم فرق بین روا و اردی چیه؟؟
    آیا ارزشش رو داره که مبلغی در حدود ۵ تا ۶ میلیون بیشتر بدم برای خرید روا؟؟

    1. تفاوتشون فقط موتوری هست پیستون شاتون و میل‌لنگ رو تغیراتی دادن قطعات سبکتر شده سرسیلندر آلومینیومی بجای چدنی و درکل شتابگیری و بازدهی بیشتر شده

  10. محمد رضا احمدی

    با سلام ،ممنون از اطلاعاتتون ،بنده یه سالار آردی دارم که سال ۹۰ خریدم تا امسال به غیر از لوازم مصرفی خرجی تکردم نه برای دف یا گیربکس ،حتی موتور
    در صورتی که اگر پژو داشتم باید هر ۵۰۰۰۰ تا یه تسمه تایم عوض میکردم
    خدایی بگم تابستونا کولرم یکله روشنه
    باهاش کل ایران و گشتم ،دوبار قشم رفتم باهاش ،فقط کیش نشد برم
    هر ارتفاعی هم بگین زدم براش ،مثل بچم بهش رسیدم ،ولی تو این یه سال اخیر کمی اوضاعم ریخت بهم نشد کمی خرجش کنم
    اینو بگم هنوز موتور پلمپ و باز نشده ،خودم هم مراعت میکنم
    لازمه بگن حداقل راهی که هرروز باهش میرم ۱۰۰ کیلومتره
    بدی هم داره ولی من خوبیاش و میگم چون واسه من توچشم تره
    وقتتون و گرفتم شرمنده

  11. نظرات شما همش درسته ولی در کل ماشین عالی هستش.‌من فقط پراید سوار میشدم تا اینکه با پراید چپ کردم …وضع مالی خوبی نداشتم نمیدونستم چی بخرم تا اینکه پرایدم رو با یه آردی آی مدل ۸۳ معاوضه کردم…!موتورشو تعمیر کامل کردم و الان دوساله که سوارم..واقعا راضی هستم ازش..دیگه به نظر شخصی من واقعا بهتر از پرایده…حالا سوختش دو سه لیتر بیشتره و شتابش یکم کمتر ..اما من یه فن توربو روش تعبیه کردم و تقویتش کردم شتابشم عالی شده وماشین لاشه داری هست وایمنی کامل داره و چپ نمیکنی…واقعا ماشن خوبیه دوستان..موتورش هم خیلی سگ جون تر از پرایده..واسه کسی که دنبال ماشین خوب و قیمت مناسب میگرده آردی آی بهترین گزینس….علی الخصوص مدل ۸۳

      1. توربو فن نگیرین اگرم خواستی بگیرین سایت +++ داره پیشنهاد من یه سوپرشارژر ببند عالی میشه پیستون هاش هم مقاومن

    1. سلام.مدل زیر ۸۲ نخر که اذیت میشی.مدل ۸۲ به بالا هم کولر داره هم هیدرولیک و…. ماشین rdiمن ۱۴ ساله موتورشم باز نشده.این ماشین عالیه فقط باید مراعاتش رو بکنی

  12. سلام فکرنکنم کسی به اندازه من اردی سوار شده باشه
    از سال ۸۴اردی صفر گرفتم برج ۱۲/۹۵فروختم خودرویی که تنها خرج سنگینش البته هر ۴سال یکبارفقط جلوبندیش بود ازنظر مصرف سوخت خارج شهر صدی ۵/۵ وداخل شهرصدی نزدیک به ۷ از نظر ایمنی جاده یی صد مرتبه بهتر از پراید ترمزهای عالی کشش مناسب البته اگر اردی سوارباشی بدونی کجا باید دنده بدی هیچ وقت خودرو شما کم نمیاره تمام ایران رو زیرپاگذاشتم بدون خرابی وجا موندن تنها ایرادی که میشه به اردی گرفت دوچیزه یک صدای اگزوز درسرعتهای بالای ۱۵۰دوم گرمای گیربکس درمسافتهای طولانی ولی درکل خودروی محبوب ودوست داشتنیه.
    باتشکر

  13. با سلام تمام مطلب رو مطالعه کردم از ابتدا که شروع کردید منتظر بودم تماما از بد بودن آردی بگید اما منصفانه قضاوت کردید و با دید باز تست کردید
    متاسفانه ما ایرانی ها تو هر ضمینه ای کارشناس بسیار با تجربه ای هستیم چه تو ضمینه صحبت اطلاع داشته باشیم چه نداشته باشیم
    کسانی که اصلا آردی نداشته اند یا خیلی بد نگهداری کرده اند میگن ماشین خوبی نیست وقتی دلبل میخوای میگن خرجش زباده
    من آردی ۷۸ داشتم الان هم پراید دارم
    نوع رانندگی که با آردی میکردم بی محابا تر از پراید بود اما در تمام ۵ سال که داشتم بجز هزینه تنظیم کاربرات هزینه دیگه ای نداشتم درضمن با کاربرات کاملا تنظیم در بیرون شهر صد کیلومتر رو با ۷.۶ بنزبن میرفتم که بسیار عالی بود
    اما پراید هنوز به یک سال نشده چهار بلبرینگ چرخها رو عوض کردم تازه تو رانندگی کلی مراعات میکنم
    در کل تمام نظرات بالا درست بود
    با تشکر

  14. سلام دوستان عزیزم خیییلی به آدم روووحیه میدین واقن ممنون میشم راهنماییم کنین من میخوام آردی یشمی رو سفید رنگ کنم هزینه اش و کارای قانونیش بهم بگین و اینکه اگه دیفرانسیل تویتااایی بندازم روش تو سربالایی که آردی کم میاره موثره یا نه مدل ۸۳ هستش

    1. سلام.
      من پارسال در شیراز دیفرانسیل تویوتا روش گذاشتم، خیلی بهتر شد. کمتر از یک و نیم خرجش شد، ولی واقعا در سربالایی ها خیلی بهتر شد.

  15. سلام
    من قبلا رنو فرانسه و بعدش پراید داشتم الان ۵ ماهه یه آردی ۸۳ گرفتم که ظاهرش خیلی خوب نیست ولی ولی ولی وقتی داخلش میشینی انگار صفره چون داشبرد و صتدلی وسقف وِ… هیچ تکونی نخورده و از موتور و داخلش بگم که واقعا راضیم تا به الان هم غیر تعویض دو تا لاستیک و مقداری خرج ظاهری هیچ پولی بابت نگهداریش ندادم روش گاز cng هست با گاز با بنزین هیچ فرقی نداره حرکت و قدرتش در کل شاید زیاد از ماشین سر در نیارم ولی برا من که درآمد کمی دارم و رانندگی هم زیاد نکردم واقعا یه ماشین عالیه و ازش لذت میبرم … ممنون از مطلب زیباتون وقتی خوندم دقیقا همه چیزش با ماشینم برابری داشت

  16. سلام دوستان عزیز
    من یه پژو آردی مدل ۸۴ دارم واقعا عالیه و ازش راضی هستم بخاطر سوخت کمی بالای بنزینش گاز الپیجی نصب کردم روش خیلی عالی شده و سرعت و قدرت هم مثل بنزین عالیه رنگ سفید هست و ظاهر بیرونس هم کاملا طرح slx کردم و داخلش داشبورد اصلی خودشه با تغییراتی که بهش دادم واقعا عالی باشده با صدای خیلی کم و ناب
    تنها چیزی که مشخصه آردی هست هنگام استارت و روشن شدنش و دف عقبش هست حتی بعد روشن شدنش صداش بیرون نمیاد
    فقط میشه بگید چطوری میتونم شتابش را بالا ببرم و در سرعت بالایی ۱۷۰ از صدای موتور کم کنم؟
    ممنون میشم اگه کسی بتونه راهنماییم کنه
    شماره تماس را هم میذارم اگه کسی کمکم کنه بخدا لطف بزرگی میکنه و انشالله بتونم جبران کنم
    ۰۹۱۷۸۲۱۶۹۲۶
    بازم سپاس

    1. سلام
      سرعت بالای ۱۷۰ تا؟
      راجع کم کردن صدای موتور تو این سرعت گفتید، می‌گم که بقیه دوستان هم اطلاع داشته باشن. اگر بخواید تو این سرعت صدای موتور کاهش پیدا کنه، باید ضریب دنده‌ی گیربکستون سبک‌تر بشه تا دور در این سرعت کاهش پیدا کنه.
      ضریب دنده‌ی سبک‌تر هم برای این ماشین مساوی است با شتاب کمتر!
      پس همین‌جوری باهاش بسازید و ۱۲۰ تا هم بیشتر نرید باهاش!

    2. سلام برادر عزیز چه خبره ۱۷۰ سرعت میری زیاد خواستی بری ۱۲۰ تا که ماشین سالم بمونه این ماشینا قدرت دارن سرعت ندارن ماشین ارزونیه بعد انتظار سرعت پژو داریم ۱۷۰ تا تو کدوم جاده میری بعد هم نمیترسی

    3. سلام
      من امروز میخام برم یه روا۸۶ بیرنگ بگیرم قبلا دیدم این مطالب رو خوندم حتما میگیرم
      اگه اوکی شد مجبورم گوشی مو طلاهای خانومو گوشواره دخترم بفروشم تا پولش ردیف کنم
      قبلا یه ۲۰۶صندوقدار داشتم پول لازم شدم فروختم بعدش از موتورم استفاده میکردم که اونم ۲هفته قبل دزدیدن
      ۴ماه قبل خونمو دزد زد تلوزیون ریسیور فرش لبتاب ،محافظ برق ،مدارک پاسپورت اینا ،وغیره هرچی تونسته برد،بی وجدان یخچال وماشین لباس شویی نتونسته ببره زده خراب کرده،ساختمان خالی بوده برای ۲ تا همسایه هم همیجوری کرده😔😔
      ازبدشانسی یا هرچی نگم براتون😭😭
      ۶ماه قبل شده ماشین پلیس به موتورم (پالس)که پارک بوده زده (بیشتراز۴میلیون )خسارت زده همونجا بودم میگم زنگ بزنم افسر بیاد کتکم زدن بعدکمی درگیرشدم با اول گاز وباتوم بعد بازداشت وانتقال به کلانتری به جرم حمل تریاک پرونده تشکیل دادن 😡😡
      آخرش یه تعهد ازم گرفتن که نفهمیدم چی بود امضا انگشت زدم حالم بد بود،شونم شکسته بودن ولم کردن
      تایک ماه افسردگی یا خشم نمیدونم خیلی سخت بود

  17. پریسا ماهشهری

    سلام
    میشه بگید روا بگیرم یا آردی
    من خانم هستم و برای رفتن به محل کار نیاز دارم.
    لطفاً فوری راهنمایی کنید ممنون میشم

      1. به نظر من خانم شما اردی بخای بگیری بهتره چون خیلی خرجش کمتره نسبت به روا و تقریبا نسبت به روا سرعت و قدرتش مساویه
        من خودم اردی دارم و پدرم روا ولی الان ۷۰ درصد کمتر از روا خرج میکنم

      2. اردی بهتره چون هم سرعتش مساویه هم خرجش ۶۰ درصد کمتر از روا هست
        من خودم اردی دارم وپدرم روا و خرجش ۶۰ درصد نسبت به روا کمتره

        1. من خودم اردی دارم تقویت هست خدایی رازی هستم ازش ماشین خوب امنیت من خورم سرعت رفتم ۱۸۰تا ۲۰۰تا میرم چه سربالایی چه سرازیری فرقی نداره فقط نکته مهم هم از پراید تین ۱۷کیلویی نیست که هست امنیت داره نداره شاستی پس چی داره نداره بدنه داره نداره پس چی موند خدایی یکی بگه به من خدایی اردی دارم لاستیکش به روی پراید نمیدم حرکی میگه اردی بد خره خدایی نمیفهمه

    1. این ماشین خیلی عالیه اما برای خانم ها یکم ممکنه درد سر داشته باشه چون این نوع ماشینها بنظرم یکم دانش فنی لازم دارن مثل هواگیری، تنظیم کاربرات، دلکو وایر شمع و اینهاروتا حدی بدنن توی راه نمونن اما پراید اینهارو تا این حد نداره و برای خانم ها فرمانش و مارک و درآوردن از پارک یک مصیبت واقعی در حد ( جمله ناتمام رها گشته)

  18. با سلام . من یه آردی داشتم رنگ عدس بود . رینگ ۱۴ روش بود به راحتی لاستیک سایی داشت . انژکتور بود و هیدرولیک و کولر دار . مجبور شدم تابستان ترموستات رو در بیارم . دف تویوتایی هم هیییچ فایده ای نداشت . سربالایی های شدید هم زور زیادی نداشت . گیربکسش رو کامل درست کردم اما مثه آب خوردن خراب شد . خلاصه بگم ماشین پر خرجی بود ، البته شاید مال من اینجور بود ، اما دیگه به هر حال الان بعد از ۱۰ سال پژو دارم و پراید هم داشتم و انواع ماشین ها رو سوار شدم . اما آردی ماشینی هست که اگه بخریش صاحب آخرش یا خودتی یا باید با ضرر زیاد بدیش . برای مناطق کوهستانی مفید نیست . برای مناطق گرمسیر مثل خوزستان حتما باید ترموستات رو در بیاری و همه فن هات سالم باشه . بهش فشار نیاری و لاستیک پهن و غیر استاندارد نندازی . جلوبندیش هم همیشه حواست باشه . وایر و شمع و صافی بنزین و صافی هوا و فیلتر روغن و فیلر گیری و صفحه کلاچ و شمع سوزنی و … همون روز اول باید خرجش کنی .

    1. سلام
      ممنون از دیدگاهتون
      باز کردن ترموستات برای هیچ خودرویی توصیه نمی‌شه. در مناطق گرمسیر باید از ترموستات با درجه‌ی کمتر استفاده کرد.

  19. من الان بعد از‌دوو سیلو آردی گرفتم نمیدونم چرا هی احساس میکنم آردی راه نمیره اصلن
    ۸۴هست صفحه کلاج و شمع و فیلرگذاری وتست تایمش ولنت چهارتا لاستیک وغیره رو توی سه هفته ای که دستمه عوض شده
    اگه ذهن قانع بشه که انتظار آردی رو داشته باشه ماشین خوبیه

      1. سلام ممنون از نظراتتون
        من هم یه سوالی داشتم میخوام بدونم صدای موتور آردی از پیکان خیلی کمتره یا همون صدا رو میده؟

  20. من دوساله روامعمولی مدل۸۸دارم قبل اون پرایدداشتم.هم ازظاهرازپرایدبرتره هم موتورگیربکس سگ جونی داره اصلا هم خرج نداره روا سالمشوبخری اصلا خرجی نداره خرجش نصف پرایده.مصرفش حدود۳لیتربیشترازپرایده که اونم طبیعیه یه حلبی۸۰۰کیلویی بایه ماشین۱۲۵۰کیلویی بایدم تومصرف سوخت فرق داشته باشن.ازخودروهای پراید تیبا خیلی بهتره ولی خب پیش ۴۰۵یکم عقب تره

      1. باسلام..بنده ۸ساله آردی مدل ۸۳دارم کاملا ازش راضیم و تا سرعت ۱۷۰ هم باهاش رفتم..خلاصه ازپیکان و پراید بهتره

    1. آردی برا داخل شهر چندان جالب نیست
      ولی پراید بنظرم بهتره . چابک تره.راحت میتونی از ترافیک در بیای.
      خودم آردی مدل ۸۰ فابریک دارم.
      هر ماشینی که بخرم آردی رو نمیفروشم

  21. باسلام.
    من چند سالی هست که آردی دارم.خرجش یه مقدار زیادشده چون جنس خراب زیاد شده.به نظرمنماشین خوب و کارکنیه و امنیت و فضای بیشتری نسبت ب پرایدداره .اگراهل تیک آف و دریفت و رانندگی سریع نباشیدکندی و سنگین حرکت کردنش زیاد به چشم نمیاد.بااین وضع قیمتها بااینکه ازرده تولید خارج شده اما درمقایسه باپراید ارزش بیشتری برای خریدداره.
    پرایدهم البته برای خانواده کم جمعیت یا رانندگی شهری بسیار مناسبه و بدرد جاده نمیخوره.
    داداشم با ماشین من تصادف شدیدی کرد و خداشکر خراش هم برنداشت.صافکاری که ماشینودیداولین جمله ای ک گفت این بود:خدارحم کرد توپراید نبودین وگرنه زنده بیرون نمیومدید.

  22. سلام من یه اردی ۸۴ دارم که حاضر به فروشش نیستم دیفرانسیل تویتا داره و بسیار شتاب خوبی داره. الان ۱۴ سال میشه که باهاش رانندگی میکنم شاید ماشین دیگه بخرم و لی اردی مو نمیفروشم. توی این ۱۴ سال حتی ۱ بار موتورش عیبی نکرده فقط فیلر گیری سالی یکبار. ضمنا پارسال با ۳ سرنشین رفتم تا مشهد و برگشتم بدون کولر صدی ۵.۸ و با کولر ۶.۸ تا ۷ سوزوند. با مکانیکم صحبت کردم گقت چون دفرانسیلت تویتایی بوده کم مصرف شده ولی قبل سفر این کار ها رو کردم ۱- فیلتر بنزین عوض شد ۲- انژکتورها شستشو شد ۳- صفحه کلاچ نو(البته من کوبیدم آلمانی) ۴- منبع اگزور پوسیده بود تعویض کردم
    حالا یه راهنمایی میخوام گیربکس ماشینم زوزه میکشه آیا جایی سراغ دارین بتونم گتراگ آلمان بندازم رو ماشین که البته میخوام نو باشه؟

  23. با سلام تنها عیب روا یا آردی هیکل سنگینش نسبت به موتورش است وگرنه هیچ عیبی ندارد البته برای جاده های ایران پیکان،روا،آردی بهترین و امن ترین وکم هزنه ترین ماشین خانواده ایرانی است من خودم یک روا مدل ۸۶دارم ۱۰بار خواستم یه پژو ۴۰۵بگیرم ولی پشیمان شدم به نظر من پیکان،آردی یا روا بهترین خودرو ایرانی است

  24. با سلام به همه آردی سواران عزیز.از شما داداش گلم هم تشکر میکنم بابت تحلیل آردی.من بعد از داشتن حداقل ده تا ماشین پژو و سمند و پراید ۱۱۱ مجبور شدم به خاطر خرید خونه سمند خودم رو بفروشم و یه آردی بگیرم اولاش دلم باهاش نبود ولی بعد از گذشت ۷ماه از داشتنش خیلی هم راضی هستم تمامی مواردی که بالا گفتید درست هستش فقط رو ۱۲۰ به بالا ماشینی با صدایه تقریبا زیادیه که اونم به نظر من کنار خوبی هاش به نظر نمیاد در واقع پژو سواری با خرج پیکانه.آردی من ۱۶۰کار کرده و همه چیش عالیه.خوش باشید

    1. به نظرم بهش برسی رو ۱۷۰ هم صدا نمیده
      چون من نذاشتم حتی یه دونه خاک بیفته روی ماشینم که اردی ای هستش و الان ۲۰۰ تا رو توی جاده خلوت باهاش پر کردم

  25. با سلام من یدونه اردی مدل ۸۳ دارم و الان ۲ ساله دستمه به جز یک بار تعمیر یعنی تعویض جلوبندی هیچ خرجی رو دستم نذاشته.این روزام باتریشو عوض کردم همین.سواریش مخصوصا کولر و بخاری فرمان عالیه ولی کمک فنرای عقب یکم خسته کنندس.در هر صورت خیلی بهتر از پراید پفکیه منکه خیلی راضیم.

    1. سلام دوست گرامی آیا شما ساکن تهران هستید؟؟ اگر تهرانید کدام جلوبندی سازی بردید؟ کارش خوب بوده؟

  26. باسلام همه نوشته هاتونو در مورد اردی و روا خوندم و ممنونم از همگی حالا یه سوال من تو خریدن دوتا ماشین گیر کردم به نظرتون اردی دوگانه مدل هشتادویک تر و تمیز بیزنگ و اس با قیمت ۲۳میلیون بگبرم بهتره یا روا ۸۹دوگانه یه گلگبر رنگ ۲۷میلیون تومان
    اردی ۸۰۰۰۰تا کارکرد داره
    روا کارکرد۲۸۰۰۰۰

      1. سلام اردی ۸۳ دارم روبنزین کارنمیکنه کامپیوترشو فلش میزنم خوب میشه باز یروز بعد دوباره کارنمیکنه رو بنزین مشکلش چیه ممنون.روی گاز مشکلی نداره

  27. سلام .حدود دو ماهی هست که آردی آی خریدم .رانندگی باهاش بسیار لذتبخش هستش و تابه حال مشکل یا ضعف خاصی ندیدم فقط کلاچش بسیار سفت میباشد .به خوبی که نگهداری کنید هیچگاه آسیبی نمیبینه من هفته گذشته با آردی به کویر مرنجاب رفتم با دنده سنگین با سرعت زیاد از روی ریگهای کویر به راحتی عبور کردم و لذتم رو بردم

  28. سلام…فوق العاده بود…میخام یه اردی بخرم به نظرتون انژکتور بهتره یا کاربرات چون گویا انژکتورها مکافات دارند….اولین ماشینمه…

  29. سلام مشکل اردی به نظر من کمک فنرهای عقب هستش که واقعا ماشینو خشک کرده و ضربه میزنه اگه ساختش شبیه ۴۰۵ بود یا تویوتا های کارینای قدیمی ۱۰۰ % بهتر بود

  30. من هم پدر ار دی رو در آوردم دیگه کم کم داشت منهدم میشد فروختم ۴ میلیون تومن

    یکی از بهترین نکته هاش اینه راحت چپ نمیشه
    دوبار حادثه بدی اتفاق افتاد که اگه ماشینی غیر ار دی بود چپ میکرد

  31. سلام دوستان میخوام آردی مدل ۸۰ بخرم به نظرتون خوبه؟یک تمیز پیدا کردم .اولین ماشینمه به نظرتون میشه باهاش شهرستان رفت

  32. داداش دمت گرم واقعا همه مطالب رو گفتی ، کملا مشخصه که برای دل خودت وکمک به مردم در انتخاب مینویسی نه برای پول و کوبیدن تو سر ماشین ها !

    ما از سال ۸۲ مدل انژکتوریش رو داریم ، اگه خوب سوارش بشی هیچ مشکل یا خرج اضافی نداره اما دیگه توی این یکی دو سال آخر افتاده رو خرج ، از نظر کیفیت مونتاژ خداییش از پرشیا های حال حاضر ایران خودرو بهترهو ایمنیش به لطف بدنه ۴۰۵ از پراید بهتر

    به هر حال توی زمان خودش سلطانی بود ولی حالا دیگه خیلی قدمی شده

  33. سلام ماشین من روآست گاز کولر نداره ارزش داره ببرم پر کنم؟؟؟کولرش خوبه ؟ماشین کم نمیاره و داغ نمیکنه؟؟؟؟

  34. عادل جعفری نژاد

    با سلام و عرض ادب، من ده ساله یک مدل ۸۴ دارم، بسیار ازش راضیم، هر کسی کنارم نشسته از شتابش میگه…دوست فقط مراقب زیروبند وسیم کشی برق انژکتور باشین…نسبت به پولش بهترین انتخابه….من تمام مکانیک و برق ماشینم رو خودم انجام میدم، و متخصص آردی شدم…اگر سوالی داشتین درخدمتم…

    1. عزیزجان،آردی ۸۴ دارم و ۶۳هزارتا کار کرده ، خیلی ازش راضیم.از صفر دست خودم بوده.تنها عیبی که داره در سربالایی کم میاره و گاهی مجبور با دنده یک حرکت کنم.شاید من نمی تونم خوب رانندگی کنم.۵۸ سالمه و اولین ماشینم است.

    2. سلام من میخوام ۸۴ رو بخرم ولی بهم میگن دفرانسیلش ضعیفه و توان بدنه ی سنگینشو نداره و سریع روی کوچکترین دستانداز داغون میشه و باید نوش کنی آیا شما همچین مشکلی داشتین؟

    3. سلام و خسته نباشید
      من اردی ۸۲ دارم که دور فن هاش تو دست انداز تند و کند میشه و کلا دور تند و کندریخته به هم.رله فن رو عم عوض کردم تاثیری نداشت.به نظرت از مهره فن هست یا جای دیگه
      ممنون

    4. سلام ماشین اول میخام بخرم آردی مدل۸۵خوبه یانه یاپراید بهتره منوراهنمایی کنید چون میگن پیکان بهترهه

  35. دوستان سلام
    من اولین ماشینمه و یه کارگاه کوچیک هم دارم منتها بدلیل مخارجم میخوام یه ماشین بگیریم برم اسنپ و روزانه ۳ تا ۴ ساعت اسنپ کارکنم. با پولی که دارم یا باید پراید مدل پایین بگیرم یا روا اگر روا انژکتور و دوگانه باشه به نظرتون برای اسنپ مناسبه؟ یا پراید؟

  36. شما که کارشناس خوردو نیستید لطفا راجع به خوردوی آردی نظر ندهید گویا شما ستون پنجم دشمن هستید .کشوری که صنعت در آن سالها مرده است اگر اسب و گاری خودش را مسخره کند باید کل درآمدش را بدهد برای خرید قسطی خودروی چینی اونم قسطی و بی کیفیت. ۱۰ سال آردی داشتم اتاق پژو و سواری پژو و مصرف بسیار بسیار پایین . متاسفانه ما چون روی انبار و ذخایر نفت و بنزین نشسته ایم تو کتمون نمی ره که خودرویی قابل ارزش است که پایین ترین مصرف را داشته باشد . ولی متاسفانه ما قدر داشته هایمان را نمی دانیم

  37. سلام خیلی عالی بود چون خودم آردی مدل ۷۸ دارم و با اطمینان میگم با هیچ ماشینی عوضش نمیکنم چون خیلی قدرتیه و همونطور که اشاره کردید دیفرانسیل عقبه. دمتون گرم از مطالبتون

    1. الکی میگه هیچ قدرتی نداره من خودم با آردی ۴تا کود ۵۰کیلویی بردم سر زمین هر کاری کردم ده متر تو شخم نرفت ولی با تیبا ۸تا قشنگ تو زمین کشاورزی می چرخید
      ولی نا گفته نمونه تیبا ۲۰اسب بخار از آردی قویتره وچرخ جلو زمینو چنگ میزنه

  38. سلام،من میخوام ماشین بخرم ولی همه میگن پراید ،خودمم دوس دارم روا معمولی بگیرم،البته یکی از دوستان روا۱۷۰۰مدل ۹۰داره ولی میگه اذیتم میکنه،میشه یکی جوابمو بده؟ینی نمیتونم روا بگیرم؟

  39. سلام.یه اردی ۸۳دارم (اولین ماشینم هست)به توصیه تعمیر کار ،ترموستاتش رو باز کرد ولی هر کسی یه چیز میگه یکی میگه کار خوبی کردی یکی میگه اشتباه کردی .ممنون میشم نظرتون در مورد باز کردن ترموستات اردی در تابستون رو بدونم

    1. سلام
      کار اشتباهی هست و یک‌سری تعمیرکار بی سواد همیشه اینکار رو انجام دادن.
      اولین تاثیرش افزایش مصرف سوخت، تاثیر بعدیش گرم و سرد شدن سریع بلوک و احتمال ترک خوردنش هست.
      موتور همیشه نیاز به وجود ترموستات با درجه حرارت استاندارد کارخانه داره. حالا خود دانید.

  40. سلام آردی به نسبت هزینه‌های کنونی ماشین خوبیه البته مدل ۸۳ به بعد که خودمون داریم
    دوستان اشاره کردن من تقریبا تمامی موارد تزیینی که برای ۴۰۵ هست روی آردی گذاشتم از کفپوش‌های سه بعدی داخل و صندوق بگیر تا نمد درب صندوق و کاپوت و جک کاپوت و صندوق و پشته پران و استرس بار و خیلی چیزهای دیگه که کمی با تغییر ریز که خودتون میتونین انجام بدین قابل نصب روی آردی هست هزینه تعمیراتشم که خیلی پایینه کلا ماشین خوبیه راضی هستیم ازش به شرط اینکه سالانه چک آپش کنین و البته مثل انسان متشخص برونی:-)

  41. سلام دوستان کسی میدونه فرق بین اردی بالای ۸۲ لا زیر ۸۲ ب غیر از کولر وهیدرولیک آیا چیز دیگم هس من میخوام بگیرم موندم ک زیر ۸۲ ک گیربکس آلمانه رو ب کولر و هیدرولیک ترجیح بدم یا ن؟

    1. زیر ۸۱ کاربراتی بگیر کیفیت خیلی خوبی دارن تنها عیبش کاربراتیها رام ودسته موتورشون هست.که هرسال میشکنه.با رام ودسته موتور رواعوضش کن درست میشه.دلکو را مگنتی کن.کویل ۸۰۰ هیتاچی بنداز.دینام بنزی ۹۰ امپری بنداز.شمع چهار پلاتینه بنداز.دف تویوتا بنداز.من این کارا رو رو ماشینم کردم .تو جاده همرو سوسک میکنم

      1. از کاربرات هم براش بگو
        تو زمستون اصلا روشن نمیشه همیشه باید دستت تو کاپوت باشه مگنت عوض کنی سوزن تنظیم کنی

  42. من آردی دارم موتورش واقعامقاومه ازپرایدخیلی بهتره تنهانقطه ضعفش صداش درضمن هرکسی نمیتونه باهاش رانندگی کنه

  43. سلام.یه اردی ۸۴دارم منکه عشق سرعتم چون با پارس کمتر ۱۷۰تا نمیرم وقتی اردیم دستمه دیگ همش ۱۴۰کمتر باش نمیرم ی انباری مخصوص انداختم صدا اگزوزشا کردم ۴۰۵ من متولد ۷۵ام داتشجوام ۵ ساله ک گواهیناممو گرفتم اردیو از زیرپای بابام کشیدم تا مجبور شد ی پارس ۸۹ بگیره خانواده پر جمعیتم ۶ ماه ب ۶ ماه میریم مسافرت خرجش خیلی خیلی کمتراز پارسمونه برکت کرده هیجا نذاشته منو تمیز نگهش داشتم ظاهری ۴۰۵کردمش و دودی یدست چون پابه پا پارس سه بار از اصفهان ب مشهد.سفرا بعدی دو بار ب شیراز.سه بار جنوب واصفهان گردی کلامیدوونمش عالمی داره.خواسم ۴۰۵ش کنم ب خاطر فقط سرعت ولی تصمیم گرفتم نفروشمش برم سربازی بیام در کنار سالارم یدونه elxبیارم فداتون
    ..اردی ینی عشق

  44. شاید آردی به خوبی پژو ۴۰۵ نباشه ، ولی وقتی قیمت خرید آردی خودم رو که ۷ میلیون تومن خریدمش با پژو ۴۰۵ که ۸۰ میلیون هست مقایسع میکنم میفهمم خیلی عاشق آردی هستم و اون ده بیست درصد کاهش کیفیتش نسبت به ۴۰۵ با توجه به اختلاف ۷۲ میلیونی ش بی اهمیت جلوه میده

  45. سلام من خودم آردی۸۱کالبراتور هیدرولیک کولردار دارم ۴ساله دارمش بهش میرسم دوسشم دارم رنگ عدسیه به کساییکه مشکل صدای آردط دارن میگم یه منبع اگزوز ۴۰۵ببندن که مشکل صداحل شه اگه مشکل استارت خوردن دارید یه دلکو مگنتی ببندید ولی آردی سوار کالبراتوری همیشه باید یه فیوز دلکو همراهش داشته باشه اگه مشکل گرمای موتورو دارید یه فن ببندید اونم حل میشه اگه مشکل کشش سربالایی دارید بندازید رو بنزین اینم حل میشه البته اگه شمعاتون فیلر گذاری شده باشه و دلکوتون تنظیم باشه اگه میخواین دیفرانسیلتون به زوزه کشیدن نیوفته هرموقع رفتید تعویض روغن روغن دفر رو بدید یه نگا بندازن اگه میخواید عمر گیربکستون زیاد باشه روغن اونم چک کنید و موقع دنده عوض کردن زود پاتونو از کلاچ ورندارید که به چهارشاخشم صدمه میزنه درکل راضیم خصوصا اینکه ۲سال پیش باسرعت ۱۲۰سرپیچ کنترل از دستم درومد کوبیدم به گاردریل حتی خونم از دماغم نیومد فقط بدنش خرج ورداشت توجه کنید فقط بدنش نه فنیش حتی تصور کن با پراید بودم البته اگه شتاب بخوایین و سرعت اولیه پراید عالیه در آخر اگه خواستین آردی بخرین توجه کنید بخارش کم باشه و دفرش و گیربکسش زوزه نکشه ببخشید اگه مطالبم زیاد بود چون دیدم سال ۹۸هم مردم مشتاق خرید آردی هستن خوشحال شدمو خواستم نظراتمو بگم
    یاعلی

  46. سلام
    خسنه نباشی رفیق مطالبتون خیلی جالبه

    میخواستم ببینم با توجه به اینکه تنها ماشین دیف عقب با قیمت در دسترس آردی هست
    ارزش داره بخوام بگیرمش و تیونینگش کنم؟
    میخوام موتورش و عوض کنم تا قدرت بیشتری داشته باشم..
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      امکان‌پذیر هست. تو مسابقات دریفت هم یکی داشتیم که موتور ۲JZ تویوتا روش نصب بود.
      برای این منظور باید موتور، گیربکس، گاردان، دفرانسیل، تعلیق و ترمزها کاملا تعویض بشن و از ماشین فقط یک پوسته میمونه.

  47. منم هم اردی انژکتوری داشتم هم کاربرات اردیهای انژکتوری کشش کمتروشتاب کمتری دارن نصبت به کاربرات تمامی قطعات اردی کاربرات خیلی بهتر وباکیفیت تر از اردی انژکتوری است.وتوسربالایی بهتر میرن استحلاک پایینی دارند.ازمدل۷۸تا۸۱کاربراتیها ازگیربکس گتراگ المان استفاده شده وبیشتر قطعات یافرانسه است یا المانی وکیفیت رنگ بهتری دارن.وعیب هاش اگه برطرف میشدبهترین ماشین ایرانی میشد.من اردی انژکتورمو فروختم وکاربراتی رو نگه داشتم.وعیب هاشو برطرف کردم مثل شکسته شدن دسته موتور که رام ودسته موتورم بانمونه روا اصلاح شده برطرف کردم.دلکو رامگنتی.وکویل ۸۰۰ژاپن انداختم.دیفرانسیل تویوتا انداختم.شمع چهار پلاتینه انداختم .راه ورود هوا به موتور راازبقل. چراق جلو اوردم تاهوای خنک به موتور برسه.وشتاب وسرعت با۴۰۵یکی شده.وخیلی پرشتاب تر شده و۱۰ ساله دارمش ونمیفروشمش.

  48. سلام من آردی مدل ۸۲ کاربراتور دارم آیا برای اطمینان روی فولی پروانه نصب کنم برای خنک کنندگی موتور مفید است و در عمر موتور تاثیر دارد لطفا راهنمائی بفرمائید

  49. سلام من اردی ۸۴ دارم و خیلی هم راضی هستم ۱۷۰۰۰۰ کار کرده وتا کنون به جز تعویض واشر سر سیلندر هیج تعمیری بر روی موتور و کیربکس ودفرانسیل و ترمز سیستم برق سیستم سوخت رسانی فرمان و داخل اتاق انجام نشده است

  50. من حدود۳ساله روا معمولی مدل۸۸دارم ازلحاظ خرج مخارج مثل پرایده کم خرجه یکم توشتاب اولیه کم میاره ک اونم چندان مهم نیس قرارنیس که پروازکنیم ادم دوسه ثانیه دیربه سرعت مدنظرش برسه هیچی نمیشه.مزایای زیادی هم داره روا نظیرخیالت تخته ک تسمه تایمرنداره مال رواواردی تسمه نیس زنجیرهس که نیازبه تعویض نداره.مصرف سوختشم طبیعیه یکم ازپرایدبیشترباشه به هرحال وزنش یکونیم برابره پرایده.درکل تواین گرونی نسبت ب پرایدماشین ایده الی هس اردی و روا رواسال همکه قابل رقابت باپژوهس اگ یکم برسی بهش

  51. سلام دوستان من یه اردی ۸۴ دارم فقط اینو بگم ۱۹۰ تا باهاش پر کردم تو سینه کشهای جاده سرچم از یه ریو پرو هم رد شدم خلاصه پدرشو در اوردم ۱۴ ساله دارمش عاشقشم گیربکس کتراگ با دف تویوتا و هواکش اسپرت وتوربو فن برقی مصب کنید عالی میشه

    1. شوخی نکن .پدر ریو را در آوردی چی زدی ۱۹۰تا با آردی .بخوای ۱۰۰تا با آردی بری باید نیم ساعت وایسی تا شتابش به ۱۰۰برسه بعدش اصلا ترمز نمیگیره با ۶۰تا سر میخوره

  52. سلام بابای من ۱۰ساله که ماشین اردی مدل ۸۳ داره اوایلش که این ماشینو خریده بود بلد نبود چجوری باهاش کارکنه به خاطر همین توی راه همش جوش می اورد تااینکه کارکردن باهاشو یاد گرفت به نظرم ماشینه خوبیه ولی اصلا سرعتش خوب نیست ونمیشه باهاش کولر گرفت چون به موتورش فشار میاد ولی از پراید بهتره

  53. درود بر دوستان
    من ۱۵ ساله اردی دارم.۲۴۰۰۰۰ باهاش رفتم فقط سال گذشته دنده دو بیرون میزد گیربکس را تعمیر کردم. جدیدا موقع تعویض دنده یه صدای تقه توی دیفرانسیل داره. بهتر همین دیفرانسیل را تعمیر کنم یا با نوع تویوتا عوض کنم. اگر دوستان ازمزایا. قیمت و هزینه تعویض اطلاع دارند. لطفا راهنمایی کنند. با سپاس

    1. شما همین را تعمیر کنی بهتر و کم خرج تره اما درصورتی که دیفرانسیل تویوتا بصورت تمیز و کم کارکرد پیدا کنی خیلی برروی قدرت خودرو تاثیر میگذاره

  54. باسلام منم چند ساله اردی مدل ۸۴ دارم راضی هستم میخواستم بدونم وجود بخار در موتور طبیعی هست یا ماشین من فقط بخار داره ؟ درصورتی که روغن هم کم نمیکنه وهیچ مشکلی نداره

  55. سلام خسته نباشید من ی پراید ۸۵ دارم شاسیش شکستگی داشت ترمیم کردم ولی دل چرکی شدم ازش میخوام بفروشمش اردی بخرم ولی خیلی درمورد اردی بد تعریف میکنن تمام نظرات دوستانو خوندم بنظرتون بخرم یا نه چون از شاسی ضعیف پراید خسته شدم

  56. سلام به همه دوستان من یه آردی مدل ۷۸ دارم سال ۹۳ خریدمش گاز ال پی جی نصب بود اولش از مصرف گاز نسبت به بنزین راضی بودم ولی بعد از سه سال بعلت حرارت زیاد سوختن گاز موتور داغ میکرد وواشر سر سیلندر سوخت از اون به بعد مکانیکم گفت کپسول گاز را باز کن تا کمتر واشر سرسیلندر بسوزونه من توجه زیاد نکردم وبخاطر کارم ومصرف کمش ادامه دادم تا اینکه یا تاقان زد وکلی خرج گذاشت رودستم الان کپسول باز کردم ماشین شده دنبه مثل اولش صفر صفر از من شنیدن گاز برا ماشین خوب نیست وگرنه خارجیها ازش استفاده میکردن خوش باشید

  57. باسلام منم چند ساله اردی مدل ۸۴ دارم راضی هستم میخواستم بدونم وجود بخار در موتور طبیعی هست یا ماشین من فقط بخار داره ؟ درصورتی که روغن هم کم نمیکنه وهیچ مشکلی نداره
    سلام سوال بنده هم همینه لطفا توضیح کاملی بدید

  58. میگن شتابش خیلی کمه و از دنده ۳به بعد ماشین لرزش داره و شتاب آنچنانی نداره من قبلش سمند داشتم خواهش میکنم کمکم کنید میخوام آردی بخرم

  59. مهند س سیدمنصور اولیائی

    باعرض سلام ,جهت بالا بردن شتاب و هندلیک می توان از شمع سوزنی ( نکته در صورت امکان همراه با وایر باکیفیت ) NGK اسفاده کنید شمع بوش بعد از ۳۰۰۰کیلومتر دچار شکستگی در چینی آن می شود ولی شمع ژاپنی اینطور نیست و با این کار پژو۴۰۵ یا پارس را تا حدود سرعت ۹۰کیلومتر کاملا گرفته اید و نمی توانند از شما سبقت بگیرند همچنین بهتر است رینگ تعویض نشود به علت وجود نقص در سیستم ترمز عقب اگر لنت ترمز ها کمی عمر کرده باشد و رگلاژ ترمز دستی سفت شده باشد و بهتر است از لاستیک ۱۸۵/۷۰/۱۳ روی رینگ فابریک استفاده شود با لاستیک های برند هانکوک و یا جینیو همچنین استفاده از سه نوع ترموستات برای شرایط سرما و گرمای فصلی می تواند تاثیر به سزایی دز مصرف سوخت و شتاب خودرو و استهلاک خودرو داشته باشد البته روی RD I امتحان کنید بهتراست باسپاس فراوان

  60. واقعا جالب بود تمامی نظرات رو خوندم ممنون از اینکه روحیه دادین دوستان من ۲۷ میل پول دارم به نظرتون میشه یه پژو یا سمند خوب گرفت ( منظورم شکار) یا بهتره یه اردی بگیرم و این موارد رو انجام بدم :
    سیستم کلاچ اهرمی برای نرم کردن پدال کلاج
    گیربکس گتراک المانی
    تعویض پروانه با نمونه برقی اتوماتیک
    به جای پلاتین مگنت نصب شود
    دلکو مگنتی
    کویل ۸۰۰ هیتاچی
    دینام بنزی ۹۰ امپری
    شمع چهار پلاتینه
    منبع اگزوز ۴۰۵
    هواکش اسپرت
    دیفر تویوتا
    بنطرتون ارزش داره این موارد رو روی اردی انجام بدم و کسی میتونه بگه تقریبا هزینه این موارد چقدر میشه ؟
    این شمارمه ممنون میشم تلگرام جواب بدین
    ۰۹۳۹۰۶۷۶۲۳۸

  61. سلام من هم کلی بعد از پرشیا سواری و پژو و پراید یه آردی کاربراتور مدل ۸۰ گرفتم درسته که ظاهرش کمی خوب نیست ولی نسبت به هزینه ای که کردم بهتره ، فقط اون دوست عزیزی که گفتند فن توربو نصب کردم شتاب بیشتر شد از کجا باید تهیه کنیم ممنون میشم از راهنماییتان

  62. باسلام،من خودم یه ماهه روامعمولی مدل۸۸گرفتم نسبت به قیمتش ماشین خوبی قبلا هم پرایدداشتم تنهاچیزی که من درپرایددیدم مصرف پایین اون بودولی ازنظرایمنی وکولروبخاری ورخ وجاداربودن اصلاقابل مقایسه باروانیست باپرایدوقتی سرعت میری صدای چرخهاوهواداخل گوش ادم هست پرایدفقط برای داخل شهراون هم باسرعت بیشتراز هفتادتانبایدبری چون که یک مقدارازموتور سیکلت امنیتش بالاتره شماوقتی درجاده باپرایدرانندگی میکنیدوقتی یک کامیون ازکنارشماعبورکنه بادکامیون پرایدتکان میده پرایدتازمانی برای مامردم خوب که باهاش تصادف شدیدنکردیم موقع تصادف شدیدمتوجه میشیم که ایمنی خیلی بهترازمصرف کم بنزین یک ماشین هست پرایدبایدبه جای موتورسیکلت داخل شهرسواربشی یعنی شصت میلیون بایدبدی به پرایدصفربه جای موتورسیکلت داخل شهرسواربشی بعدش هم پرایدنسبت به وزنش مصرفش زیادحالادیگه خودتون قضاوت کنیدپرایدبهتره یاروا؟موفق باشید.

  63. سلام علیکم.ببخشید من پژو اردی مدل ۸۰میخوام بدونم چجوری؟
    مشکلات یا معایبش چیه؟چه تعمیراتی میخواد؟ قیمت الان ماشین ؟
    کولر و بخاری نداره؟؟

    1. سلام مدل ۸۰ به صورت فابریکی ککلر و هیدرولیک فرمان نداره
      کاربرات هم هست
      قیمت تو این بازار دم عید حدودا ۱۰ الی ۱۵ تومن هست
      تعمیر اساسی موتور حدودا ۲.۵ میلیون خرج برمیداره
      تعمیر اساسی دیفرانسیل اش حدودا ۱ الی ۱.۵ بسته به مدل دیفرانسیل ات(البته با هزینه ی کمتر میتونید دف پیکانی یا همون دنده درشت نصب کنید روش)
      هزینه ی تعمیر گیربکس حدودا از ۱ الی ۱.۵ میلیون هست
      کابرات رو بخواید عوض کنید حدودا ۷۰۰تومن
      سرویس گاربرات حدودا ۲۰۰ تومن
      دلکو ماشین ۴۰۰ تومنِ
      این هزینه های یه اردی مدل ۸۰ که همه چیش خرابه رو خدمتتون عرض کردم
      ولی سعی کنید تو این مدل یه ماشین موتور سالم تهیه کنید
      موفق باشید

  64. سلام دوستان
    ممنون بابت نظرات دقیق و کارشناسی همه…
    میخواستم بدونم کولر آردی به درد استان خوزستان میخوره؟ فصل تابستون با کولر روشن موتور گرم نمیکنه؟ خنک کنندگی کولر به اندازه ی کافی هست؟

    1. هوای خوزستان نمیدونم چجوریه ولی بدون تعصب در هوای ۴۵ درجه بندرعباس وسط مرداد شرجی بالای ۹درصد، بیچاره خوب جواب میده و دمای آب تکون نمیخوره.

  65. دوستان نظرشون اینه کا آردی کابراتوری قدرت و شتاب بیشتری نسبت به انژکتوری داره..!!
    ولی از لحاظ علمی و فنی برعکسه…!!!
    انژکتوری قدرت بیشتر، شتاب بیشتر و مصرف کمتری داره…

  66. سلام
    ازهمون روزهایی که این ماشین بازار اومد یه دیدگاه اشتباه هم به نظر من باهاش اومد اینکه پیکان سوار میشی خرج پژو میکنی
    میخاستم بگم اینطور نیست و این یک طرز فکر
    اشتباه است
    دست کسانی که این خودرو رو ساختن درد نکنه من الان میفهمم که ان زمان این خوردو ساخته شد سازندگانش چه خدمتی به ما کردند
    ان روزها اگر کسی نمیتونست ۴۰۵بخره آردی باقیمت خیلی پایینتر میخرید واز نظر ظاهری هم مثل ۴۰۵بود

  67. من یک آردی ۸۵ انژکتوری دارم با ۱۵۰ تا کارکرد

    واقعا کیفیت ساخت داخل کابین عالیه و هنوز انگار دیروز از کمپانی اومده بیرون

    مصرف درون جاده در ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بدون اغراق

    بدنه محکمی که صافکار به زبونش گفت پدرم در اومد یه تیکه رو صاف کنم

    بدون نفوذ باد و سرما به کابین

    فرمون نرمتر از glx

    تنها مشکلش زور زدن در شیب هست که اونم طبیعیه چون موتور پیکانه ولی اگر سیلندر تراش بخوره و ۱۷۵۰ کنیش قدرتش چشم گیر میشه

  68. سلام دوستان. به نظرتون اهرم کلاج نصب کنم رو ماشین. بعضیا میگن مثل اینه که همیشه نیم کلاج رانندگی میکنی؟تجربیاتتون رو بفرمایین

    1. بله
      خودم یه آردی انژکتوری مدل ۸۲ دارم که صاحب قبلیش کلاج رو اهرمی کرده خیلی نرم و خوبه.
      خدا خیرش بده.

    2. بله شک نکنید. یه مهره رگلاژ داره که خودتون میتونید تنظیم کنید بالا ول کنه یا پایین. من ۱۸ سال پیش اهرمی کردم و هنوز بعد از ۲۳۰ تا کارکرد دیسک و صفحه عوض نکردم.

  69. با سلام دوستان سوالی که داشتم اینکه کسی یا جایی را سراغ درید اکسل عقب رو تغییر بدن و اکسل و دیفرانسیل bmw 320 e21 رو روش نصب کنند ؟؟

  70. سیّد رضا میرکریمی

    با سلام من ۳تا آردی داشتم یه یشمی ۸۴ یه سفید ۸۵ که هردوتا صفر بودند و یه آردی خاکستری ۸۵ کارکرده ؛ در کُل ماشین خوبیه و با نظرات عالی شما کاملاً موافقم ؛ تشکر و ممنون از نظرات خوبتون.

  71. سلام،
    ماشین بسیار خوبیه چون شما دارید با قیمت کمی بیش از پیکان با امکاناتی مانند پراید و با قیافه چون ۴۰۵ یک اتومبیل کاملا کم خرج رو سوار میشید.
    توصیه میکنم حتما بخرید.

  72. بنده قبل از آردی دوتا ۲۰۶ داشتم و با اینکه ۲۰۶ ماشین بسیار خوب و روانی هست ولی خرابی های ناگهانی زیاد داشت مثلا وسط اتوبان خاموش می‌کرد و هیچ برقکار و مکانیک و دیاگ کاری نمیتونست عیبش رو تشخیص بده. یا مثلا کولرش قطع میشد یا دینامش از کار می افتاد و مخارجشون هم زیاد بود مثلا یه پمپ در ۲۰۶ چهار برابر آردی و پراید قیمت داره.
    و خلاصه با بی میلی یه آردی دست دوم خریدم که فقط باهاش امورات شهری رو انجام بدم ولی انقدر این ماشین بی خرج و راحته که چند ساله سوارم. کولرش خوبه، بخاریش میزونه، زیربندش نرمه، و خدایی از پراید خیلی خیلی بهتر و جادار تره.

  73. سلام وقت بخیر
    ممنون از همه دوستانی که نظرات عالی و بدون اغماز خودتون رو دادید، من هم یه مورد پش اومده که آردی انژکتوری ۸۴ سفید سالم سالمه، الان پی کی ۸۵ سالم دارم و راضی ام فقط از مصرف آردی و مخارج خیلی ها ترسوندنم که با خوندن نظرات تا به اینجا با توجه به ایمنی و سواری متفاوت خیلی قانع شدم به خریدنش البته تو فکرمه هم گیربکس هم دیف هم هواکش و منبع رو به پیشنهاد دوستان عوض کنم اگرچه مال خودش مشکل نداره! تنها چیزی که ذهنمو درگیر کرده میزان مصرفش نسبت به پراید هست واقعا صدی چند مصرف داخل شهر داره؟

    1. داداش داخل شهر هر ۱۰۰ تا ۹ لیتر مصرف داره ولی خب سواریش خوبه کولرشم قویه و فرمان نرمی هم داره.برا مسافرت بیرون شهرم ۷ لیتر مصرف میکنه و در جاده ها کفی هم هیچ مشکلی نداره خیلی نرم راحت میره اما‌ اگه برا مناطق کوهستانی میخای اونجا یمقدار ممکنه اذیت شی باید آروم آروم بری بهش فشار نیاری .ایمنی بسیار بالایی داره پدرم با ۴ نفر سرنشین با کامیون تصادف کرد و زنده موند.البته پاهاش شکست و یکی از مسافرا هم باز پاش شکست اما در مقابل شاخ به شاخ زدن به ۱۰ تن این چیزی نیست.سمت راننده پدرم دقیقا به چرخ سمت راننده کامیون خورده بود

  74. سلام
    من سرسیلندر ماشینم خراب شده بنظرتون سرسیلندر آردی کاربراتوری با انژکتور تفاوتی دارد یا خیر.لطفا راهنمایی کنید

  75. شاسی و گیربکس ضعیفه.
    دفرانسیل زود خراب میشه
    تو سربالایی راه نمیره و گاز زیاد بخوره جوش میاره.مصرف سوخت بالا.
    سواری تو جاده خوبه.کشش دنده ۴ خوبه.
    از پیکان بهتره در کل ولی به پراید نمیرسه اصلا از نظر فنی.موتور گیربکس با اتاق جور نیست و استهلاکش بالاست

    1. سلام من سال ۸۸ بدون تحقیق یه آردی مدل ۸۳ گرفتم سر بیست روز یه سفر رفتم رشت و انزلی با اینکه زیاد با آردی آشنایی نداشتم ولی احساس کردم تو او رنج قیمت برای من ماشین خوبیه اوایل یه مقدار برام سخت بود سنگینی اتاق نسبت به موتور ولی بعد از یه مدت عاشقش شده بودم.بعد ازدوسال برای خرید خونه فروختمش..کمی بعد دوباره یکی دیگه مدل ۸۳ به پستم خورد هر دو عالی بودند…تا ۹۴ که اونم فروختم.پارسال یه مدل آردی ۸۰ عدسی رنگ گیرم افتاد.ماهه گذشته هم باهش رفتم اهواز و برگشتم .کاربراتور عروسک اینو از اون دوتای قبلی بیشتر دوست دارم..یه چرخشو با یه ۱۱۱ عوض نمیکنم.عشقه عشق…در کل آردی ماشین خوبیه برای طبقه ما..حالا اونی که میگی ۸۳..یه مکانیک و یه صافکار نقاش نشون بده تایید شد بخر که حرف نداره. آردی رو از آردی سواران بپرسید…یه ماه اول سخته برات ولی بعد از اون دیگه پراید به چشمت نمیاد..فقط آردی.

  76. انصافا من هم پرایدمدل ۸۴ داشتم.هم پیکان پژو(تو کردستان یه پیکانهای پیکانهای جالبی هست که موتور و دف پژو ۵۰۴ روشه) هم پراید ۸۶ هم پیکان.ولی الان یه rdiسفید مدل۸۳ دارم که واقعا ازش راضیم.سواریش عالیه.اتاقش کیپ و بی سرو صدا وخلاصه به نظرم بیشتر از پولی که میدی آش میخوری

  77. من قبلاً داشتم ماشین خوبی است ،برخلاف حرفهای مردم ما ایرانیها سرخود وراجی زیاد میکنیم،این ماشین نسبت به پول و موقعیت بعضی ها مثل ما خوب بودوهمان لذت پژو،رو یه جورایی بردیم،ازهر لحاظ از پراید سرتر،است .اون چند لیتر مصرف بیشتر هم فدای سرش حداقل اتاق قرص ومحکمی دارد،اون شتاب اولیه هم که کمه بنظر من مهم نیست ،مگر می‌خوایم هر روز مسابقه بدیم ،سربالایهای،مثل جاده چالوس من با آردی با دنده دو می رفتم الآنم که پرشیا دارم با دنده دو میرم بری سه کم میاره پس تو سربالایی فرقی نمیکنه زیاد،درکل آقا ماشین خوبی است

    1. حاجی حتما پرشیات خمار بوده وگر نه سربالایی که آردی با دنده دو بره ماشین های دیگه با دنده چهار میرن من خودم تیبا هاچبک دارم تقریبا هر سربالایی را نسبت به پژو یا پراید یه دنده بیشتر میخوره

  78. من آردی دارم، آردی از نظر بدنه بهتر از پرایده، ولی پراید از نظر شتاب و سوخت، و سرعت، به نظر میرسه بهتره، ولی بدنه اش ضعیفه
    اگر به جای آردی و پراید ماشینی بود که هم قیمتش مناسب بود و هم مشکلات آردی و پراید نداشت، خیلی بهتر بود، ولی به هر حال نه آردی نه پراید بدرد نمی خورند، ولی برای ایرانی ها با این وضع گرانی، باز آردی مطمئن تر هست اگر تصادف بشه، لااقل کمتر خسارت می بینید

  79. سلام خسته نباشید بنظرم اردی ماشین سگ جونی هس هم استقامت بسیار بالای داره هم وزنش. تو جاده راحت بپیچ .راحتم جمع جور میشه.من خودم تقریبا۱۰ سال داشتم قرآنی تا۸۰۰کیلو بارش میکردم مثل مرد میرفت البته شتابش کم هست اما دور ک برداره دیگ تمومه

  80. با سلام
    ماشین آردی مدل ۸۴ انژکتور بهتره یا پراید مدل ۸۲ با احتساب اینکه هر دوشون شاسیا پلمپه و بدون رنگه؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  81. سلام من یه آردی ۸۶ دوگانه دارم.
    توی اسنپ کار میکنم و به جرات میتونم بگم تنها ماشینیه که بدرد اسنپ میخوره چون
    بدنه تقریبا محکم
    فضای خوب
    راحتی صندلی و فرمان
    خرج کم
    خرابی کم
    هزینه سوخت کم

    معایبی هم داره از جمله
    شتاب در لحظه کم
    سیستم کمک فنر خوب نیست
    گیر بکس ضعیف

    البته اگه میخواین شتاب داشته باشه و قدرت موتور ۲ برابر بشه باید ترفند زیر رو مثل من بزنید:
    اول از همه هر ۲ ماه روآ( بجز روای سال) باید فیلر گیری بشه در غیر اینصورت و طی مدت زمان بیشتر قدرت موتور رفته رفته تا نصف کاهش پیدا میکنه و این ربطی به میزان پیمایش نداره بلکه به سردی و گرمی هوا و میزان انبساط قطعات موتور ربط داره.
    دوم اینکه یک فن پیکانی جلوی تسمه و روبروی رادیاتور نصب بشه تا علاوه بر ۲ فن فابریک، موتور با ۳ فن خنک بشه چون روا و آردی استعداد وحشتناکی توی داغی موتور دارن که با این روش کاملا برطرف و قدرت موتور بیشتر میشه.
    سوم اینکه فیلتر هوای ورودی موتور و تمام متعلقات پلاستیکیشو حذف و با یک فیلتر هوای اسپرت خوب جایگزین کنید تا اکسیژن بیشتری برای احتراق بیشتر و کاملتر وارد سیلندرها شود.
    چهارم حذف کاتالیست و یکسره کردن مجرای خروج دود از اگزوز که البته بدون کاتالیست معاینه فنی رو از دست میدین ولی میتونین قبل از معاینه فنی نصب کنین و بعد از اون دوباره درش بیارین.
    پنجم حذف برنامه سنسور اکسیژن از ای سی یو خودرو( البته مسئولیتش با خودتونه ولی من این کار رو کردم) که باعث میشه محدودیتی در ورود اکسیژن به موتور ایجاد نشه.عیبش هم اینه که توی معاینه فنی آلایندگی بیشتر نشون میده ولی من با کاتالیست به تنهایی معاینه فنی گرفتم.
    من ۵ مورد بالا رو انجام دادم و نه تنها قدرت موتور به طرز معجزه آسایی بالاتر رفت بلکه در حالت گاز و در تابستان همراه با کولر روشن، بدون کاهش قدرت چشمگیر یا جوش آوردن مسافر کشی کردم و ماشین آخ هم نگفت.اگه از ۲ مورد آخر نگرانین، حتما ۳ مورد اول رو انجام بدین.همچنین در حالت گاز بدون کولر، قدرا موتور مثل حالت بنزین میشه.
    با اینکارهای بالا از تمام ظرفیت موتور استفاده میشه و فکر نکنم راه دیگه ای برای تقویت موتورش باشه.

  82. سلام من یک آردی مدل ۸۴ دارم
    ماشین خوبی هست ماشینی نرم و زیباست
    فقط در سر بالایی ها کم میاره و همینتور در شتاب
    وقتی میخای حرکت کنی یه کم طول میکشه که به سرعت بالایی برسی من این ماشین رو سال ۸۶ خریداری کردم و هنوز خوب کار میکنه ممنونم از سازنده این ماشین

      1. هیچ ماشینی بی عیب نیست چه ارزونش مثل آردی چه گرونش مثل ۲۰۶ و پرشیا بستگی به نگهداریش داره من خودم یه آردی ۸۳ دارم نمیگم اذیت نداره ولی بوقتشم بهم حال میده رفیقم یه تیبا صفر گرفته هر روز میره نمایندگی (اینم از ماشین صفر و تیبا که هنوز به ۵ سال نرسیده به گوز گوز افتاده )هر وقت تیبای شما هم ۲۰ سال کار کردو بعدش اومدی گفتی باز ازش راضی هستم حق با تو

  83. سلام
    من اردی ۸۴ دارم از صفر باخودم بوده بهش میرسم و نمیزارم یه دونه خاک روش بیفته
    تو سال ۹۹ تو جاده ۱۷۰ تا رو باهاش رفتم بدون مشکل و صدای اضافی نزدیک یک ربع بیست دقیقه از ۱۶۰ تا سرعت پایین تر نیومدم
    توی یه جاده صاف و خلوت ساعت ۸ صبح رفتم دوردور و باهاش ۲۰۰ تا رو پر کردم
    نسبت به قیمت ۱۷۰ تو جاده و تو جاده خلوت ۲۰۰ سرعت واقعا میرزه واینکه خرابیه زیادی نداشته از سال ۸۴ که گرفتمش همش ۱ میلیون خرجش کردم
    تو جاده هم همه رو سوسک میکنم
    باتشکر ممنون که وقت گذاشتید و خواندید
    اردی یعنی نفس
    اگه بخریش پشیمون نمیشی
    اولش خوشت نمیاد ولی دو روز بگزره عاشقش میشی

  84. سلام به همه
    اقا محسن شما توی مطلب کم کردن ارتفاع ماشین گفته بودید بهترین راه استفاده از ست کمک و فنر اسپرت هستش
    خاستم بپرسم برا این ماشین یعنی پژو اردی چه راه هایی برا کم کردن ارتفاع اصولی هستش
    مرسی از همه

    1. سلام، عقب رو که فکر می‌کنم باید از شمش‌ها کم کنید، برای جلو هم فنر و کمک اسپرت، ولی آردی اگزوزش تو حالت عادی هم گیر میکنه زمین باید حواستون باشه، با ۴۰۵ فرق میکنه.

  85. علی آردی سوار

    پیشنهاد من برای خرید آردی مدل های قبل ۸۲ است
    اتاق بی صدا گریبکس آلمانی بی دردسر و جنس قطعات بکار رفته کیفت دارند…یکمی هم کلا خرج آردی بالاست ولی باید یکم دست و دلبازی بخرج بدی و یکم هم دست به آچار باشی سواری خیلی بهتری بهت میده…کولر و هیدرولیک رو فراموش کنید چون زور ماشین گرفته میشه…. بخاطر اتاق سنگین جلوبندی زود مستهلک میشه که باید پوسته کمک خوب بندازین بوش طبق آهنی یا همون لندروری و اکثر جنسارو سعی کنید لاهیجان بندازین مرگ نداره…دف تویوتا لازم نی خوده پیکانی جواب میده و چون سری کاربرات میل گاردان دو تیکه دارد از چهارشاخ توس استفاده کنید و لذتشو ببرید

  86. سلام عرض ادب منم هم یک سالار آردی مدل۸۱ دارم قبلا پراید داشتم از وقتی اردی گرفتم اردی رو به پراید ترجیح میدم، درسته شتاب و سرعت کمتری داره نسبت به پراید ولی عمر بیشتری داره، خداروشکر راضی ام ازش،

  87. سلام
    من RD مدل ۷۸ دارم و بیشتر از ۱۵ ساله دستمه و رضایت کامل دارم
    میدونم با سه برابر پول فروش این ماشین نمیتونم پراید مدل ۹۵ به بالا بگیرم به خاطر همین قصد دارم نگه دارم.
    فقط این مدلی که من دارم کولر نداره
    تهران کجا میتونم ببرم برای نصب کولر؟
    فکر میکنید تقریبا چقدر هزینه بر میداره ؟
    مرسی از راهنمایی

  88. آردی از نظر من ارزش خرید نداره
    باک بنزین از ۴۰۵ کوچیک تره
    قدرت موتور ۴۰۵ بیشتره
    تازه گشتاور ۴۰۵ از کل ماشین های ایرانی بهتره که تو سر بالایی ۴۰۵ عالی عمل میکنه
    شتاب ۴۰۵ بیشتره
    و در ضمن آردی یه خودرو از رده خارجه
    پیدا کردن قطعات یه خورده سخته
    آردی هر چی باشه باز ۴۰۵ ازش سر تره
    اگه میخواین همچین پولی برای آردی بدید چند مدل پایین تر glx بگیرین

    1. ۴۰۵؟
      این چیزایی که میگم ۴۰۵ از آردی کناره داره
      شتاب
      قدرت
      اگه از اینا برای ۴۰۵ استفاده کنی واشر میزنه
      ۴۰۵ سلطان واشر🤣

  89. سلام و تشکر از نقد شما
    شاید تجربه بنده به درد بعضی دوستان بخوره.
    من یه سمند LX EF7 مدل ۹۲ دارم که ۱۸۰ تا کار کرده. قبلش یه آردی ۸۲ داشتم و چون ارزش فروختن نداشت هنوز دارمش با کارکرد حدود ۲۳۰ تا. هر دو را صفر خریدم و با حوصله آب بندی کردم. خانمم هم یه پراید صبا ۸۸ داره با کارکرد حدود ۲۱۰ تا.
    اول بگم که هیچ کدوم از اینا ماشین نیست و نمیدونم ما طبقه متوسط ایرانی تا کی باید سوار این ارابه ها بشیم.
    – شتاب پراید از اون دوتا بهتره. اما تقریبا در سرعت بالای ۱۰۰ صدای اتاق و حس ناامنی و عدم تعادل پیدا میکنی. مصرفش پایینه حدود ۶ تا، لوازم یدکیش ارزونتره گرچه بیشتر از آردی خرج در میاره. زیروبند پراید و چرخهای کوچکش تحمل خیابون های پر دست انداز ما رو نداره و تا حالا دوبار پولوس، یه بار گیربکس و یه بار کولر را تعمیر کردیم و اتاق خیلی به سر و صدا افتاده، که فکر میکنم رانندگی خانمم هم تاثیر داشته :)) ولی موتورش بعد از ۱۲ سال هنوز پرجون و پرشتابه.

    – شتاب آردی از بقیه کمتره، ولی تا سرعت ۱۳۰ خوب روی جاده میچسبه ولی علیرغم اتاق مرغوبی که داره صدای موتور پیکان شنیده میشه. مصرف بنزینش حدود ۸ تاست که از پراید بیشتر ولی از سمند کمتره. تا حالا هیچ تعمیر خاصی انجام ندادم براش غیر از اهرمی کردن کلاچ. کلا فرمون و کلاچ آردی خیلی نرمتر از اون دوتاست. اما توی دست اندازها نصبت به سمند میکوبه.

    – رویهمرفته شتاب و نرمی سمند از هردوش بیشتره و مخصوصا برای سفرهای جاده ای خستگی کمتری داره. اما هزینه هاش بالاست که همین باعث شده داخل شهر از آردی استفاده کنم. مصرف بنزینش هم از اون دوتا بالاتره حدود ۹ تا ۱۰، ولی ظاهرا میگن سمندهای سری اول مصرفش حدود ۶ تا ۷ بوده.

    چون مطلب شما درباره آردی بود اینطور بگم که در مقایسه با پیکان و پراید، آردی بهتره. البته مدلهایی که کولر و فرمون هیدرولیک داره. من در اون سالها بارها باهاش مسافرت میرفتم به مشهد و بندرعباس حتی در یخبندان زمستان و هوای داغ تابستان (که کل مسیر را کولر روشن میرفتم) و خستگی زیادی نداشت. اتاق آردی اصلا اصلا قابل قیاس با پراید نیست. اینو بلافاصله بعد از پیاده شدن از پراید و سوار آردی شدن حس میکنید. بنظرم تنها مزیت پراید بازدهی بیشتر موتورش نسبت به موتور پیکانه از نظر مصرف و شتاب.
    ماشین آردی یه خاصیتی داره که هیچ جذابیتی برای خرید نداره و فکر کنم اکثر ما از بی پولی مجبور به خرید آردی شدیم ولی اگه موردی گیر بیارید که خوب آبندی شده و باهاش مدارا کرده باشن بعد از مدتی بهش وابسته میشید، چون بیشتر از قیمتش بهتون کار میده و در کل نسبت به زمان خودش ماشین نجیبیه و هیچ دزدی سراغش نمیاد و نگران افت قیمتش بر اثر تصادف و این چیزا نخواهید بود.

  90. با سلام من هم یه آردی دارم مدل ۸۲ من باهاش توی آزاد راه با۱۷۹ تا رفتم دف رو تویوتایی کردم بعد گیر بکس هم ریز پیچه رنگش هم عدسی ماشین خوبیه با هاش توی اتوبان ها ازاد راه ها رفتیم خرجش نهایتاً برام ۱۰۰ هزار الی ۱ میلیون توموم شده ولی ارزش روندم داره لششو اگه نخری تمیزیشو بخری حرف منو اونوقت می فهمین

  91. سلام مطلبتون بسیار جالب بود، من چند ساله روا دارم، هندلینگ این ماشین سر پیچها و در سرعت بالا از ۴۰۵ خیلی کمتره، فنر بندی عقبش سفته و آزار دهنده است، ضریب دنده های گیربکسش پائینه یعنی ماشین در سرعتهای بالا تحت فشاره، مثلا روی ۳۰۰۰ دور در دنده پنج ۱۰۵ تا میره و چون روی ۵۵۰۰ میره رو قرمز بنابراین بالای ۳۰۰۰ تا موتور تحت فشاره، برخلاف پژو که تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه قرمز میشه،نه گیربکسش رو میشه دستکاری کرد نه دفش رو میشه سرعتی تر انداخت، در صورت تعویض دف با ی دف سرعتی حتما باید موتورش مثل روا سال ۱۷۰۰ بشه و سرسیلندر هم سوپاپ بزرگ بشه یا همون سرسیلنر روا سال بندازی،فقط در صورت تقویت موتور میشه دف یا گیربکس رو سرعتی تر کرد وگرنه شتاب ماشین کمتر میشه، در کل ماشین بهتریه نسبت به پراید، ایمن تره جادارتره خوشگلتره، تفاوت سوختش هم با پراید در بیرون شهر فقط یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتره ولی در داخل شهر بیشتره

  92. من اردی گرفتم سال ۸۸تاالان دارمش یکی ازاشنایان بهم گفت اخرین مشتریش خودتی تاالان دارمش زیادخرجش میکنم حاضرم قیمت اهن بفروشمش کسی حاضرنیست بخرش شماره تماس هم گذاشتمه اگر کسی خاستش تا ۸ملیون حاضرم ردش کنم خوهشن کمکم کنید

  93. مقاله خوبی بود بنده قبلا آردی داشتم لاستیک پهن و ارتفاع بیشتر کمک های عقب داشت که اون سالها ۴میلیون فروختمش توی یکسال تاکسی سرویس هر روز استفاده یک رادیاتور و بلبرینگ چرخ تعویض کردم ولی در کل ازش راضی بودم الان که خودروها الکی گرون شدن میخوام یکیش رو بخرم بنظرم خرجهای یک آردی خیلی کمتر از خرجهای تولیدات جدیده و برای قشر ضعیف انتخاب بهتری است تا اینکه با کلی قرض بدهی یک خودروی تولید جدید بخرن که هر هفته هم بخاطر کیفیت بد قطعات ببرنش تعمیرگاه حتی هزینه های سرویس اردی مثل تعویض روغن هم بسیار ارزانتر است در خصوص مصرف سوخت هم نگران نباشید چون تولیدات جدید هم مصرفشون همینقدر است حتی پرایدی که به کم مصرفی میشناختیم جدیدهاشون صدی ۱۰لیتر مصرفشون هست

    1. انجام ندادم، آینه اصلی رو باز کنید و جای پیچ‌هاش رو با آینه راهنما دار بررسی کنید که مشابه باشند، در ضمن نیاز به سیم کشی از چراغ راهنما دارید.

      1. من پژو آردی آی دارم مشکلی نداره،آردی رو خود ایران خودرو سیم کشی آینه برقی رو انجام داده فقط باید بری آیینه راهنما دار یا برقی بگیری و بدی باطری سازی برات نصب کنه،من خودم آردی مو آینه برقی کردم،سیم کشی لازم نداشت،چون خودش سیم کشی شده است

    2. سلام اره سوکت فابریکی داره این برقی کنی جای کلید اینه برقی سمت راننده دست سیم فابریکی داره فقط میخواد سوکت جابزنی

  94. ایا میشه موتور اردی رو برداشت و یه موتور قوی تری رو بذاری روش و جفت کاردانش کرد؟یعنی موتور هم لاستیک عقب رو بچرخونه هم جلو رو؟

  95. سلام
    من یه پژو آردی آی ۱۳۸۴ دارم
    خیلی این ماشین رو دوست دارم و خوشگلش کردم
    رینگ خرچنگی،چراغ جلو slx و سپر مه شکن دار و غیره براش انداختم ولی چراغ عقبش مدل آردی آی هست من عاشق چراغ هاش هستم،در مورد قدرت خودرو خدایی عالیه،۱۸۰ تا باهاش رفتم نه فشاری بهش اومد و نه خرج گذاشت روی دستم،خیلی راحت ۱۸۰ تا رو میره،سربالایی عالی می‌ره واقعا از دف جلو ها هم بهتر میره،کولر و بخاری که از ماشین های جدید ایران خودرو و سایپا بهتره صد درصد،در کل از همه ی خودرو های سایپا خدایی بهتره،دف فابریکی سربالایی ۱۴۵ تا رفتم،واقعا ماشین خوبیه همه جوره ازش راضیم،و با ماشین پژو slx و پارس هم کل انداختیم،سر بلندم کرد و کم نیاورد عالیه این ماشین،❤️ PEUGEOT RDI ❤️

  96. هرگز توی زندگیم فکر نمیکردم یه روز بخوام آردی بخرم اونم برای ۱۷ سال پیش .
    اما بالا و پایین های روزگار مجبورم کرد که تا چند ساعت دیگه برم و خودرویی ک دیروز دیدم رو با قیمت ۳۵ میلیون معامله کنم .

    نمیدونم چی قراره بشه ، چون در شرایط فعلی با توجه به بودجه ای که داشتم و هفته ها زحمت و ده ها ماشین پراید هم رده تا ۴۰ میلیون تومن دیدن به این نتیجه رسیدم بین پیکان و آردی یک کدوم رو بخرم تا حداقل برای کارم و رفت و آمدم بدرد بخوره .

    پراید هایی رو دیدم با این بودجه مدل ۷۵ تا ۸۲ که واقعا جز واژه (ترکیده) نمیشد چیزی براش گذاشت ، تازه قسمت جالب داستان اینجاست که همونم توی سرمون میکوبیدن ک با این قیمت همینم‌نیست …

    بگذریم ، نمیخوام طولانی روضه بخونم ، تنها باری که در زندگی احساس میکنم به ناچار دارم چیزی رو میخرم همینباره، چون واقعا در شرایطی نیستم اکنون که بخوام برای خودرو هزینه ای کنم و خرجش کنم ، البته این ماشین در ظاهر بجز دیفرانسیل هیچ مشکلی نداشت ، ولی بهرجهت امیدوارم روزی بیام و پیامم رو بخونم و بگم با این ماشین خاطرات خوبی داشتم برای یک مدت نه اینکه بگم امان از درد بی پولی و تورم خانمان سوز مملکت …

    موفق باشید و امیدوارم همیشه هرکس هرچیز که لایقش هست رو بدست بیاره.

    1. درود به شما.
      دمت واقعا گرم. قلبم لرزید. یکمم بغض کردم. دنیا با وجود آدمهای باحال، خاطره باز و با احساسی مثل شما قشنگه. داداش گلم چقدر صمیمی و دلنشین گفتی بیام یخونم بگم کلی خاطره خوب با این ملشسن ساختم…
      میدونی گاهی احساس میکنم به قول خدا بیامرز عزت انتظامی واقعا خوشبختی باید تو قلب آدم باشه. به پول و ماشین و خونه و محل زندگی نیست. ته تهش رو دارم میگم ها . اون آخر آخرش با خودت خلوت میکنی میبینی در عین دست خالی بودن و بی پولی ،با عشق زندگی کردی و خوش اخلاق بودی و دست گیر مردم.

    2. سامان پورمحمود

      از پیام شما بیشتر از ۲ سال میگذره ، امیدوارم الان حال و روز بهتری داشته باشید البته که تورم این مدت بدتر هم شده
      من خودم با همین حال ماشین عوض کردم ولی این چند وقت با همین ماشین در کنار خانواده بیشتر خوش گذشته بهمون ، باهاش مسافرت رفتیم و سعی کردیم با داشته هامون خوشحال باشیم و چیزهایی که از دست دادیم برامون تجربه بشه
      تو این دنیا هیچ چیز اندازه ی سلامتی و آرامش ارزش نداره
      واقعا قیمت ندارند
      امیدوارم همه سلامتی و آرامش در زندگی شان جاری باشه

  97. سلام دوستان نظر همه رو خوندم، بودجه من حدودا ۴۰تا ۴۵ میلیونه، اولین ماشینی هست که می‌خوام بخرم،علیرغم نظرات خوب،بعضی ها گفتن آردی اینقدر خرج داره که به قیمت آهن پاره می‌خوام بدم بره،میخوام بدونم آردی ارزش خرید داره؟ آخه این ضربه رو تو موتور سیکلت خوردم یه موتور پالس قدیمی به قیمت هندا خوب خریدم هنوز تو خرجاش موندم،ممنون میشم راهنمایی ام کنین

    1. داداش اگه تمیز پیدا کنی واقعا ماشین خیلی خوبیه
      ولی اگه اردی لش باشه باید زندگیتو بفروشی خرجش کنی
      من یک ماه پیش فروختم راحت شدم

  98. سیدجواد مقیمی

    سلام اردی چندتا ضعف داره که با برطرف کردنش میشه از رانندگی باهاش لذت برد البته اردی من مدل ۸۰و قبل از اردی هم پژو سوار بودم اولین ضعف پلاتین اگه این ضعف با خرید دلکو مگنتی برطرف کرد دومین ضعف اش سرسیلندر چدنی که خیلی مقاوم هست وخوب عمل میکنه ولی شتاب ماشین بسیار زیاد میاره پایین ترمزها و نداشتن فرمان هدرولیک که باعث میشه اذیت بشید مخصوصا هدرولیک و اخرین ضعف باید فنرها عقب ماشین تقویت کنید تا اگزوز تون به موانع گیر نکنه اگر دف عقب رو تویوتایی بندازید وصفحه کلاچ تون خوب باشه شک نکنید تو بدترین سربالایی ها ماشین کم نمیاره درهرصورت با پولی که میدید ماشینی سوار میشد که حداقل جون تون تا حدودی در امان هست بهترین نکته ای که تو اردی وجود داره گیربکسش که بعد بیست سال اخ نگفته و جلوبندی وکمکهایی خیلی خوبی داره اگه بین پراید کاربراتوری و اردی موندید اردی بخرید شک نکنید واقعا اردی اتاق محکم وبی سرصدایی داره کمترین لرزشی تو داشبورت حس نمیکنید بلعکس پژو که خیلی زود اتاقش به صدا میفته اردی اصلا اینجوری نیست

  99. ما خودمون اردی داریم مدلش ۸۴ هست من تا حلا باهش ۱۴۰ رفتم و ماشینه خوبه فرمان خویی هم داره وقتی ماشین خاموش هست فرمان یکم سخت محمد تر میره وقتی که روشن میشه استارت میزنی روشن میشه جور نرم میکشه که با دوتا انگشت میشه فرمان داد چند ماهی هست خریدیم نمدنستم این ماشین روغن سوزی داره حاله میخوایم درست کنیم ۳ ماه هست اینجوری رانندگی میکنیم حتا روغن هم نمی‌ریزم از دو هفته یا ۳ هفته نیم لیتر یا ۲ لیتر میریزیم مثل روز اولش کار میکنه خیلی جون سخته
    ما که اون خریدیم اون که میکه من دوسال پیش روغن فرمان ریختم تا الان هم کم نشده خیلی ماشین خوبی هستش اگه موتور پژو ۴۰۵ بود و محرک عقب بود خیلی خوب الان که محرک عقبه
    و یه سوال داشتم محرک جلو بهتر یا جلو

  100. سلام من دیروز یک اردی مدل ۹۰ خریدم ولی متاسفانه صاحب قبلیش با نامردی تمام کولر و رادیات کولر و ضبط ماشین رو بلند کرده بود حالا ضبط بیخیال باشید کولر و رادیات کولر چقدر برام در میاد؟؟؟ مخصوصا که ما بندرعباسیم ثانیه من این ماشین ترکوندم ۱۲۰دتا بیشتر نرفت همه همینجورین؟؟؟ یا باید تقویتش کرد در کل چیکار کنم که ماشینم حداقل ۱۵۰ تا بره با یک نفر ادم البته دو گانه هم هست ولی با بنزین نهایت سرعتش چقدره ؟؟؟ در ضمن یکی میگفت برنامه میدن سرعتش بیشتر میشه ایا این واقعیت دارد ؟؟؟ل ایا در بندرعباس جایی سراغ دارید که بتونه سرعتش رو بیشتر کنه ل طفا جواب بدید برام مهمه تک تک سوالا

  101. سلام. کاربرانوری نه ولی انژکتوری به نظر من از پراید بهتره و حتی در مقابل ماشین های هم مدل خود مانند سمند و پژو هم می تونه حرفی برای گفتن داشته باشه. به خصوص اینکه روشن شدن خودروهای انژکتوری اردی در زمستان نیز به مراتب نسبت به کاربزاتوری خیلی بهتر و بهینه است.

  102. سلام ، برای شتاب اولیه آردی انژکتوری چیکار باید کرد ؟ من یه آردی ۸۴ دارم Lpg دارم که تو حرکت اولیه گاز نمیخوره و کم میاره ، گاز و بنزین هم زیاد فرق نمیکنه ، ولی رو گاز بیشتره ، مخصوصا وقتی یه مسافتی رو راه میره و مثلا به داخل شهر و ترافیک میرسم کاملا مشهوده ، شمع دوپلاتین انداختم ، مسیر ورودی هوارو پژویی کردم که از بیرون مکش داشته باشه ،با این کارا بهتر شده ولی بازم بعضی کم میاره . لطفا هرکی میتونه راهنمایی که . سپاس

  103. سلام دوستان من اردی سوارم ۱۰ساله واقعا قبول دارم کند اولیه نداره وشتاب خوبی داره ۱۷۰ واقعا بخوای بری میره ۱۴۰ که دوستمون علی اقا گفتن اب خوردنه واسش

  104. سلام من یک ماشین اردی کاربراتور مدل ۸۲ دارم ولی یک ساعت که رانندگی میکنم مخصوصا در سر بالای بنزین نمیرسد وماشین خاموش میشود ممنون میشم یک راه حل به من بدهید

  105. من از سال۸۲ نزدیک ۱۹ساله آردی دارم ماشین بسیار عالی محکم ومرد است با گیربکس خالی از واسکازین بعلت نشتی تو کوههای گردنه الله اکبر که سوخت وقفل شد ولی ۴۰۰ کیلومتر راه را اومد وهمه را به سلامت رساند با هیچ چیز عوضش نمیکنم

  106. سلام
    اردی ۸۲ کاربراتی دارم موتور رو سلو لرزش داره و موتور هم یکنواخت کار نمی کنه و دور موتور کم زیاد میشه ،میشه بفرمائید مشکل از چیه؟

  107. با سلام، من پارسال یه آردی ۸۲ گرفتم، کارکردش ۲۰۰ هزار بود، خیلی سالم و سر حاله، صد و هفتادو باهاش رفتم، بدون صدا و لرز، فقط امسال تابستون وقتی توی شهر کولر میگیرم دمای آب بالا میره، پارسال اینجور نبود، رادیاتشو بردم شستن و سیخ زدن، فن داخل کاپوت پنج پر بود هشت پر کردم، منفیشو تقویت کردم، ولی درست نشده، اگه کسی میدونه ممنون میشم راهنمایی کنه، در ضمن آب و روغن اصلن کم نمیکنه، بدون کولر توی شهر خوبه، توی جاده با کولر عالی خنک میکنه.

    1. دما از نود رد میشه دوتا فن جلو روشن میشه ولی کولر روشن باشه خوب کار نمیکنه چون دما بالاست، ممنون.

    2. منم همین مشکلو داشتم، رله فن دور تند ایراد داشت تعویض کردم، وقتی کولر روشن میکنی ببین هردوتا فن روی دور تند روشن میشن؟!

  108. سلام دوستان . یک صبح طبق معمول در لب تاب به دنبال مطالب میگشتم نظر دوستان منو به این مهم گشاند .از آنجایی که در سال ۸۳ جدیدترین سری انژکتوری آردی را داشتم که صندوق پژویی داشته تهیه کردم مربوط به یکی از موکلین من بود که در ایران خودرو کاره ای بود برای ابوی خریدم لازم به ذکر است این خودرو تا حدودی همانطوری است که گرفتم .بسیار خوب . وهمانطوری که برخی از دوستان از آن گفته بودنند وتنها ایرادی که داشتش ۱- به هنگام کولر گرفتن قدرت ماشین کم میشد ۲- در سر بالاییها وقتی کم میاورد صدای کرکر خاصی میداد که این مهم با کم کردن یک دنده اصلاح میشد بنظر مثل پیکان زمان قدیم است با کمی اصلاح والبته راحتی ونرمی تقریبآ جذاب که اگر دنده ۵نداشت بسیار سنگین میشد در کل در زمان خودش که پژو ۴۰۵ ماشین اعیان بود نفر دوم خودروهای داخلی حساب میشد . والسلام ؟

  109. سلام دوستان وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم بین RDi و ROa کدوم ماشین بهتری هستش
    از این لحاظ میپرسم که من هر نظری درباره روآ خوندم از لرزش داخل اتاق صحبت شده بود
    اما خیلی از RDi ها گفتند که لررشی و زوزه ای داخل اتاق نیست

    ممنون میشم از تجربیاتتون در این زمینه کمکم کنید

  110. والا نمیدونم چطور میگید این ماشین، ماشین خوبی هست. عزیزم شما که اهل مطالعه هستی یه نگاه بنداز به سایت ایران خودرو و مشخصات فنی پژو ۴۰۵ ۲۰۰۰ رو بخون. قدرت موتور اون ماشین ۱۱۰ اسب بوده، بعد ایران خودرو میاد حجم موتور رو کم میکنه قدرت موتور رو میکنه ۱۰۰ اسب بخار البته با همون وزن. خب تا الان ۱۰ اسب از دست رفت پس شتاب کم شد و فشار روی گیربگس بخاطر حمل همون وزن با ۱۰ اسب بخار کمتر بیشتر شد. حالا می‌رسیم به آردی که با همون وزن موتور پیکان روش نصب کردن با ۷۰ اسب بخار قدرت یعنی ۴۰ اسب بخار قدرت کمتر نسبت به پژو ۲۰۰۰ و ۳۰ اسب بخار قدرت کمتر نسبت به پژو ۴۰۵ انژکتوری. خب حالا زحمت کشیدن اتاق به اون سنگینی افتاد به دوش یه موتور کم قدرت. درنتیجه شتاب کم، اصتحلاک بالای موتور و گیربکس سواری ناخوشایند. خودم ۳ سال یه آردی ای یشمی داشتم پس نیایید بگید نمیدونی چی میگی. مزخرف ترین ماشین تولید ایران آردیه.

    1. سلام
      شاید براتون جالب باشید که بدونید خودم یک آردی یشمی ۱۰۰ تا کارکرد مدل ۸۳ تهیه کردم و در کنار سورن توربو ازش استفاده می‌کنم. واقعا لذت بردم از این ماشین، چه هندلینگش، چه ضرایب دف و گیربکسش، شتابش هم در حد خودش دوس داشتنی هست قدرت اصلیش رو از دور ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار رو میکنه.

  111. خوب بود با نگاه تحلیلی تاتری به قول اولین کامنت آدم رو به خوندن ترغیب میکنی .
    راستش به تازگی با آردی مدل ۸۲ رانندگی میکنم . با توجه به سیستم رانندگیم تقریبا با هر ماشینی که رانندگی میکنم , به طور کلی همیشه اون قدر حد نهایت توان ماشین رو به کار میگیرم که همیشه تصاویر اطراف و بقیه ماشین ها به طرز عجیبی و با سرعت زیاد از کنارم عبور میکنند و گاهی تفاوت توان ماشینی که میرونم رو فراموش میکنم . رانندگی رو با تویوتا کرسیدا و هوندا آکورد شروع کردم . وقتی سالها با جیپ واگونر ۳ تنی ۱۹۷۶ و رنو ۵ فرانسوی۱۳۶۱ و ون تویوتا هایس ۱۹۸۳ هم رانندگی کردم به ندرت سن و توان اونها رو به یاد میاوردم…
    لذت و آرامش و رضایت در رانندگی همگی بستگی به قدرت تحلیل فاکورهای مشخص موجود لحظه به لحظه در مغز و شناخت قوانین فیزیک و مکانیک و ریاضی پایه و همچنین بینایی شفاف و قوی دارد . حدود ۲۸ ساله که به سبک آمبولانسی به قول اطرافیانم رانندگی میکنم و تا امروز حتی یک تصادف و مالشی رو هم تجربه نکردم . البته رمز من اینه که هیچ گاه حتی به هر قیمتی نه دست به گوشی تلفن میزنم و نه توجهی به ری اکشن های افراد داخل خودرو دارم . و جالبه که همیشه باید به صدای موتور و صداهای محیط بیرون هم زمان گوش کنم تا دقیق تر عمل کنم .
    خوب شد مقاله شما رو مطالعه کردم چون دلیلی شد که از فردا کمتر فشار به این طفلک (RD) بیارم .. آرزوی سلامتی برای همه دوستان دارم .
    بسیار سپاسگذارم

  112. سلام دوستان من یه آردی مدل ۸۰ دارم که خیلی خوبه و راحتم باهاش ولی وقتی دور موتور میره بالای ۳۰۰۰ گیربکسش میلرزه؟ میشه راهنماییم کنید؟

  113. سلام و عرض ادب
    امسال ۱۴۰۲ یک اردی مدل ۸۳ گرفتم حدود ۹ سال کار کرده و کیلومترش ۴۲۳ هزار تا بود.
    داخلش خیلی تمیز است و نسبت به خودروهایی مثل ۴۰۵ و ال ۹۰ و پراید هیچ چیز کمتر ندارد و شاید به نوعی راحتتر باشد.
    بعد از این تعداد کیلومتر کارکرد ابتدا به جلوبندی ساز مراجعه و کمک ها و جلوبندی را کامل تعویض نمودم. حدود ۳/۵ خرجش شد.
    از لحاظ رنگ بدنه تمیز بود در برخی نقاط رنگ ریختگی داشت و برخی جاها پوسیدگی : به فروشگاه رنگ مداجعه و مقداری آستر و رنگ روغنی شماره آردی خریدم نزدیک ۲۰۰ تومان و خودم با قلم رنگ را با دست درست کردم.
    نازل های انژکتور را هم شستم یکی هم زیر دستگاه نشان داد خراب است تعویض کردیم حدود ۵۵۰ هزینه شد.
    ۴ تا هم لاستیک نو خریدم
    زیر خودرو هم قسمت شاسی یک میله محکم تهیه کردم بین دو ستون اصلی جوش شد نزدیک ۱ تومان زیر ماسین خرج شد تا پوسیدگی ها رفع شود.
    با پولی نزدیک صد تومان یک خودرو مناسب جهت خودم تهیه کردم که کارم را کامل راه می اندازد خودرو مسابقه نیست ولی کار راه انداز است.
    دو گانه سوز دستی است حدود ۱۲۰۰ کیلومتر رانندگی کردم برای ۴ روز حدود ۱۰۰ کیلومتر نزدیک ۸ هزار تومان پول سوخت گازش می شود.

  114. سلام عزیزان
    میخوام یه ماشین بگیرم هم برای کار در اسنپ هم گاهی مسافرت ، به نظرتون آردی آی انژکتور و هیدرولیک یا روا سال مناسب هست یا نه ؟
    مرسی

  115. اردی نامی غریب در صنعت خودرو و ای کاش با ساخت یک اتاق و شاسی کشی خوب پیکان در یک اتاق زسیا موتورش سکونت پیدا میکرد اما از حق نباید گذشت برای اردی باید احترامی همچون پیکان قایل شد ماشین روزهای سخت ماشنی استخوان دار برای بار و ماشینی که مثل بنز و بی امو در ایران همان ۸۰ تا ۱۰۰ را برایتان در پیمایش میپیماید و با این جادهای نابود که مثال خاکی را دارد تا اسفالت و هزینه نگهداری کم که این روزها با یک cng میتوان راحتی خیال در مصرف سوخت در اردی را بهینه کرد اردی در یک نگاه خوب است پرستیژ خودش رو هم دارد اگر صاحبان این خودرو در تمیز نگه داشتنشم هم کوشا باشند در اخر اگر یک خودرو لوکس برای سواری در خانه دارید یک ا دی یا پراید هم داشته باشید که جور کیلومترهای اضافی شما رو بکشد و همپا خرید و بارکشی باشد با سپاس از گرداورنده اردی ایا خودروی خوبی است

  116. متاسفانه مکانیکی که آردی بلد باشه تعمیر کنه کمه همه چیزش خوبه ولی تعمیر کارخوب نیست بدرد نمیخوره

  117. سلام شب بخیر
    ممنونم از مطلب جامع و منصفانتون
    من هم یک آردی مدل ۸۳دارم که وقتی گرفتم حتی بوق هم نداشت و فقط فنی سالمی داشت
    کم کم هزینه کردم و الان یک خودروی کامل است ولی هنوز کولر ندارد و باطریساز گفت برای ۳ ماه گرم ارزش هزینه چند میلیونی نداره و…
    مشکلی که دارم حرارت موتوره که از ی جایی میاد زیر پای راننده نمیدونم اون سوراخ یا درز کجاست که بپوشونمش ممنون میشم اگر کسی این تجربه رو داره راهنمایی کنه
    درضمن یک انتقاد هم به سایت داشتم که نظراتو از قدیم به جدید چیده و این باعث میشه کسی حوصلش نکشه تا نظرات جدید رو مطالعه کنه تا از تجربیات دیگران استفاده کنه
    ممنون

  118. واقعا ماشین به شدت مزخرف وپرخرجی هستش حیفه پول به نظرم اگر کسی پول خرید ماشین نداره موتور بخره بهتر از آردیه
    یعنی آشغال می‌خری من خودم یکسال داشتم بیچاره کرد قبلش پراید داشتم والانم یه پارس دارم خدایی یک رینگ پراید به کل آردی می ارزه مفت آردی هم گرونه

  119. RD ماشین خوبیه نخ سوزن برای موقعیت حالای مملکت که داشتن ماشین شده آرزو در صورتی که در همه دنیا با سه چهارماه کار میتونید دست کم یه ماشین تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸ رو بخری یا سوبارو .ولی اینجا با ۱۰ سال برای قشر متوسط آر دی گزینه مناسبی هست وخرج سرویس ونگهداریش بد نیست والا گزینه دیگه ای نیست غیر از پراید ماشینهای مستهلک ژاپنی هم که دیگه ارزش خریدن ندارن پس میمونه همین اردی .که فقط بدترین جای انتخابتون اینه که قبل از خرید با خودتون دو دوتا چهارتا کنید چون فروشش سخت وجانگیرو زمان بره وحسن پراید توی فروششه نه قدرت وایمنی وغیره

  120. به کسایی که قبلا پراید مدل بالا یا تیبا یا رانا و ۲۰۶ اینا روندن توصیه میکنم اصلا آردی نخرن چون به شدت از قدرت کم موتورش بخصوص توی مسافرت ها و سربالایی ها شاکی میشن
    یه مشکل بزرگ اردی علاوه بر وزن زیادش این هست که بخصوص تابستون ها و مسافرت های طولانی اتاق به حدی داغ میشه که توش می پزین گرما زیر پای راننده که واقعا پا رو می سوزنه و گرمایی که از گیربکس میاد؛ کولر گرفتن ازش رو هم بیخیال بشید که دراون صورت اصلا راه نمیره
    به شدت پشیمونم از خریدنش؛ قبل خرید اتفاقا این نظرات رو خونده بودم حالا دیگه نمیدونم ماشین بدی گیر من اومده یا دوستان خیلی تعریف کردن از اردی

    1. دوست عزیز شمع و وایر تقویتی بنداز روش،فیلتز هوای اسپرت بنداز روش،با پشم سنگ قسمت اول اگزوز رو بپوشون،پروانه بنداز روش مشکلت حل میشه من تا حالا سه تا روا و روا سال داشتم

  121. سلام ، من یه آردی مدل ۸۲ انژکتور دارم به نظر من بهترین ماشین ایرانی هست کم خرج ، جا دار ، و مناسب حیف که تولیدش متوقف شد. در ضمن افرادی که باور ندارند آردی ۱۸۰ کیلومتر در جاده صاف و تا ۱۴۰ کیلومتر در سربالایی سرعت داره آردی نداشتند یا سوار یک آردی که مشکل فنی داشته شدند . این سرعتهای بالا رو خودم تجربه کردم و هنوز هم بعضی اوقات تجربه میکنم

  122. سلام آقای آریان
    پدر من یازده ساله که آردی آی مدل ۸۵ نقرآبی داره
    به هیچ عنوان دلمون نمیاد بفروشیمش و تو این یازده سال خیلی کمکمون کرده
    فقط ۱۵۰ تا راه رفته
    بیشتر هم تو پارکینگ بوده و فقط تو این دوسال زیاد ازش استفاده کردیم.
    خیلی موتور گرگی داره و خرج موتوریش فوق العاده کمه
    صدای موتورش یکم زیاده ولی بهتر از جاروبرقی xu7 هستش
    ومن خیلی با صداش حال میکنم که البته سلیقه آیه
    سر هر خیسی، صبح دم میدون بابام یه دریفت می زنه
    و من واقعا حس غرور بهم دست میده
    من ویدئوی تست آردی تون رو دیدم
    هزار ماشاالله ماشینتون خیلی تمیزه
    شوهر خاله بابام یدونه عین مال خودتونو داره
    مبارک باشه 🌹
    فقط چهار حلقه رینگ و لاستیک ۱۴ بندازید زیرش رخش عالی میشه
    کاتالیز رو هم حذف کن تا گشتاور و شتاب ماشین افزایش پیدا کنه
    انشاالله چرخش براتون بچرخه
    در پناه حق
    یاعلی

  123. سلام
    پدر من یازده ساله که آردی آی مدل ۸۵ نقرآبی داره
    به هیچ عنوان دلمون نمیاد بفروشیمش و تو این یازده سال خیلی کمکمون کرده
    ۱۵۰ تا بیشتر کار نکرده
    بیشتر تو پارکینگ بوده و فقط تو این دوسال زیاد ازش ازش کار کشیدیم ولی هنوز هم سرپاست
    خیلی موتور گرگی داره و خرج موتوریش فوق العاده کمه
    صدای موتورش یکم زیاده ولی بهتر از جاروبرقی xu7 هستش
    من با صداش خیلی حال میکنم که البته سلیقه ایه
    صبح ها توی خیسی های هر میدون بابام یه دریفت میزنه و واقعا حس غرور بهم میده
    من ویدئوی تست آردی تون رو دیدم
    مبارک باشه 🌹
    ماشینتون خیلی تمیزه
    شوهر خاله بابام یدونه عین مال خودتونو داره
    فقط چهار حلقه رینگ و لاستیک ۱۴ بندازید زیرش
    یکم ارتفاع جلو رو پایین بارید رخش عالی میشه
    کاتالیز رو هم حذف کن تا گشتاور و شتاب ماشین افزایش پیدا کنه
    انشاالله که چرخش براتون بچرخه
    در پناه حق
    یا علی

  124. باسلام خدمت همه دوستان
    من ی rd مدل ۸۵ گرفتم تا الان حدود ۲۰۰ک باهاش رفتم فعلا ک راضی ام. خداراشکر. انشاالله تا اخر عمرم برام بمونه و برای همه ار دی سوارها

  125. عزیزم.ماشین شما مشکل داشته .بنده مدل ۸۵دارم .دف تویوتایی.لاستیک۱۴.سوزن پژو۲۰۶.کولر.توپ.با این قیمت خوبه.ماشین نمیدن.مخصوصا هیدرولیک فرمانش..موفق باشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال یوتیوب کارنوتر رو دیدید؟

سلام به همه!

من خودروهای داخلی رو تست می‌کنم.

ویدئوهای جذاب این بررسی‌ها رو در کانال یوتیوب کارنوتر تماشا کنید.

This will close in 0 seconds